• Graboid

Vad på fötterna under gymnastiken?

Vad har era förskoleklassare på fötterna under gymnastiken? Barfota, strumpor eller halkstrumpor?

Någon som har tips på vart man får tag i bra halkstrumpor?

• Svar på tråden Vad på fötterna under gymnastiken?
  • Cremo

Sockiplast, innegympadojor eller gymnastskor är mitt tips. Absolut inte barfota eller i vanliga strumpor.

Min erfarenhet av halksockar är att de är ett helvete vad gäller skaderisker. När jag vikade som gympalärare så var det alltid de med halkisar som ramlade och halkade mest.

• Graboid

Tack för svaret!

Ok, på lappen vi fick hem står det att de inte ska ha skor, så jag sitter och funderar på alternativen och barfota är jag inte speciellt inne på alls...fotvårtor och sånt tänker jag då. Vanliga strumpor känns det som att man bara slirar runt i. Sockiplast kanske man ska satsa på då, vet du något ställe där man kan köpa det? Tänkte skicka karln att inhandla det imorgon men jag har inte en susning om vart man går då.. :/

• Cremo
    Graboid skrev 2009-08-22 15:45:07 följande:
    Tack för svaret! Ok, på lappen vi fick hem står det att de inte ska ha skor, så jag sitter och funderar på alternativen och barfota är jag inte speciellt inne på alls...fotvårtor och sånt tänker jag då. Vanliga strumpor känns det som att man bara slirar runt i. Sockiplast kanske man ska satsa på då, vet du något ställe där man kan köpa det? Tänkte skicka karln att inhandla det imorgon men jag har inte en susning om vart man går då.. :/
    Ingen aning. Googlade och hittade några webshoppar, men det borde väl finnas i sportaffärer och så? Lycka till!
  • Graboid

Eller finns det andra alternativ? Använder ungar sockiplast nu eller är det totalt ute?

• Graboid
    Cremo skrev 2009-08-22 15:47:37 följande:
    Ingen aning. Googlade och hittade några webshoppar, men det borde väl finnas i sportaffärer och så? Lycka till!
    Tack o tack. :)
  • Angelica 3 barn

Min dotter hade gymnastikskor förra året, var helt ok i hennes skola.

Men det finns på HM små dansskor som min dotter hade på gymnastiken hon gick på under fritiden för där fick man inte ha gympaskor.
    Men har du en son är det inte så kul springa omkring i rosa dansskor kanske??
  • Graboid

Det är en tjej som dyrkar dans, så hon skulle då knappast ha något emot att springa runt i rosa dansskor. :) Tack för tipset! Tror nästan vi får åka iväg hela högen och kika efter något att ha på fötterna.. Även de små besluten är stora beslut när man börjar skolan. ;)

• Graboid

Hade vaga minnen av rosa dansskor så jag rotade runt lite bland dotterns utklädningsgrejer och hittade ett par rosa skor från h&m, så det var ju snabbt gjort, packat och klart! :)

• Angelica 3 barn

Härligt, de funkar fint på gympan .

Mycket o tänka på när de små ska bli stora.
  • Inka Silver

Skor har vi och jag tycker det är bästa alternativet. Barfota blir smutsigt och stor risk för trampade tår, sockor halkar man i, halksockor/sockiplast är för fula för oss i alla fall :P så det blir skor.

• Graboid

Jo, skor hade väl varit bra men problemet här var ju att de inte fick ha skor.

• Leora

Sonen har precis fått ett par nya gympaskor att ha inne. Jag tycker det låter märkligt att barnen inte ska ha gympaskor? Det är ju ändå det som sitter bäst på fötterna, när de springer runt. Jag hade ifrågasatt varför de inte får/ska ha skor.{#lang_emotions_embarassed}

• Graboid
    Leora skrev 2009-08-23 13:54:18 följande:
    Sonen har precis fått ett par nya gympaskor att ha inne. Jag tycker det låter märkligt att barnen inte ska ha gympaskor? Det är ju ändå det som sitter bäst på fötterna, när de springer runt. Jag hade ifrågasatt varför de inte får/ska ha skor.
    Kanske för att undvika att de trampar på varandra eller något? 6-åringar är väl inte direkt kända för sin motorik. :P Tror inte vi hade gympaskor i lekis, tveksamt om vi hade det i lågstadiet heller.. Men nu har jag ju iaf hittat ett par dansskor åt henne så det ordnade sig till slut. :)
  • apelsin2

Du kan ju testa att köpa sockiplast här: =D www.sockiplast.nu/
    annars borde väl de veta var.

Närå men, konstigt att de inte får ha gymnastikskor. Du kan väl testa att ringa till skolan och fråga vad de ska ha som alternativ då?

• apelsin2

Finns även en låt om sockiplast för den som behöver inspiration:

• Lillot

Jag tror att det är ganska vanligt att de inte får ha gympaskor i de lägre klasserna. På vår skola får de inte ha det förrän de går i mellanstadiet. Anledningen är att de ofta är yviga och ramlar och knuffas och gormar och faller ihop i en enda hög och då är det lätt att de sparkar till varandra och gör varandra illa.

• Jenny72

Märkligt tycker jag själv som lärare (kan dock inte svara för F-klass) ifall barnen inte har gympaskor. På lågstadiet ingår det mycket motorisk träning, men även bollövningar m.m. Min erfarenhet är att de barn som har något annat på fötterna än gympaskor, är de barn som gråter över att det gör ont att träffa bollen med foten, att hoppa, klättra m.m., samt att bli trampad på.

Svar på tråden Vad på fötterna under gymnastiken?