mamma till 2 frön skrev 2009-08-26 09:53:18 följande:
Skolplikten gäller från år 1, förskoleklass är frivillig. Kan ju fundera över vad man missar resp vad man får ut genom att ta ledigt utöver skollov. Är det "bara" pengar skulle jag fundera en gång till. Läraren har inte skyldighet att ge uppgifter i förskott eller efter för att hämta igen men många gör det. Det är dock ett enormt merjobb! Hos oss kan jag som lärare ge en veckas (5dagar) ledighet efter ansökan där efter är det rektor som måste godkänna. Tyvärr har det börjat ses som en självklarhet att man får ledigt men som sagt, vi har skolplikt av en anledning. Vid längre en en vecka har våra föräldrar fått skriva på papper om att de tar ansvar för det deras barn missar, bara för att man sedan inte ska kunna komma och säga något om barnen inte når något av de nationella målen som finns. Skolan är idag starkt pressad av måluppfyllelse från regering och skolverk.
nu tillhör vi de som åkt under jul å nyår osv men kommer nog i fortsättningen att placera 2 veckors resorna i samband med nått lov dvs an vecka lov + en vecka ledigt... Visst det handlar bara om pengar men för oss tex 2 vxuxna + en 10 åring, handlar det "bara" om strax över 20 000,- i skillnad (jämfört tex med jullov då man slipper ta ledigt) å tänk då på större familjer...
För dig kanske det inte är några summor men för väldigt många handlar det nog om att åka eller ej...
Vårt barn har iallafall utvecklats å lärt sig mer på resorna än på en termin i skolan (även enl lärarna) sen vet jag iof att det är tvärtom för många å att avbrott stör mycket vissa barn osv, men oftast har barnen annat med sig i bagaget oavsett(samtidigt som de gjort läxorna å inte ligger efter i böckerna iallafall)