• Johanna576

Ni hundvana! Hur ska jag få hunden att sluta skälla?!

ja som rubriken säger har vi en hund som skäller i tid och otid. Vi är inga vana hundägare och det är första hunden. Vi försöker läsa oss till hur vi ska göra och ta råd och tips från andra. Mycket har han lärt sig men inte hur han ska sluta skälla.

Det är säkert vi som har fel teknik men det är ju så svårt. Det är en blandras på 5 månader jämthund/laika. Han skäller när han blir glad och leker med andra hundar, han skäller på folk som kommer för att han blir så rädd och osäker själv, han skäller när han vill ha uppmärksamhet, när han lämnas. Ja han kan helt enkelt skälla vid alla tillfällen.

Att lära honom att skälla på kommando för att sedan lära in tyst fungerar inte alls, han fattar fortfarande inte efter MYCKET träning att det är för tyst vi belönar, han tror fortfarande att det är skallet han belönas för.

Hjälp skulle behövas om ni tror er veta vad vi kan hitta på för att få bukt på detta

• Svar på tråden Ni hundvana! Hur ska jag få hunden att sluta skälla?!
  • Tözen

Det finns ett halsband som har en liten vattenspruta på sig. Det sitter någon slags sensor som reagerar på vibrationerna i halsen när hunden skäller och då sprutar det upp vatten i snasiktet på hunden. Inget som skadar hunden och det är väldigt effektivt på de flesta hundar. Det finns antingen att hyra...för det är ganska dyrt eller så kan du köpa det...kostar runt 1000-lappen har jag för mig. Hör med en vet lr liknande.

• Casper04

Att han skäller när han blir glad och leker med andra hundar är helt normalt det är raserna i honom som gör det. Om han blir osäker när ni möter folk så sätt honom ner innan personen/na kommer fram så att han har god tid att kolla in dem.
    Det sämsta man kan göra med en hund som har "skäll" raser i sig är att lära dom skälla på kommando. =) När han skäller så skäll inte på honom eller försök att bryta honom på något vis utan sätt honom ner istället. För om ni "skäller" när han skäller blir han bara ännu mer upphetsad han förstår inte att han gör fel att dte är honom ni skäller på =) Om han skäller när han lämnas så ta kaffe koppen och sätt dig utanför dörren. Varje gång han skäller så kasta upp dörren och stirra blint på honom och säg tyst med dig med låg mörk röst, gå och lägg dig på din plats. När han lagt sig på sin plats så gå ut och fortsätt med kaffekoppen =)(Fungerar bara om han skäller för att han blir själv.) Så lär han sig fort att inte skälla. Se till att han alltid har varit på en lång promenad när han blir själv och fått träna "huvudet" (Allmän lydnads träning tex) så han är trött både i kropp och sinne. Brorsans hund var korsning mellan Jämthund och älghund så jag vet hur det är=) Hjälpte honom mycket med den hunden.

• jini

man ska aldrig skälla på en skällande hund använd nåt obehagligt ljud som små sten i en plåt burk ha den nära till hands när du vet att hunden brukar skälla å försök att inte vissa att det är du som låter
    har funkat för andra

lycka till

• köttbullelydnad

Oj, ska ni ut och jaga?

Beröm hunden när den gör rätt, dvs är tyst. Uppmuntra rätt beteende istället för att bli "tjatkärringar" som bara ryar "Nej!" hela tiden
    Nackdelen med halsbandet som rekommenderas ovan är att 1) det räcker inte speciellt länge 2) man måste vara där och säga "Nej" när det sprayar till för så att hunden lär sig att accossiera rätt lik förbaskat.
    Ett alternativ till halsbandet är att ni tar en ketchupflaska med "antikladdkork", sköljer ur den ordentligt och fyller på med vatten. När hunden skäller säger ni "Nej" och spashar till på hunden. Billigare än halsband och minst lika effektivt - plus att ni alltid är med när det används och därmed inte kan slarva med att lära in "Nej". Samt att man lätt som en plätt kan använda det i all typ av problemhantering, t ex utfall, etc.

• hmcc

Får säga som dom andra att ni har skaffat en blandning som har väldigt lätt till skall.

Vad som är viktigt är att få tyst på honom redan när han tänker börja skälla, en sån hund kan skälla oavbrutet i princip hur länge som helst.

• Johanna576

Tack för alla svar!
    Jo har förstått att det är en hund med mycket skall i sig. Kan inte påstå att köpet av hunden var speciellt genomtänkt. Sambon blev kär i hunden så fort han såg honom därav köpet :D

Har också tänkt på att ha en sprayflaska i närheten när han skäller och se om det fungerar för jag har läst om dessa halsband och tänkte också att det borde fungera lika isåfall.

Tyvärr måste jag nog säga att jag kan bli lite stressad av hans skall vid vissa tillfällen så att jag nog tyvärr skäller på honom. Jag vet att det inte är något bra men jag har så kort tålamod ibland. Försöker tänka mig för

Hemma går det bra och lämna honom ensam, då går han ofta och lägger sig men det är ute, om man knyter fast honom vid dagis för att lämna sonen tex. Jag vill ju verkligen ha med honom då, eftersom att jag tycker att all motion för hunden är bra. Som det är nu så vågar jag inte ha honom med för jag tycker det är så pinsamt när han skäller.

Det är jättebra med tips eftersom vi tänkte ta hunden till dagiset imorgon när det inte är några människor där och öva så att han känner igen sig där iaf och vet att jag kommer tillbaka lika fort.

• Runawaybride

Har också en hund som skäller/skällt ganska mycket, en dvärgpudel. Håller med om att det är svårt att få bukt med det, det är liksom svårt att hindra det på något vis, man är lite maktlös mot det på ett sätt man inte är mot så mycket annat som hunden gör.

Jag har kommit fram till att den bästa lösningen för alla hundproblem är att se till att hunden är välmotionerad, att den får den motion den ska ha. En trött hund orkar inte ställa till med elände. Det kör jag på, så min dvärgpudel går jag med mellan 1,5-4 timmar per dag sammanlagt, vilket kanske är rätt extremt men man får anpassa det efter kondition, energinivå osv och se vad den mår bra av. Följaktligen har jag en rätt trött och nöjd hund inomhus.
    Hjärngympa är ju också något som tröttar. Min får lära sig kommandon som jag använder naturligt då jag pratar med honom, och mycket miljöträning som också tröttar. Du skulle ju också kunna cykelträna med vovven, nu kommer jag inte ihåg hur gammal han var men han ska ju vara vuxen först. Eller klövja, vilket också ska trappas upp försiktigt. Min gillar också att ha saker att pyssla med inne, som tuggben och aktivitetsleksaker, tex med godis i. Då blir det inte att han ligger och lyssnar och skäller på minsta ljud, om vi t ex ser på tv hela kvällen och är "tråkiga". Låter jag honom söka lite godis under tv-kvällen blir det också bättre med vaktandet.

Det som dock varit revolutionerande för oss, har varit att ta reda på när han skäller som mest. För oss var det i sovrummet, då vi skulle sova. Lösningen var att låta honom sova i ett annat rum. Från att han skällt då och då under hela nätterna, blev det knäpptyst. Detta har också gjort att han skäller oerhört mycket mindre på dagarna. Ju mer han skällde, desto mer skällde han, verkar det som. Kanske kan du också hitta ett sånt mönster. Det verkar ju som han låter när han blir exalterad - så gå en rejäl runda med honom innan han ska träffa en hundkompis och leka, t ex. Låt dem gå en promenad ihop istället för att de busar runt och blir jätte uppe i varv. Skäller han för att få uppmärksamhet är det bästa du kan göra att ignorera honom, kanske t.o.m demonstrativt vända ryggen åt honom och gäspa mot honom, vilket betyder att han ska lugna ner sig och låta dig vara. Det funkar jättebra på min hund, eftersom det är hundspråk han förstår. Gäspa kan överlag vara bra att göra, när din hund är uppe i varv, eller slicka dig om munnen, som är en vänlig och lugnande signal. De små sakerna kan göra jättestor skillnad, har jag märkt. Fundera också på hur du själv uppträder, många blir pipiga och flaxiga tillsammans med hundar och stressar dem omedvetet. Jag tror man ska tänka sig att man pratar med en häst när man pratar med en hund. De flesta är ju väldigt sansade både i ton och kroppsspråk, tillsammans med hundar. Sinnesstämningen smittar ju så lätt till så sociala djur som hundarna. Ju mer exalterad din hund är, desto coolare ska du uppträda, du kan t.o.m röra dig lite i slowmotion och uppträda som om du vore drottning eller något, med näsan i vädret. Det funkar på min när han blir nervös eller stressad.

Lycka till!

• Runawaybride

Nej, skulle stå att de flesta är ju väldigt sansade i ton och kroppsspråk tillsammans med HÄSTAR, inte hundar. : )

• hundpuss

TS

har ni planerat att jaga med hunden?
    hur aktiverar ni den?

det är en stark och arbetande ras ni köpt,
    som förmodligen kommer bli lite lugnare med rätt aktivering.

vattenmetoden är förövrigt väldigt effektiv.

• Johanna576

vision400: Nej vi ska inte jaga med den. Tror inte att aktiveringen är problemet i hans skällande. Han är en väldigt lugn hund och har aldrig varit särskilt valpig och så. Tror det är osäkerheten i honom som har startat skällandet och sedan trappats upp pga att han märkt att han fått uppmärksamhet. Där har nog vi gjort fel från början då vi inte vetat hur vi ska handskas med det.

vi förstod från början att det skulle krävas mycket aktivering för hunden eftersom den måste få ut den energin den skulle haft från jagandet på något sätt så tränar vi ganska mycket på kommandon just nu.
    Eftersom vi själva vill försöka komma ut mycket så är vi ute ett par timmar varje dag.

Just nu övar vi inkallning när vi är ute, just för att få rutinen men även för att aktivera honom, när "basen" sitter får man ju utveckla det och hitta andra saker att aktivera med.

Har bara lyckets få fram flaskan en gång när han skällt men han gav upp direkt för det tyckte han inte om så jag hoppas på att det ska fungera :D

Lite rörigt inlägg kanske

Svar på tråden Ni hundvana! Hur ska jag få hunden att sluta skälla?!