• Lussekatten87

Fler med barn som inte vill bli tröstade/Kramade ?

Min son hatar när man tröstar honom.
    Har han ramlat och slagit sig eller liknande vägrar han att bli tröstad i famnen utan står hellre i ett hörn och gråter förtvivlat,ensam.(enstaka ggr får jag ta upp honom och trösta en kort stund innan han stretar emot allt han kan)

Jag får heller inte krama honom oavsett om han är glad eller ledsen.{#lang_emotions_cry}

Vet inget annat barn som är likadan.

Är det normalt för den åldern han är i? Han är 19 mån nu och har varit så sen ca 1 år.

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Fler med barn som inte vill bli tröstade/Kramade ?
  • Grönögat

Här har du en till. Han puttar t.o.m bort oss när vi försöker gosa!

• Lussekatten87

Ja,så gör vår son också.Puttar bort och kan till och med sparkas för att komma loss.
    Ibland vill man ju bara gosa med sin unge...

• Grönögat
    Lussekatten87 skrev 2009-08-22 17:16:08 följande:
    Ja,så gör vår son också.Puttar bort och kan till och med sparkas för att komma loss.Ibland vill man ju bara gosa med sin unge...
    Mm. Jag brukar besviket säga: "Men snälla... jag vill ju bara kjamas lite på dej!" men han bara går iväg
  • iconic

Jag förstår att du är bekymrad. Det måste kännas väldigt jobbigt att bli avvisad så av sitt barn och det låter väldigt slitsamt för sonen att stå så ensam. Jag skulle inte säga att det är normalt för ett litet barn att inte vilja ha fysisk närhet, tröst och kramar av sina föräldrar. Att han ställer sig i ett hörn och gråter förtvivlat för sig själv kan ju bero på att han inte känner sig trygg, att han därför väljer att klara sig själv istället för att luta sig mot sina föräldrar. Jag vill inte spekulera i vad det kan bero på i ert fall att det är så eftersom jag inte har en aning om hur det ser ut i er familj, hur er relation är i övrigt. Men om min son på 19 mån aldrig lät mig krama om honom, och det hade varit så sedan han var ett år gammal, om han alltid valde att stå själv i sin förtvivlan istället för att bli tröstad av en vuxen - då skulle jag prata med bvc-sköterskan om detta. Eller ta kontakt med barnhälsovårdens psykologer för att få stöd i hur du som förälder kan hjälpa din son att känna tillit till er.

• Grönögat
    iconic skrev 2009-08-22 20:23:30 följande:
    Jag förstår att du är bekymrad. Det måste kännas väldigt jobbigt att bli avvisad så av sitt barn och det låter väldigt slitsamt för sonen att stå så ensam. Jag skulle inte säga att det är normalt för ett litet barn att inte vilja ha fysisk närhet, tröst och kramar av sina föräldrar. Att han ställer sig i ett hörn och gråter förtvivlat för sig själv kan ju bero på att han inte känner sig trygg, att han därför väljer att klara sig själv istället för att luta sig mot sina föräldrar. Jag vill inte spekulera i vad det kan bero på i ert fall att det är så eftersom jag inte har en aning om hur det ser ut i er familj, hur er relation är i övrigt. Men om min son på 19 mån aldrig lät mig krama om honom, och det hade varit så sedan han var ett år gammal, om han alltid valde att stå själv i sin förtvivlan istället för att bli tröstad av en vuxen - då skulle jag prata med bvc-sköterskan om detta. Eller ta kontakt med barnhälsovårdens psykologer för att få stöd i hur du som förälder kan hjälpa din son att känna tillit till er.
    Men så drastiskt behöver det ju inte alls vara. Min son är jättetrygg i övrigt, utåtagerande och social och det går jättebra för honom nu vid inskolning på dagis, bättre än för de andra barnen, det är bara så att han inte gillar att gosa, han är för aktiv och "upptagen" med sitt för att sitta och bli pussad på av gamla morsan, men JAG tycker att det är synd för JAG vill kramas och gosa men HAN verkar bara tycka att det är ett slöseri med tid.

ATt TS son vill stå i ett hörn och gråta själv kanske innebär att han vill vara själv när han har ont (sån är jag, ingen får RÖRA mig när jag har ont, men det är inte för att jag inte litear på någon utan för att jag helt enkelt vill vara ifred med min smärta, som en katt ungefär, jag vill inte bli pussad och kramad och "kletad på" när jag har slagit mig).
  • iconic
    Grönögat skrev 2009-08-22 20:40:26 följande:
    Men så drastiskt behöver det ju inte alls vara. Min son är jättetrygg i övrigt, utåtagerande och social och det går jättebra för honom nu vid inskolning på dagis, bättre än för de andra barnen, det är bara så att han inte gillar att gosa, han är för aktiv och "upptagen" med sitt för att sitta och bli pussad på av gamla morsan, men JAG tycker att det är synd för JAG vill kramas och gosa men HAN verkar bara tycka att det är ett slöseri med tid.ATt TS son vill stå i ett hörn och gråta själv kanske innebär att han vill vara själv när han har ont (sån är jag, ingen får RÖRA mig när jag har ont, men det är inte för att jag inte litear på någon utan för att jag helt enkelt vill vara ifred med min smärta, som en katt ungefär, jag vill inte bli pussad och kramad och "kletad på" när jag har slagit mig).
    Det är väl jättebra om du upplever att din son är trygg i övrigt, att det fungerar bra för honom på dagis osv. Jag motsäger dig inte om du upplever det så. Men ts beskriver att hon aldrig får krama sin son, vare sig han är ledsen eller glad. Att han inte vill bli tröstad av sin mamma och pappa när han är ledsen och förtvivlad. Det är inte normalt och ts har goda skäl att oroa sig för detta. Hur oroande detta är är ju svårt att säga eftersom man bara genom detta inlägg inte får en helhetsbild av hur barnet mår och hur familjen fungerar tillsammans. Men att små barn inte mår bra av att ställa sig ensamma i sin förtvivlan, det är jag helt övertygad om. Små barn är inte katter...
  • Eisa

Nja han vill ju inte gosa "bara sådär". Han verkar tycka det tar en massa tid från hans viktiga upptäcksfärd i världen typ.

Men om han är ledsen eller trött så kommer han och vill ligga nära och gosa.

Jag kramar dig mest när du förtjänar det minst, för det är då du verkligen behöver det.
  • eia

Jag tror helt enkelt att det är så att barn är olika. Jag har en 4-årig son som helst inte heller vill kramas och gosa och jag tror att barn, precis som vuxna, har olika stort behov av fysisk närhet. Ts barn är bara 19mån och det betyder att han får fysisk beröring vid blöjbyte, på-/avklädning, sängdags..... och det räcker tydligen för honom! Han kan känna sig bekräftad och älskad ändå... Så jag tror inte ts att du behöver vara bekymrad över honom om han annars verkar må bra...men, jag förstår dig, det ÄR tråkigt att man inte får gosa med dem när man så gärna ville det själv!!

• iconic
    eia skrev 2009-08-22 21:10:21 följande:
    Jag tror helt enkelt att det är så att barn är olika. Jag har en 4-årig son som helst inte heller vill kramas och gosa och jag tror att barn, precis som vuxna, har olika stort behov av fysisk närhet. Ts barn är bara 19mån och det betyder att han får fysisk beröring vid blöjbyte, på-/avklädning, sängdags..... och det räcker tydligen för honom! Han kan känna sig bekräftad och älskad ändå... Så jag tror inte ts att du behöver vara bekymrad över honom om han annars verkar må bra...men, jag förstår dig, det ÄR tråkigt att man inte får gosa med dem när man så gärna ville det själv!!
    Alltså om det är så att ts son bara inte vill gosa på beställning med sina föräldrar så är ju det en sak. Inget konstigt med att barn inte vill kramas och gosa just när föräldrarna vill det. Jag uppfattade inte alls att det var det som var ts problem, utan att problemet är att mamma inte ens får trösta sin son. DET är ett stort problem i mina ögon. För jag akn inte se hur man skulle kunan trösta en 19 månader gammal liten pojke på ett bra sätt utan att ta i honom. Men ts kan ju få förtydliga det själv.... Är det så att din son bara inte är så "kramig" som du önskar och att han inte vill mysa när du vill det eller är det så att han avvisar fysisk närhet, tröst och kramar i princip helt och hållet? Stor skillnad, vi verkar uppfattat situationen olika...

Att den fysiska beröring som ges vid blöjbyten, av-och påklädning skulle vara tillräckligt för att tillgodose något barns behov av närhet är ju ett helt befängt påstående...
  • Lussekatten87
    iconic skrev 2009-08-22 20:23:30 följande:
    Det är som att jag tar upp hans värdefulla lektid när jag vill kramas eller gosa.
    Han vill inte för att det finns så mycket att leka med/titta på.
    Alltid någon leksak som tar hans uppmärksamhet från mig.

Ska tillägga att när jag är med honom i hans rum så kan han ta en bok och sätta sig självmant i min famn för att prata och bläddra i boken.Han verkar då väldigt trygg och glad.
  • nötskrikan

Tycker det låter helt normalt, dottern på 2½ var absolut inte intresserad av kramar i den åldern.

• Lussekatten87
    iconic skrev 2009-08-22 22:48:20 följande:
    Alltså om det är så att ts son bara inte vill gosa på beställning med sina föräldrar så är ju det en sak. Inget konstigt med att barn inte vill kramas och gosa just när föräldrarna vill det. Jag uppfattade inte alls att det var det som var ts problem, utan att problemet är att mamma inte ens får trösta sin son. DET är ett stort problem i mina ögon. För jag akn inte se hur man skulle kunan trösta en 19 månader gammal liten pojke på ett bra sätt utan att ta i honom. Men ts kan ju få förtydliga det själv.... Är det så att din son bara inte är så "kramig" som du önskar och att han inte vill mysa när du vill det eller är det så att han avvisar fysisk närhet, tröst och kramar i princip helt och hållet? Stor skillnad, vi verkar uppfattat situationen olika...Att den fysiska beröring som ges vid blöjbyten, av-och påklädning skulle vara tillräckligt för att tillgodose något barns behov av närhet är ju ett helt befängt påstående...
    Han är inte så kramig,men han tar heller sällan initiativet till att komma nära inte ens när han är glad och leker.
    Vi har försökt att lära honom hur man kramas och vad det innebär men han vill helt enkelt inte.
    Plockar man upp honom från golvet så kan han vara i famnen en liten stund men det slutar ofta med att han stretar emot med benen och trycker dem i magen på mig eller hans pappa...
    Det verkar inte som att han gillar att bli fasthållen i en famn helt enkelt.

Ibland känns det verkligen som att jag lever med honom på avstånd!{#lang_emotions_frown}
  • nötskrikan
    Lussekatten87 skrev 2009-08-22 23:01:01 följande:
    Han är inte så kramig,men han tar heller sällan initiativet till att komma nära inte ens när han är glad och leker.Vi har försökt att lära honom hur man kramas och vad det innebär men han vill helt enkelt inte.Plockar man upp honom från golvet så kan han vara i famnen en liten stund men det slutar ofta med att han stretar emot med benen och trycker dem i magen på mig eller hans pappa...Det verkar inte som att han gillar att bli fasthållen i en famn helt enkelt.Ibland känns det verkligen som att jag lever med honom på avstånd!
    Jag tror nog att det kommer så småningom, han är ju så liten ännu. Är först senaste månaderna som min äldsta dotter kommit på att det kan vara trevligt att kramas. Hon har alltid haft massor med energi och att sitta stilla i famnen är alldeles för tråkigt.
  • Lussekatten87
    nötskrikan skrev 2009-08-22 23:53:43 följande:
    Jag tror nog att det kommer så småningom, han är ju så liten ännu. Är först senaste månaderna som min äldsta dotter kommit på att det kan vara trevligt att kramas. Hon har alltid haft massor med energi och att sitta stilla i famnen är alldeles för tråkigt.
    Ja,jag hoppas det blir så för sonen med,att han inser hur mysigt det är att kramas lite med mamma ibland{#lang_emotions_smile}, man behöver lite kärlek av sina barn också inte bara tvärtom.
  • Xantippah

Min lillasyster var likadan som liten. Hon fick diagnosen autism i tonåren. Var uppmärksam ifall ert barn får svårigheter i kontakter med andra annars kan det lika gärna vara så att vi alla är olika :)

• nötskrikan
    Lussekatten87 skrev 2009-08-22 23:57:12 följande:
    Ja,jag hoppas det blir så för sonen med,att han inser hur mysigt det är att kramas lite med mamma ibland, man behöver lite kärlek av sina barn också inte bara tvärtom.
    Jo, det är mysigt när man får lite kärlek tillbaka. Jag har en fyramånaders hemma också och nu när hon börjar vara vaken lite mer på dagarna och därmed får mer uppmärksamhet börjar storasyster vara lite svartsjuk och vill sitta i famnen och kramas massor. Tidigare var det helt ointressant.
  • Melva

Inte lika extremt då äldsta gärna velat ha tröst när hon slagit sig, men när hon blivit arg/sur/upprörd har hon och vill fortfarande vara ensam. Det är först nu (4 år) som hon velat gosa lite då och då, men bara på hennes villkor. Hon är inte intresserad och har uppenbarligen inte det behovet.

Vi talar om för henne att hon är välkommen när hon vill, accepterar hennes nej när vi frågar och hon inte vill (utan att ge dåligt samvete, mycket viktigt!) och visar uppskattning när hon väl vill. Mer än så kan man inte göra tänker jag. Klart det hade varit mysigt om hon velat kramas/gosa mycket mer, men hon är ju som hon är.

Hennes ena lillebror är ju en gosgurka av rang så där kan det nästan blir för mycket ibland

• mammasgullar

Min åsikt är att om du anser detta är ett problem och känner dig orolig på att något inte står rätt till, så kontakta bvc, dom kommer ju inte skälla ut dig om det visar sig att din son bara inte tycker om att kramas.

Troligtvis är det så att han är för upptagen med att leka så han inte har tid att kramas,
    Någon skrev något om autism, och visst självklart är det ett tecken, men också ett viktigt tecken är ögonkontakt och kontakt med människor, och om ni får vara med i hans lek ibland tror jag knappast ni behöver oroa er.

Men för att stilla sin oro, så skulle jag gå till bvc om jag vore du, just för att slippa "söka fel" och "tecken".
    Gå dit, prata med dom, be dom undersöka honom.
    Sen får ni säkert klartecken och kan gå hem så kommer ni känna er mycket tryggare och säkrare.
    Lycka till.

Svar på tråden Fler med barn som inte vill bli tröstade/Kramade ?