• Lia och bäbisen

Fråga om aluzink tak...

Hej alla!

Vi är väldigt sugna på att lägga nytt tak och jag vill gärna ha ett zinktak, sånt där "randigt", men upphöjda skarvar om ni fattar. Är det det som kallas ett falsat tak? (googlat, men inte hittat nån sida som förklarar bra med bilder).

Har du ett sånt tak? Bild?
    Hur mycket har ni fått ge för taket? La ni det själva eller var priset med läggning?

Ja, gärna till allmän info om du har att dela med dig!
    Tusen tack!

• Svar på tråden Fråga om aluzink tak...
  • Joonas

Taket du menar kallas för bandfalsat plåttak och kan bara läggas av plåtslagare. Tyvärr är dessa tak dyra att lägga då det tar lång tid med falsning av plåten på plats. Dyrare än tegelpannor faktiskt. Det bästa är att ringa en lokal plåtslagare, dessa tak har blivit populära igen och många plåtslagare lägger dem nu. Det finns alternativ på marknaden, som liknar falsad plåt men som är billigar... Här finns en bild...

• Lia och bäbisen

Tack så mycket för svaret!
    Ja, den bilden var ju väldigt likt det jag tänkte på! Kan det vara så att aluzink taken är lite kraftigare? Det verkar som att man ska måla den varianten som var på bilden, det behövs väl inte med ett aluzink tror jag...

Men tusen tack! Ska ringa runt lite o kolla!

• Lia och bäbisen

Kanonsida! Åter igen stort tack!
    Vi ska nog beställa in lite offerter! Så sugna nu, vill vet ahur mycket vi behöver spara...

• Joonas

Snyggt tak!Det bästa är väl att det dessutom ska vara mer eller mindre underhållsfritt. Men bandtäckt aluzink kan nog kosta en del... Vi ville ha aluzink i våra hängrännor o stuprör + plåtarbeten när vi byggde, men det valdes tyvärr bort. Plåtslagaren sa att det var skit att jobba med o bra mycket dyrare än vanlig plåt... Men vad vet jag, han kanske sa det bara för attt materialet inte är så kul att jobba med?

• k girl

Vårt avvattningssystem är i aluzink. Mig veterligen var det inte någon avsevärd skillnad i pris, och det är därtill betydligt mindre korrosionskänsligt än lackerad plåt. Själv tycker jag dock att det är betydligt snyggare med galvad/varmförzinkad plåt. Vi valde galvat på vårt plåttak (dock ej ett falsat tak, utan den pannplåt som är traditionell på gamla byggnader där jag bor) och det är betydligt snyggare än det aluzinkbehandlade vi har på ladugården. Det mattas av fortare.

• Lia och bäbisen
    k girl skrev 2009-08-24 20:22:20 följande:
    Vårt avvattningssystem är i aluzink. Mig veterligen var det inte någon avsevärd skillnad i pris, och det är därtill betydligt mindre korrosionskänsligt än lackerad plåt. Själv tycker jag dock att det är betydligt snyggare med galvad/varmförzinkad plåt. Vi valde galvat på vårt plåttak (dock ej ett falsat tak, utan den pannplåt som är traditionell på gamla byggnader där jag bor) och det är betydligt snyggare än det aluzinkbehandlade vi har på ladugården. Det mattas av fortare.
    Oki, tack... ska ta o googla på varmförzinkat o kolla, snyggt om det inte är allt för glansigt såklart... =)
  • k girl

Kan förklara byggnadsvårdslänken här ovan förresten där det talas om målad plåt. Det är egentligen liten skillnad mellan varmförzinkad/galvad plåt och aluzinkbehandlad plåt. Den galvade plåten beläggs med zink medan den aluzinkbehandlade beläggs med en blandning av zink och aluminium, bland annat. Varken den ena eller den andra plåten måste målas, vi målar exempelvis inte vårt tak av galvad plåt (vi bytte ut ett galvat plåttak som suttit i drygt femtio år och var jättefint fortfarande), men aluzinken är lite mindre korrosionskänslig än den galvade plåten. I vissa sammanhang - till exempel städer - är det dock tradition att linoljemåla takplåten, varför det talas om det i länken.

Utseendemässigt tycker jag personligen att varmförzinkad/galvad plåt ser trevligare ut. Aluzink är väldigt ljusreflekterande. Vi har aluzinkplåt på ladugården, så fort solen kommer fram börjar det knäppa och smälla och man blir dessvärre bländad... Den galvade plåten mattas av och blir grå fortare än aluzinkplåten. Här kan du se bild på vårt hus, det har nyregnat så det ser ännu mattare ut än när solen är framme:
    www.marianneochandreas.com/images/mmsblog/00849_00813.jpeg

• k girl

...det syns liiiten skillnad om man jämför mot hängrännorna och stuprören som är i aluzink.

• Lia och bäbisen
    Joonas skrev 2009-08-24 20:30:56 följande:
    Eller så var det Rheinzink som var dyrt....?
    Ja, eller hur var det, haha! Förvirrande värre o hålla sär allt!
  • Joonas
    RHEINZINK är en tillverkare av titanzink som är ett massivt naturmaterial bestående av exakta delar koppar och titan. Materialet har ingen ytbeläggning och är 100 % återvinningsbart. Vi har produkter för såväl tak och fasad som för takavvattning och solpaneler. Rheinzink finns representerat i ett 30 tal länder.

citat från ovanstående länk. Det var detta som var dyrt, förlååååt....
  • Lia och bäbisen
    k girl skrev 2009-08-24 20:30:49 följande:
    Kan förklara byggnadsvårdslänken här ovan förresten där det talas om målad plåt. Det är egentligen liten skillnad mellan varmförzinkad/galvad plåt och aluzinkbehandlad plåt. Den galvade plåten beläggs med zink medan den aluzinkbehandlade beläggs med en blandning av zink och aluminium, bland annat. Varken den ena eller den andra plåten måste målas, vi målar exempelvis inte vårt tak av galvad plåt (vi bytte ut ett galvat plåttak som suttit i drygt femtio år och var jättefint fortfarande), men aluzinken är lite mindre korrosionskänslig än den galvade plåten. I vissa sammanhang - till exempel städer - är det dock tradition att linoljemåla takplåten, varför det talas om det i länken. Utseendemässigt tycker jag personligen att varmförzinkad/galvad plåt ser trevligare ut. Aluzink är väldigt ljusreflekterande. Vi har aluzinkplåt på ladugården, så fort solen kommer fram börjar det knäppa och smälla och man blir dessvärre bländad... Den galvade plåten mattas av och blir grå fortare än aluzinkplåten. Här kan du se bild på vårt hus, det har nyregnat så det ser ännu mattare ut än när solen är framme: www.marianneochandreas.com/images/mmsblog/008...
    Tack för bilden, sjysst hus! =)

Googlade lite, och det stod på nån sida att aluzink har 7(?) gånger längre livstid än galvad plåt!
  • k girl
    Lia och bäbisen skrev 2009-08-24 20:38:03 följande:
    Tack för bilden, sjysst hus! =)Googlade lite, och det stod på nån sida att aluzink har 7(?) gånger längre livstid än galvad plåt!
    Teoretiskt sett, ja. Men tittar man på det lite närmare blir siffrorna lite problematiska. Det skulle nämligen ge ett galvat tak en livslängd på ca 18 år, vilket inte stämmer om man nu inte bor så att det blåser saltvatten på taket varje dag.
  • Lia och bäbisen
    k girl skrev 2009-08-24 20:52:23 följande:
    Teoretiskt sett, ja. Men tittar man på det lite närmare blir siffrorna lite problematiska. Det skulle nämligen ge ett galvat tak en livslängd på ca 18 år, vilket inte stämmer om man nu inte bor så att det blåser saltvatten på taket varje dag.
    Bor iofs nära havet, men inte sååå nära, Haha!
    Nä, men ett plus till aluzink gällande livslängden ändå kanske...och galvat får ett plus för färgen...

Ska bli spännande o se vad "arbetarna" säger när de tillfrågas...
  • Fenders

Lite info.
    Aluzink plåt är billigare än lackad plåt/elförzinkad plåt.
    Dagens "galvade" plåt är elförzinkad, det resulterar i att livslängden inte är så lång som gammal galvad plåt har. Dagens galvplåt skulle ja uppskatta ha en livslängd på 15-20 år. Efter ca 10 år så börjar plåten rosta och efter det så¨går det fort. beroende på vem man pratar med så varierar livslängden.Men om man lägger ett galvtak så rekommenderar jag att man målar det efter minst 4 år då det naturligt har fått betats av så färgen fäster.
    Så ja skulle rekommendera aluzinkplåt.Däremot kan aluzinkplåten vara känslig mot tryckimpregneratvirke då impregeneringen innehåller koppar.
    Rehinzink är det värsta materialet för en plåtslagare att använda. Det är extremt känsligt för så väl hantering som underhåll.
    Ett bandtäckt tak kostar i runda slängar 350-500 kr per kvm inklusive arbeta.
    Det finns också ett sätt att lägga falsat tak som kallas skivtäckning. Det innebär att man lägger plåten i mindre bitar så att man får tvärskarvar, dock så är detta sätt mycket dyrare men mkt snyggare.
    Men det finns många sätt att göra ett falsat tak.
    Svarar gärna på frågor om ni har några.

• k girl
    Fenders skrev 2009-08-28 16:18:21 följande:
    Lite info.Aluzink plåt är billigare än lackad plåt/elförzinkad plåt.Dagens "galvade" plåt är elförzinkad, det resulterar i att livslängden inte är så lång som gammal galvad plåt har. Dagens galvplåt skulle ja uppskatta ha en livslängd på 15-20 år. Efter ca 10 år så börjar plåten rosta och efter det så¨går det fort. beroende på vem man pratar med så varierar livslängden.Men om man lägger ett galvtak så rekommenderar jag att man målar det efter minst 4 år då det naturligt har fått betats av så färgen fäster.
    Elförzinkad plåt har tillverkats sedan 1925 här i Sverige... Hur som, plåten vi har lagt är traditionellt varmförzinkad.
  • Lia och bäbisen
    Fenders skrev 2009-08-28 16:18:21 följande:
    Lite info.Aluzink plåt är billigare än lackad plåt/elförzinkad plåt.Dagens "galvade" plåt är elförzinkad, det resulterar i att livslängden inte är så lång som gammal galvad plåt har. Dagens galvplåt skulle ja uppskatta ha en livslängd på 15-20 år. Efter ca 10 år så börjar plåten rosta och efter det så¨går det fort. beroende på vem man pratar med så varierar livslängden.Men om man lägger ett galvtak så rekommenderar jag att man målar det efter minst 4 år då det naturligt har fått betats av så färgen fäster.Så ja skulle rekommendera aluzinkplåt.Däremot kan aluzinkplåten vara känslig mot tryckimpregneratvirke då impregeneringen innehåller koppar.Rehinzink är det värsta materialet för en plåtslagare att använda. Det är extremt känsligt för så väl hantering som underhåll.Ett bandtäckt tak kostar i runda slängar 350-500 kr per kvm inklusive arbeta. Det finns också ett sätt att lägga falsat tak som kallas skivtäckning. Det innebär att man lägger plåten i mindre bitar så att man får tvärskarvar, dock så är detta sätt mycket dyrare men mkt snyggare.Men det finns många sätt att göra ett falsat tak.Svarar gärna på frågor om ni har några.
    Tack så hemskt mycket för infon! Uppskattas! Hade varit kanon om man kunde komma undan med 300 kr per kvm....

Har ett hus i närheten som lagt aluzink tak...och de har (precis som vi) nån slags liten skorsten på själva taket, alltså utöver den som sitter ändå upp på. Ocj just kring den lilla är plåten inte riktigt snyggt lagd, skarvarna är väldigt tydliga. Blir det ofta så tror du, eller är det ett dåligt utfört arbete?
  • Fenders

Lia och bäbisen skrev 2009-08-28 21:34:05 följande:

Tack så hemskt mycket för infon! Uppskattas! Hade varit kanon om man kunde komma undan med 300 kr per kvm....Har ett hus i närheten som lagt aluzink tak...och de har (precis som vi) nån slags liten skorsten på själva taket, alltså utöver den som sitter ändå upp på. Ocj just kring den lilla är plåten inte riktigt snyggt lagd, skarvarna är väldigt tydliga. Blir det ofta så tror du, eller är det ett dåligt utfört arbete?
    Just runt ett så kallat hinder så måste man göra en kringtäckning. då blir det lite fler skarvar runt just det stä'llet, men om man har gjort ett bra jobb så ska inte skarvarna vara alltför iögonfallande. kan tyvärr inte säga om det är dåligt utfört eller ej. Runt 300 kr/kvm tror ja kan bli svårt men säkert inte omöjligt. Ring runt till lokala plåtslagerier å begär in offerter, kan nog skilja mkt mellan.
Svar på tråden Fråga om aluzink tak...