• SaSa och så en till

Vilka symton efter att ha svalt ett batteri?

Jag såg precis att batteriluckan till våran elektroniska våg var öppen och det visade sig att ett batteri saknas. Vågen fungerar ändå, så jag kan inte veta när batteriet försvann...
    Min fråga är:

Vilka symtom kan uppstå om min 2 åriga son skulle ha svalt batteriet?
    Jag tror nu inte att han gjort detta, men man blir ju lite orolig....

Någon som vet?

• Svar på tråden Vilka symton efter att ha svalt ett batteri?
  • HN79

Ett läckande batteri kan leda till döden. Så har du minsta misstanke att han svalt det så bör du åka in och få honom röntgad. Fast är det inte stora batterier i en våg? Isf borde han ju inte kunnat svalt dem.

• lia76

Skulle du din 2-åring ha svalt det så tycker jag du ska åka in med honom till sjukhuset och be dem göra en röntgen.
    Fanns ju en artikel om detta på nätet för x antal månader sedan.

Står bl.a.:
    "Under de följande fjorton dagarna var Christian sjuk. Han hade hög feber, grät mycket, höll sig stilla, åt mycket lite och hans avföring blev svart med hårda klumpar – något som kan tyda på inre blödningar."

"På natten fjorton dagar efter att Christian svalt batteriet väcktes Maria och Jimmi av ljud från Christians säng. När de såg att det vällde ut blod från hans mun och näsa kastade de sig på telefonen och ringde 112. En ambulans var på plats bara några minuter senare, men strax därpå slutade Christians hjärta att slå. På sjukhuset gjorde man allt för att rädda hans liv, men det var förgäves."

Så tror du att ditt barn svalt ett batteri så åk in med honom se de får kolla upp så han inte har svalt det

Älskar min familj
  • beadis

Jag hade åkt med en gång...man hör ju ofta att batterier ska inte ligga ute i naturen och skräpa...då kan det väl knappast vara ofarligt för ett litet barn svälja de

• Mother oftwo

Det var en pojke nyligen i Danmark som hade svalt ett batteri som blev sittande i luftstrupen och han dog två veckor senare. Så misstänker ni det så åk in och få det kollat.

• mamma2kids

åk in om du misstänker det!

• mamma2kids

oj,såg nu att det var en gammal tråd.hur gick det?åkte ni in?

• Umm Elias

Hm, vi åkte in för några månader sen med misstanke. Ingen röntgen gjordes och de lovade att det skulle komma ut den vanliga vägen om han svalt detta. De sa också att batterier nu för tiden är väldigt väl isolerade och det inte finns ngn chans att de skulle läcka. Det har fortf inte kommit ngt batteri så jag tror inte han svalde det, det måste försvunnit på ngt annat sätt. Jag tycker dock att du ska åka in och kräva en röntgen med tanke på det som skrivits tidihgare i tråden!

• matuldan

Jag vet en som har en 1årig tjej som lyckades pilla upp baksidan på vågen och svälja ett batteri.

Hon kräktes oavbrutet i flera dagar, allt hon åt och drack kom upp. Läkarna förstod inte vad det var för fel och sa att "det var viktigt att hon fick i sej vätska", eftersom hon kräktes så mycket.
    Men kräkningarna slutade inte så till slut så röntkades hon och då upptäckte dom batteriet nere i magsäcken, som hade frätt hål till lungorna eller hur det var, alltså var det LIVSfarligt att hon drack mycket vätska, i och med att det kom rakt ner i lungorna!! Det hade bildats en vävnad runt batteriet eftersom kroppen försökte stöta bort det.. Nu tror jag hon opererats men får fortfarande inte äta mat (ett halvår senare).. Så otroligt synd om denna tjej och FEL av läkarna att inte upptäcka detta tidigare så att det hann gå så långt!! Så kolla upp det i tid innan det bildas vävnad och börjar fräta där inne..

• SaSa och så en till

Jag ringde sjukvårdsupplysningen som sa precis som du säger. Att nya batterier ska komma ut den naturliga vägen, att de sällan eller aldrig läcker nåon batterisyra, men att jag skulle hålla koll på om han blev otröstlig och verkade ha ont i magen. Nu har vi inte sett ett enda tecken på att han skulle kunna må dåligt på något vis, så vi har inte åkt in.
    Batteriet är fortfarande borta (jag vet inte alls hur länge det ar varit borta heller eftersom vågen fungerar med enbart ett batteri kvar) och jag tror det har försvunnit på något annat håll.
    Detta var ett sånt där platt, runt batteri, ett ganska stort i omkrets, men tunnt och skulle säkert kunna sväljas med lite kraft. Men som sagt, han mår bra och har inte varit otröstlig eller mått dåligt.

PS, den där artikeln läste jag oxå om för ett tag sedan, hemskt!!!

Umm Elias skrev 2009-08-24 17:51:15 följande:

Hm, vi åkte in för några månader sen med misstanke. Ingen röntgen gjordes och de lovade att det skulle komma ut den vanliga vägen om han svalt detta. De sa också att batterier nu för tiden är väldigt väl isolerade och det inte finns ngn chans att de skulle läcka. Det har fortf inte kommit ngt batteri så jag tror inte han svalde det, det måste försvunnit på ngt annat sätt. Jag tycker dock att du ska åka in och kräva en röntgen med tanke på det som skrivits tidihgare i tråden!
  • 08Mars

Var det inte ett barn nyligen som dog då sjukvården vägrade röntgen trots att föräldrarna krävde det?! Stod i tidningen för inte alls länge sedan. Åk in!

Svar på tråden Vilka symton efter att ha svalt ett batteri?