• Isalel

hur sjutton fyller man i mellannamn till skatteverket?

jag måste vara ovanligt puckad för jag har alltid trott att mellannamn var ju mellannamn och således borde kallas det även hos skatteverket, men nu när vi ska skicka in vad lillan ska heta så tolkar vi det som att det är till för ett extra efternamn??
    Eller?
    Ska man då heta både tilltalsnamnet och "mellannamnet" i förnamn?`

Någon som kan hjälpa en förvirrad mamma?

• Svar på tråden hur sjutton fyller man i mellannamn till skatteverket?
  • Mamsis

Hmm, vad jag minns så skrev vi alla förnamn på samma rad och strök under tilltalsnamnet...

Nu hade vi dock ett enda efternamnbara så vi funderade inte på just den biten...

• miababia

vi skrev nog oxå alla på förnamn på ett ställe och strök under tilltalsnamnet.

• Isabellee

Man får endast ha 1 efternamn.

Men om man vill att barnet ska ha båda föräldrarnas efternamn så måste ena stå under mellannamn.

Man säger ju fortfarande att det är efternamn men på papper hos skatteverket räknas det som mellannamn.

Oj skrev lite kluttrigt. Hoppas du förstod!

• Lilja0709

Ja, mellannamn är när vi vill ha "dubbel-efternamn". Min son heter Lundberg i mellannamn för att få med mitt efternamn tillsammans med det RIKTIGA efternamnet som är pappans...

• Lilja0709
    Isabellee skrev 2009-08-22 16:45:26 följande:
    Man får endast ha 1 efternamn.Men om man vill att barnet ska ha båda föräldrarnas efternamn så måste ena stå under mellannamn.Man säger ju fortfarande att det är efternamn men på papper hos skatteverket räknas det som mellannamn.Oj skrev lite kluttrigt. Hoppas du förstod!
    oj... det var förstås så man skulle förklara. Väldigt bra förklarat!
  • Isabellee
    Lilja0709 skrev 2009-08-22 16:46:51 följande:
    oj... det var förstås så man skulle förklara. Väldigt bra förklarat!
    haha vilket tur att man förstod :)
  • Isalel

Tackar! Då ska jag bara fylla i på förnamns-raden för hon ska bara ha ett efternamn :)

Svar på tråden hur sjutton fyller man i mellannamn till skatteverket?