• Anonym

utbildning som leder till jobb med 100% säkerhet?

jag är så trött på att vara arbetslös och bara få korta vik så nu vill jag utbilda mig till något där jag med 100% säkerhet kommer att få jobb direkt jag slutar utbildningen.

vad ska jag satsa på för utbildning?

Tycker det mästa är skoj och har inget specielintresse.

Tack för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-22 12:48
    ok väldigt stor chans då. Vill ha förslag på konkreta utbildningar tack!

• Svar på tråden utbildning som leder till jobb med 100% säkerhet?
  • Mrs Winter
    Anonym skrev 2009-08-22 12:36:34 följande:
    jag är så trött på att vara arbetslös och bara få korta vik så nu vill jag utbilda mig till något där jag med 100% säkerhet kommer att få jobb direkt jag slutar utbildningen.vad ska jag satsa på för utbildning?Tycker det mästa är skoj och har inget specielintresse.Tack för svar.
    Finns nog inget du kan vara säker på när det gäller din undran.
    Ett påspacklat skal är ej allt.
  • Anonym

tror inte det finns nåt med 100% säkerhet...
    vad jobbar du med nu?

• Jaramla

100% kan man nog inte vara men ibland kommer det ju listor över yrken där det råder brist på arbetskraft redan nu o som förväntas bli värre, du kan väl googla efter det. kanske leta på AFs hemsida också. det finns ju iaf prognoser för framtiden...

• Clobberella

Finns inte. Allt hänger inte på utbildningen. Många arbetsplatser kräver att du har erfarenhet, och hur goda meriter du än har så kan du ju hamna på en intervju där arbetsgivaren helt enkelt inte tycker att du verkar vara en trevlig/ärlig/arbetsam/lämplig person. Det finns inga garantier för att du får jobb.
    Men arbetsförmedlingen brukar ha en prognos för vilka yrken det är och kommer att bli brist inom, så kolla upp det så kan du förbättra dina chanser!

• Anonym

Jag har jobbat lite inom vården, telemarketing, affär, städ m.m

• Anonym

Tandläkare är det väl stor efterfrågan på, i alla fall här där vi bor!

• Menhir

Tandläkare!!

Ett roligt jobb där man måste vara både lite psykolog, hantverkare och konstnär. Och vilken känsla när folk kommer tillbaka och ler självsäkert med sina nya tänder eller äntligen kan äta kött efter flera år som tandlös!! Ofta ett tacksamt jobb med trevliga patienter (men helst ska man då inte jobba inom folktandvården - oftast tråkig tandvård med patienter man inte hinner bygga en relation till).

Redan nu råder brist i hela landet (förutom Gbg o Sthlm) och än värre kommer det bli lagom tills du blir klar om 5-6 år.

Eftersom folk behåller fler tänder långt upp i åren är prognosen att det om 5-10 år kommer att vara mycket stor brist på tandläkare och det trots att vi numer låter tex tandhygienister utföra mycket av det arbete tandläkarna gjorde tidigare.

Det tillsammans med stora pensionavgångar och att många unga åker utomlands och jobbar gör att möjligheterna att få jobb är MYCKET goda även som nyexad.

Trist nog krävs det idag mycket höga betyg för att komma in, det var lättare i början av 90-talet när jag gick utbildningen (men svårare att få jobb).

• Anonym

tack för tipset.
    Fler?

• LyckligaGatan

Kolla på KY-utbildningar. De får inte ha utb om det inte är / kommer att bli brist inom yrket. Sen är det ju praktik på minst 1/3 av utb, så då får man in en fot och chansen att få jobb ökar.. Funkade utmärkt för mig!

Svar på tråden utbildning som leder till jobb med 100% säkerhet?