Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Lillpluttan

Vinterkläder till nyfödd baby??

Jag ska få mitt första barn i december och är aningen oerfaren vad gäller barnets kläder och utrustning. Tänkte höra om ni kan hjälpa mig...

Vad för vinterkläder kan vara bra att köpa till en bebis som föds i december? Vad behöver bebisen för kläder precis i början, månad 1-4? Har köpt en fleeceoverall av en jobbarkompis av märket P.O.P, är en sån tillräckligt varm under vintern eller vad rekomenderar ni??

- vinterkläder för baby?

- startkläder för baby, stl etc?

• Svar på tråden Vinterkläder till nyfödd baby??
  • AnnaT

ska också få en bebis i vinter, ska köpa en overoll och sen ska hon ligga i en åkpåse i vagnen.

dom bästa är body tycker jag med knappar som går ner hela vägen, så man bara knäpper upp hela boddyn och sen lägger bebisen i, och knäpper i stället för att behöva dra den över huvudet.
    stl är väl olika min son hade inte ens 50 när han föddes,
    annars byxor små strumpor :)

• Leora

Ja, den overallen räcker under vintern. En sådan liten bebis ligger ju nerbäddad i vagnen ändå. Antingen med ett täcke/filt eller i en åkpåse.

• Gravid2008

Jag fick min dotter i februari. Hade köpt en åkpåse, men den kändes sotr i början. Köpte en liten åkpåse, eller som en overall men som man kunde knäppa som en påse i benen (och som funkade i bilbarnstolen). Den var kanon ett par månader Hon hade bara tunna kläder och den och var varm. Jacka, överaller, etc tyckte jag var svårt i början när de är små och ostabila. Storlek beror ju på hur stort barn, min var medelstor och jag köpte stl 50 ca 4 byxor (med fötter rekommenderas, strumpor är lite meckigt på bebisar) och 6 bodys. Får man spybarn eller inte kan tvätta ofta så behövs säkert mer. stl 50 hade hon ett par veckor

• Lillpluttan
    Leora skrev 2009-08-22 19:30:37 följande:
    Ja, den overallen räcker under vintern. En sådan liten bebis ligger ju nerbäddad i vagnen ändå. Antingen med ett täcke/filt eller i en åkpåse.
    alltsp POP fleeceoverallen tror du är tillräckligt varm?
  • turpis

Jag tror definitivt att POP-overallen är tillräckligt varm.

Bebisar är så väldigt olika varma, men generellt sett behöver de oftast mindre kläder, filtar och åkpåsar än vad vi tror. Min son (född i dec i Sthlm) hade fleeceoverall och fleece-eller yllefilt. Under overallen hade han bara en body och strumpor, inga byxor för då blev han för varm. När vi försökte göra det mysigt med fårskinn under honom blev han jättesvettig. I februari minns jag att han hade en sweatshirtoverall och filt, liggandes på en fleecefilt. Mössa förstås, också. Det såg ju helt galet kallt ut, men han var mer än varm!

Jag tror att det bästa du kan göra är att ha ett par olika filtar som kan användas tillsammans eller var för sig (köp t ex fleece på metervara som du sen kan klippa till efter behov). Då kan du anpassa värmen i vagnen efter hur varmt DITT barn är. Känn på bröstet och i nacken hur hon eller han känns medan ni är ute och när ni kommit hem. Snart lär du dig vad hon eller han behöver!

• Leora
    Lillpluttan skrev 2009-08-25 11:22:49 följande:
    Ja. Min minsting hade en sån förra vintern, och det räckte gott och väl. Han låg nerbäddad i vagnen dessutom. Och om det var riktigt kallt så tog jag på lite extra under overallen.
  • mapo51

Vår son är född i december och vi bor i Solna.
    Vi använde inte den tjocka vinter åkpåsen som vi hade fått alls utan hade bara en fleeceoverall på honom i vagnen. Vi försökte med åkpåsen två gånger, men båda gångerna så kom vi inte längre än 20-30 m förrän sonen skrek för att det var för varmt.
    Om det var lite kallare så hade vi en fleecefilt också.

Jag tyckte det var bra att ha ganska stora overaller när de är så små för då är de lättare att ta på och av, så vi hade minst en storlek större än vad sonen hade i kläder.
    Köp inte för mycket kläder i de minsta storlekarna vad gäller vanliga kläder och dubbelstorlek 50/56 kan fungera bättre. Vår son hade aldrig storlek 50 och var 3-4 veckor när vi började med 62, då hade vi dock haft 56 lite för länge för det var väldigt djupa uringningar på bodiesarna...
    Dock kunde han ha byxorna lite längre.

• TvåTrollungar

Vi bor i Skellefteå och har kalla vintrar, min dotter föddes i januari och hade bara flis overall på sig, hon låg ner bäddad i åk påsen och jick inte ut om det var över -15 i början!

• gnilmre
    Lillpluttan skrev 2009-08-25 11:22:49 följande:
    Beror ju lite på var du bor också... kan vara ganska mycket kallare i t.ex. norrbotten än i skåne...
  • Lillpluttan
    turpis skrev 2009-08-25 13:22:08 följande:
    Jag tror definitivt att POP-overallen är tillräckligt varm.Bebisar är så väldigt olika varma, men generellt sett behöver de oftast mindre kläder, filtar och åkpåsar än vad vi tror. Min son (född i dec i Sthlm) hade fleeceoverall och fleece-eller yllefilt. Under overallen hade han bara en body och strumpor, inga byxor för då blev han för varm. När vi försökte göra det mysigt med fårskinn under honom blev han jättesvettig. I februari minns jag att han hade en sweatshirtoverall och filt, liggandes på en fleecefilt. Mössa förstås, också. Det såg ju helt galet kallt ut, men han var mer än varm!Jag tror att det bästa du kan göra är att ha ett par olika filtar som kan användas tillsammans eller var för sig (köp t ex fleece på metervara som du sen kan klippa till efter behov). Då kan du anpassa värmen i vagnen efter hur varmt DITT barn är. Känn på bröstet och i nacken hur hon eller han känns medan ni är ute och när ni kommit hem. Snart lär du dig vad hon eller han behöver!
    Tack! Låter ju bra!!!
  • Lillpluttan
    mapo51 skrev 2009-08-26 08:36:03 följande:
    Vår son är född i december och vi bor i Solna.Vi använde inte den tjocka vinter åkpåsen som vi hade fått alls utan hade bara en fleeceoverall på honom i vagnen. Vi försökte med åkpåsen två gånger, men båda gångerna så kom vi inte längre än 20-30 m förrän sonen skrek för att det var för varmt.Om det var lite kallare så hade vi en fleecefilt också.Jag tyckte det var bra att ha ganska stora overaller när de är så små för då är de lättare att ta på och av, så vi hade minst en storlek större än vad sonen hade i kläder.Köp inte för mycket kläder i de minsta storlekarna vad gäller vanliga kläder och dubbelstorlek 50/56 kan fungera bättre. Vår son hade aldrig storlek 50 och var 3-4 veckor när vi började med 62, då hade vi dock haft 56 lite för länge för det var väldigt djupa uringningar på bodiesarna...Dock kunde han ha byxorna lite längre.
    Hmm,, tror han blir rätt stor, sambon är stor och magen är stor.. ha ha,, förstår att det inte behöver betyda något, skojar lite bara.. Jag kanske borde som du säger satsa mest på stl 56-60 då till att börja med?
Svar på tråden Vinterkläder till nyfödd baby??