• Mama Africa

Regler för ledighet från skola pga resa?

Någon som vet hur mycket ledighet man har rätt att ta ut för sitt barn för semesterresor? Att åka på charter på jullovet blir ju grymt dyrt, jag åker hellre i början av januari. Men vilka regler gäller för skolplikten?

Min dotter går bara i sexårsverksamhet än, men hon blir ju äldre...

• Svar på tråden Regler för ledighet från skola pga resa?
  • Lenchen77

Jag tror inte det är några jätteproblem, så länge hon går i typ lågstadiet, men sedan blir det nog svårare. Det är ju det som loven är till för. Dessutom missar de ju en hel del på en vecka, som kan vara tufft att läsa igen.

• Namnam

Högst 10dagar per år står det i skollagen

Utdrag ur

Grundskoleförordningen 6 kap 8 §

Av 3 kap. 11 § skollagen (1985:1100) följer att en skolpliktig elev får beviljas kortare ledighet för enskilda angelägenheter.

Rektorn eller den rektorn bestämmer får bevilja sådan ledighet sammanlagt högst tio skoldagar under ett läsår.

Om det finns synnerliga skäl, får styrelsen bevilja längre ledighet än som följer av andra stycket.

http://www.skara.se/download/18.5529918611ed01627b180006628/Ans%C3%B6kan+ledighet+f%C3%B6r+elev.pdf

• hotten

högst 10 dagar

här ger det gärna men högst en vecka för vanliga utlandssemestrar, då kan man ju åka i väg på 2 veckors rsor om man reser isamband med nått lov. (tex direkt efter nyår så blir det betydligt biligare än under jul å nyår, eller sportlov, påsklov, höstlov...)

är det längre resa med fler skäl (tex bröllop av familjemedlem långt borta eller dyl, så är 2 veckor ok)

• Elli47

TS, du vet väl att när hon går förskoleklass så får hon vara borta hur länge som helst eftersom det inte omfattas av skolplikten! Annars får man försöka resa i samband med ledigheter, så man kanske bara behöver ta ledigt några dagar från skolan. Vi for t ex i januari strax innan skolan började och behövde bara två dagars ledighet från skolan.

• Meli

Vet inte om det är olika från kommun till kommun, men här i Trellborg får man ta 10 dagar per läsår ganska enkelt. Men fler dagar ska beviljas och då ska det nog vara en bra orsak.

Vi tar ledig nu snart, för att resa till Turkiet och det var inga problem alls, de tyckte det skulle bli roligt för sonen. Men man måste ju så klart ansavara som förälder att skolarbetet hinns med så att de inte kommer efter.

• mamma till 2 frön

Skolplikten gäller från år 1, förskoleklass är frivillig. Kan ju fundera över vad man missar resp vad man får ut genom att ta ledigt utöver skollov. Är det "bara" pengar skulle jag fundera en gång till. Läraren har inte skyldighet att ge uppgifter i förskott eller efter för att hämta igen men många gör det. Det är dock ett enormt merjobb! Hos oss kan jag som lärare ge en veckas (5dagar) ledighet efter ansökan där efter är det rektor som måste godkänna. Tyvärr har det börjat ses som en självklarhet att man får ledigt men som sagt, vi har skolplikt av en anledning. Vid längre en en vecka har våra föräldrar fått skriva på papper om att de tar ansvar för det deras barn missar, bara för att man sedan inte ska kunna komma och säga något om barnen inte når något av de nationella målen som finns. Skolan är idag starkt pressad av måluppfyllelse från regering och skolverk.

• hotten
    mamma till 2 frön skrev 2009-08-26 09:53:18 följande:
    Skolplikten gäller från år 1, förskoleklass är frivillig. Kan ju fundera över vad man missar resp vad man får ut genom att ta ledigt utöver skollov. Är det "bara" pengar skulle jag fundera en gång till. Läraren har inte skyldighet att ge uppgifter i förskott eller efter för att hämta igen men många gör det. Det är dock ett enormt merjobb! Hos oss kan jag som lärare ge en veckas (5dagar) ledighet efter ansökan där efter är det rektor som måste godkänna. Tyvärr har det börjat ses som en självklarhet att man får ledigt men som sagt, vi har skolplikt av en anledning. Vid längre en en vecka har våra föräldrar fått skriva på papper om att de tar ansvar för det deras barn missar, bara för att man sedan inte ska kunna komma och säga något om barnen inte når något av de nationella målen som finns. Skolan är idag starkt pressad av måluppfyllelse från regering och skolverk.
    nu tillhör vi de som åkt under jul å nyår osv men kommer nog i fortsättningen att placera 2 veckors resorna i samband med nått lov dvs an vecka lov + en vecka ledigt... Visst det handlar bara om pengar men för oss tex 2 vxuxna + en 10 åring, handlar det "bara" om strax över 20 000,- i skillnad (jämfört tex med jullov då man slipper ta ledigt) å tänk då på större familjer...
    För dig kanske det inte är några summor men för väldigt många handlar det nog om att åka eller ej...
    Vårt barn har iallafall utvecklats å lärt sig mer på resorna än på en termin i skolan (även enl lärarna) sen vet jag iof att det är tvärtom för många å att avbrott stör mycket vissa barn osv, men oftast har barnen annat med sig i bagaget oavsett(samtidigt som de gjort läxorna å inte ligger efter i böckerna iallafall)
  • mamma till 2 frön

"Hotten" jag tror du missuppfattat mig! Jag satte pengar inom citattecken just för att jag vet att pengar är en stor sak...även för mig! Jag skrev också att man får fundera över vad resan ger kontra vad man missar i skolan, fritt att tolka du tolkade uppenbarligen negativt. Alla som skriver här är inte det och jag var inte det i detta inlägg mer realistisk och utredande. Synd att du misstolkade mitt inlägg! För mig är det oväsentligt var mina elever ligger i böckerna det är den faktiska kunskapen som räknas ställt mot nationella mål.

• hotten

"Är det "bara" pengar skulle jag fundera en gång till"

hur exakt menar du att man skall tolka det då?
    jag kan inte se det på annat sätt än att du menar att om man väljer resan en annan tidpunkt än loven enbart för att det är billigare så tycker du man skall tänka om å resa på loven istället...

medans jag påpekar att jag iof oxå tycker delvis så å tycker man skall betala de extra tusenlappen eller två som det kostar mer att åka tex under höst el sportlovet, men då måste man ju ta ledigt 1 vecka ändå för att kunna vara borta två veckor.. MEN för att kunna resa 2 v utan att ta ledigt krävs att man reser tex under jul å nyår å där undrade jag mer om du förstår vad du säger.. dvs att det kostar faktiskt inte några tusen lappar mer utan som ett ex 20 000,- mer tex för oss som bara har ett barn!. å då blir det en fråga om att resa eller ej resa för många..

mitt påstående då är att resor ger så pass mycket i personlig utveckling å kunskap så OM man missar nått i skolan så är det absolut värt det. Samt att varken jag el lärarna kunnat se att resorna skulle ha påverkat negativt eller ge kunskaps luckor..
    De lilla barnen gör under en vecka i tex lågstadiet är inte svårt att lära ut hemma för de flesta föräldrar... Sen är det naturligtvis en annan sak om man pratar om många veckor i sträck..

• mamma till 2 frön

Ja du Hotten jag lägger diskussionen för vi pratar om samma sak men på olika språk... Tydligen. Jag förtydligar mig dock så det ej går att misstolka och lägger sedan denna tråd till handlingen.
    1. Pengar är väsentligt för de flesta, även mig. Om jag inte har råd att åka på loven väntar jag tills jag har det, min ståndpunkt.
    2. Barn kan lära sig massor på semestern om man bara tar tillfället i akt, men vad händer hemma vad missar mitt barn och vad kan jag göra för att hjälpa barnet att "hämta igen det".
    Min egen son var med farmor på Cypern förra året utanför lovtid, gick i år 1. Han fick då i uppgift av oss att kolla efter bokstäver & siffror (andra där än här), leta mönster, plocka lite växter mm Han lärde sig massor, både engelska ord och seder och traditioner mm om ön. Värdefull kunskap som han inte kunde förvärvat på ett bättre sätt. Allt detta hade han kunnat få även under en lovvecka men det gick inte att få ihop med farmors planering.

Till mama Africa: Ledsen att din tråd tog en annan vändning än vad du förmodligen tänkt. Jag ber om ursäkt för det.

• enny signatur

Jag vet många som varit lediga klart mer än 10 dagar per år...

Det ni kommit in på nu är ju bara en diskussion om vad man prioriterar. Jag kände inte att jag förlorade något på att vara borta en vecka från skolan, tvärtom så gav upplevelserna mer. Beror kanske på hur man ligger till med?

• hotten
    mamma till 2 frön skrev 2009-08-26 19:23:31 följande:
    Ja du Hotten jag lägger diskussionen för vi pratar om samma sak men på olika språk... Tydligen. Jag förtydligar mig dock så det ej går att misstolka och lägger sedan denna tråd till handlingen.1. Pengar är väsentligt för de flesta, även mig. Om jag inte har råd att åka på loven väntar jag tills jag har det, min ståndpunkt.2. Barn kan lära sig massor på semestern om man bara tar tillfället i akt, men vad händer hemma vad missar mitt barn och vad kan jag göra för att hjälpa barnet att "hämta igen det".Min egen son var med farmor på Cypern förra året utanför lovtid, gick i år 1. Han fick då i uppgift av oss att kolla efter bokstäver & siffror (andra där än här), leta mönster, plocka lite växter mm Han lärde sig massor, både engelska ord och seder och traditioner mm om ön. Värdefull kunskap som han inte kunde förvärvat på ett bättre sätt. Allt detta hade han kunnat få även under en lovvecka men det gick inte att få ihop med farmors planering.Till mama Africa: Ledsen att din tråd tog en annan vändning än vad du förmodligen tänkt. Jag ber om ursäkt för det.
    ok, då har vi ju förstått varandra, du är inte så intresserad av resor, vilket jag iof förstod redan innan varvid jag påpekade/upplyste hur mycket mer pengar det handlar ofta om ifall du inte visste... Som sagt summan kan vara omöjlig för många å för den som inte är så intresserad av att resa så spelar det ju ingen roll medans det kan betyda mycket för en annan..

förutom dyl saker du räknar upp som jag ser som bonus så gör man självklart de uppgifterna barnen gör i skolan medans man är borta. Jag kan som sagt inte se att en lågstadie-mellanstadie elev skulle hamna efter då de är lediga en vecka å är på samma sidor å gjort samma uppgifter som alla andra.. så mycket helt nya saker går inte lärarna igenom på en vecka så att föräldrarna skulle ha svårt att hjälpa barnen på samma sätt som i skolan.. är man borta en månad så är saken en annan då kanske föräldrarna saknar samma kunskap att lära ut osv..
  • mamma till 2 frön
    hotten skrev 2009-08-26 21:57:25 följande:
    mamma till 2 frön skrev 2009-08-26 19:23:31 följande: ok, då har vi ju förstått varandra, du är inte så intresserad av resor, vilket jag iof förstod redan innan varvid jag påpekade/upplyste hur mycket mer pengar det handlar ofta om ifall du inte visste... Som sagt summan kan vara omöjlig för många å för den som inte är så intresserad av att resa så spelar det ju ingen roll medans det kan betyda mycket för en annan.. förutom dyl saker du räknar upp som jag ser som bonus så gör man självklart de uppgifterna barnen gör i skolan medans man är borta. Jag kan som sagt inte se att en lågstadie-mellanstadie elev skulle hamna efter då de är lediga en vecka å är på samma sidor å gjort samma uppgifter som alla andra.. så mycket helt nya saker går inte lärarna igenom på en vecka så att föräldrarna skulle ha svårt att hjälpa barnen på samma sätt som i skolan.. är man borta en månad så är saken en annan då kanske föräldrarna saknar samma kunskap att lära ut osv..
    Dra inte förhastade slutsatser. Jag har varit i Afrika i 2 omgångar själv totalt över ett halvår och med barnen 1gång å 3veckor, lovtid!... Humm jag vet inget om dig du vet inget om mig så håll dig till sak och fakta. Trodde jag lagt denna till handlingarna men tydligen inte. Gillar inte personliga påhopp, vi har väl alla rätt att tycka olika utan att behöva ändra oss efter en viss pipa, eller?
  • hotten
    mamma till 2 frön skrev 2009-08-27 19:14:39 följande:
    Dra inte förhastade slutsatser. Jag har varit i Afrika i 2 omgångar själv totalt över ett halvår och med barnen 1gång å 3veckor, lovtid!... Humm jag vet inget om dig du vet inget om mig så håll dig till sak och fakta. Trodde jag lagt denna till handlingarna men tydligen inte. Gillar inte personliga påhopp, vi har väl alla rätt att tycka olika utan att behöva ändra oss efter en viss pipa, eller?
    jag har inte gett personliga påhopp utan konstaterat att du inte är en resglad typ, vilket du åter bekräftat att du inte rest mycket alltså. Sen har jag inte sagt att det är rätt eller fel! bara att det är svårt att prata med nån som inte är så mycket för resor då vi värdesätter helt andra saker.
    å som jag sagt så har vi hittils rest tex alltid under julloven 3 v å andra lov MEN att vi inte kommer att göra det härdanefter eller så reser vi under jul å nyår men stannar en vecka extra å tar ledigt.
  • mamma till 2 frön
    hotten skrev 2009-08-27 23:00:22 följande:
    mamma till 2 frön skrev 2009-08-27 19:14:39 följande: jag har inte gett personliga påhopp utan konstaterat att du inte är en resglad typ, vilket du åter bekräftat att du inte rest mycket alltså. Sen har jag inte sagt att det är rätt eller fel! bara att det är svårt att prata med nån som inte är så mycket för resor då vi värdesätter helt andra saker. å som jag sagt så har vi hittils rest tex alltid under julloven 3 v å andra lov MEN att vi inte kommer att göra det härdanefter eller så reser vi under jul å nyår men stannar en vecka extra å tar ledigt.
    Hotten ha en trevlig helg det behöver du. Själv bokade jag precis en resa till Alperna v14.
  • Missy E

En rektor kan neka dig ledighet men om du skulle åka iväg ändå så finns inte så mycket för skolan att göra. Det finns inga böter eller liknande för att barnet inte kommer till skolan. De flesta skolor har "riktiga" problem med föräldrar som inte tar sina barn till skolan så du skulle troligtvis på sin höjd få en skarp tillsägelse om skolpliktens innebörd. Hade det varit notorisk frånvaro så hade möten bokats och så småningom kontaktas soc och hela baletten.

Som lärare vill jag dock tillägga att jag varje år ser ledighetsansökningar för år 1-elever som skall åka till Grekland första veckan i skolan. Det är hemskt tycker jag för skolan nekar ju sällan och dessa barn missar något avgörande i sitt liv. Första veckan i 1:an med ny fröken, kanske nya klasskamrater, nya rutiner, nytt klassrum och genomgångar av arbetsscheman etc. Sådant går inte att ta igen efteråt. De föräldrar som ens tänker den tanken (ekonomiska skäl eller ej) borde fundera hur de själva skulle känna på ett nytt jobb om de missade kick off och en hel veckas introduktion för alla nyanställda. Tyvärr är många av dessa barn inte de mest kavata och duktiga eleverna heller så de får ett helsicke när de kommer tillbaka.

• hotten

Missy E skrev 2009-09-01 14:24:07 följande:

En rektor kan neka dig ledighet men om du skulle åka iväg ändå så finns inte så mycket för skolan att göra. Det finns inga böter eller liknande för att barnet inte kommer till skolan. De flesta skolor har "riktiga" problem med föräldrar som inte tar sina barn till skolan så du skulle troligtvis på sin höjd få en skarp tillsägelse om skolpliktens innebörd. Hade det varit notorisk frånvaro så hade möten bokats och så småningom kontaktas soc och hela baletten.Som lärare vill jag dock tillägga att jag varje år ser ledighetsansökningar för år 1-elever som skall åka till Grekland första veckan i skolan. Det är hemskt tycker jag för skolan nekar ju sällan och dessa barn missar något avgörande i sitt liv. Första veckan i 1:an med ny fröken, kanske nya klasskamrater, nya rutiner, nytt klassrum och genomgångar av arbetsscheman etc. Sådant går inte att ta igen efteråt. De föräldrar som ens tänker den tanken (ekonomiska skäl eller ej) borde fundera hur de själva skulle känna på ett nytt jobb om de missade kick off och en hel veckas introduktion för alla nyanställda. Tyvärr är många av dessa barn inte de mest kavata och duktiga eleverna heller så de får ett helsicke när de kommer tillbaka.
    här kan tom jag håla med! Dessutom har man ju just haft hela sommaren på sig å resa, ekonomiskt heller inte alls samma skillnader som tex julresorna.
Svar på tråden Regler för ledighet från skola pga resa?