Vilken dag blir man berfruktad?
Om vi säger att att jag hade ÄL för 14 dagar sedan, vilken dag brukar man bli befruktad?
Hur många dagar efter befruktningen kan man få ett plus?
Om vi säger att att jag hade ÄL för 14 dagar sedan, vilken dag brukar man bli befruktad?
Hur många dagar efter befruktningen kan man få ett plus?
7-12 dagar efter äl brukar befruktningen ske. Men det KAN ske både tidigare och senare...det är lite olika.
Glömde skriva att du kan få plus näör du blivit befruktad men det brukar vanligtvis visa sig när du skulle haft din mens
Men om jag hade äl för 14 dagar sedan, men blev befruktad 12 dagar efter, då är det ju egentligen bara två dagar från det till att jag ska ha mens.. Då borde väl plusset komma senare?
Det är svårt att säga. Men vissa har ju fått plus redan på BIm - 7 så du kan ju testa nu om du vill men va beredd på ett minus. Hcg- halten behöver ju komma upp till en viss nivå för att det ska visas på testet.
Men hallå, man befruktas ju inte 12 dagar efter ägglossning. Man befruktas VID ägglossning när spermien träffar ägget. 12 dagar efter ägglossning finns där inget ägg att befrukta eftersom det "dör" om där inte kommit en liten spermie vid ägglossningen och befruktat det.
Alltså man befruktas vid ägglossning och inte annat.
Ja, men när ägget fäster?
Anonym (Eeh) skrev 2009-08-22 17:15:45 följande:
Anonym (Eeh) skrev 2009-08-22 17:15:45 följande:
du blir befruktad på din ägglossning.. Alltså 7-14 dagar efter din senaste mens borde du ha ägglossning.. Ägget däremot lever bara 24-48 tim utan att bli befruktad så att ha sex dagarna innan äl o dagarna efter äl ger störst chans att befrukta ägget.
Sen kan du läsa av ett test 7-12 dagar efter befruktningen skett då beroende på om du har hög hcg halt.. eller samma dag som du har beräknad mens . för vissa kan de ta ytterligare en vecka efter utebliven mens att få ett plus.. allt hänger på hcg halten i din kropp
Jag plussade exakt 7 dagar efter befruktning skett. så det är helt olika på hur snabbt till hcg stiger.