• Mamahanna

Världens hitills dummaste fråga!

Känner nu att jag e påväg att få världens mega utbrott av munsår!! Nej! Vet ju att det kan vara farligt att föda om man har herpes i läppen..men e det nån fara med munsår..usch vilken dum fråga..men jag ställer den endå!

• Svar på tråden Världens hitills dummaste fråga!
  • listo

Munherpes är ingen fara, däremot bör man tala om för sin BM ifall man har könsherpes eftersom det kan smitta barnet om man har ett utbrott just när det är dags att föda.

• Asra

..och för att du inte ska oroa dig vill jag understryka att munherpes ej kan sprida sig till underlivet. Det är olika sorters herpes. ( iallafall är det den info jag fått)

• nina80

Munherpes kan visst smitta till könsherpes. Det är samma virus. Har man munherpes bör man vara noga med att tvätta händerna så att man inte råkar smitta sig själv eller sin partner. T ex är oralsex inget att rekommendera om man har ett utbrott av munherpes!

• Mamahanna

Hmmm ok..då kommer jag säkert åka på det innan förlossningen! Å få föda med kejsarsnitt..det skulle vara så jävla typiskt!

• låjsan1

Jag har haft mun herpes miljoner ggr ( okej överdrivet) och det är INTE samma virus som köns herpes, men smittar som faen gör det. Man ska vara noga med hand hygienen
    och framförallt inte peta på blåsorna. Jag blev antagligen själv smittad av en lekkamrat när jag var mindre. Hon hade alltid blåsor kring munnen. Det finns väldigt bra salvor men dom är receptbelagda förstås..som allt annat bra.
    Oroa dig inte för detta mer utan tänk på vilken bra dag detta är istället:)
    Må väl. kram Låjsan

• decemberflicka

Om du får munsår under graviditeten (och annars också) så finns det riktigt bra tabletter som du kan få utskrivet av läkare, dom heter Valtrex. Dom ska tas så fort du känner de där stickningarna och så där...
    Hjälper inte om du redan fått utbrottet dock.

• Catten28

Man skall tänka på att inte använda samma handduk till ansiktet som resten av kroppen när man har ett utbrott av munherpes, samt att vara försiktig när man duschar (om man har takdusch, vattnet rinner ju nedåt). Jag har haft munherpes i hela mitt liv och det har inte spridit sig till andra kroppsdelar och jag har inte smittat min partner. Det smittar bara när det är blåsor inte när det har blivit ett sår. Men man bör som tidigares sagts undvika oralsex och även kyssar.

Dock läste jag på instruktionen för Vectavir att man inte skall använda det när man är gravid.

• Mamahanna

Nu blir jag riktigt förvirrad..e det smittsamt till könsherpes eller inte??

• listo

Munherpes KAN sätta sig på könet, men munherpes och könsherpes ÄR olika typer av virus.
    Så svaret på frågan är både ja och nej, men på www.harduherpes.nu finns massor av bra info

• Mamahanna

Tack för länkarna! Läste att det KAN smitta men det är sällsynt kram

• skruttis11

har åxå munherpes har haft det sen jag va liten jag blev smittad av min mor när hon hade det

å min läkare säger pussas inte å inget oralsex så länge blåsorna finns där då det smittar otroligt så det kan visst gå över till herpes nere på könet

Herpes simplex

Herpesutslag är en virusinfektion som karakteriseras av en lokaliserad primärinfektion, en latensperiod då virus ligger "sovande" samt ett eventuellt återfall med återkommande lokala manifestationer. I samband med att man blir smittad vandrar virus längs hudnerver till en nervknuta, där virus kan "vila" under många år. Vid solbadning, menstruation, stress etc. kan virus aktiveras och vandra ut till huden/slemhinneytan och ge upphov till nya herpesblåsor.

Orsakande mikroorganism, smittvägar och smittspridning
    Herpes simplex-virus (HSV) förekommer globalt. Människan är enda värd. Virus finns i två närbesläktade former, HSV-1 och HSV-2. HSV-1 ger vanligtvis sår på läpparna (munsår), medan HSV-2 oftast ger upphov till sår på könsorganen, s.k. genital herpes. Man kan bara smittas en gång av varje virustyp. Smittämnena är mycket vanliga, 50-90% av alla vuxna har antikroppar mot HSV-1 och 15?30% av förstagångsgravida mot HSV-2.

Kontakt med saliv är troligen den viktigaste smittvägen för typ 1, medan sexuell kontakt är den vanligaste smittvägen för typ 2. Läppherpes smittar via saliv, kyssar etc. Men herpesvirus smittar också via sex och virus kan då överföras till könsorganen från munnen eller underlivet. Både HSV-1 och HSV-2 smittar slutligen även via huden.

Virusutsöndringen i saliv kan pågå i många veckor efter en primär tandköttsinfektion, medan patienter med primärinfektionen genitalt vanligen är smittsamma i 1?2 veckor. Asymtomatisk virusutsöndring av HSV-2 är dock vanlig, och majoriteten av all smitta sker från sexualpartner utan symtom.

Inkubationstiden anges vanligen vara 2?20 dygn.

Symtom, komplikationer, behandling och diagnostik

Förstagångsinfektion (primär) ? icke genital: Primärinfektion löper ofta utan kliniska symtom. Barn som smittas med HSV-1 kan dock insjukna med feber och tilltagande blåsbildning i munslemhinnan och på läpparna. Blåsorna brister snart och slemhinnan i munnen blir kraftigt svullen och lättblödande. Tillståndet är mycket smärtsamt och under en period kan det vara svårt att få i barnet vätska, varför man ibland får ge vätskebehandling på sjukhus. Tillståndet går dock över och barnen tillfrisknar inom 1?2 veckor.

Lokaliserade hudinfektioner kan också förekomma. Tillståndet är smittsamt vid direkt kroppskontakt (t.ex. brottare). En fruktad lokalisering för HSV-1 är ögonen och svåra skador kan uppstå i hornhinnan.

Reaktivering av icke-genital herpes: HSV reaktiveras inte sällan lokalt i huden och på slemhinnorna men kan också orsaka en sällan förekommande men mycket allvarlig hjärninflammation, som obehandlad kan vara dödande. Nuförtiden finns emellertid effektiva läkemedel, som dock måste ges tidigt i sjukdomsförloppet för att patienten ska klara sig utan skador.

Förstagångsinfektion (primär) ? genital: Primärinfektion ger symtom endast hos ett fåtal smittade. På könsorganen sker först en diffus rodnad och därefter uppträder vätskefyllda blåsor som snart brister och ger sårbildning. Såren är ofta mycket smärtsamma. Man kan ha hög feber, huvudvärk och ömmande, svullna lymfkörtlar i ljumskarna. Utan behandling kan det ta 3?4 veckor innan man är helt återställd och såren läkta.

Reaktivering av gential herpes: Dessa återfall är betydligt lindrigare än förstagångsinfektionen. Inom ett begränsat område uppträder rodnad, blåsor och sår. Utslagen är inte alls lika ilskna, och det hela läker ut på 7?10 dygn. Ibland kan man uppleva stickningar och klåda några dygn innan blåsor och sår uppträder. Antalet recidiv (återfall) varierar, vissa får inga alls, andra får 3?4 årligen.

Ett recidiv under graviditeten påverkar inte barnet. Om en gravid kvinna har en pågående genital herpesinfektion i samband med förlossningen, finns det risk för att barnet smittas. Är kvinnan medveten om sin infektion ska hon informera barnmorskan för att eventuellt förlösas med kejsarsnitt.

Det finns ingen medicin som eliminerar herpesvirus ur kroppen. Det finns dock medicin som kan lindra symtomen, såväl vid en förstagångsinfektion som vid svåra recidiv och herpesorsakad hjärninflammation.

Ofta är herpesinfektionen så typisk att provtagning ej är nödvändig. Diagnosen kan säkerställas genom att sekret tas från färsk blåsa eller sår och skickas till laboratorium för viruspåvisning. Snabba metoder har också utvecklats som kan påvisa virus i ryggmärgsvätska från patienter med hjärninflammation.
    Allmänt förebyggande åtgärder
    Hälsoupplysning är av värde. En god personlig hygien minskar smittspridningen. Hos gravida kvinnor med en pågående, aktiv genital herpes görs ofta kejsarsnitt för att undvika att barnet smittas vid förlossningen.

Åtgärder vid inträffade fall och/eller utbrott
    Sjukdomen är inte anmälningspliktig enligt smittskyddslagen och några särskilda smittskyddsåtgärder är inte motiverade (annat än i vissa situationer på sjukhus).

För genital herpes bör dock följande iakttas:

samlag bör undvikas vid tider då symtom föreligger
    partner bör undersökas endast om besvär föreligger (om en partner är orolig kan en blodprovtagning visa om han/hon är smittad sedan tidigare).

• Kabo

Någon här ovan skrev att man kan ta medicinen "Valtrex" om man får ett utbrott. Jag vill bara tala om att min läkare och barnmorska har avrått från denna medicinering eftersom det inte finns tillräckligt med information om hur det påverkar barnet.

Till mig sa BM att om jag får ett herpesutbrott (jag har könsherpes) nu i slutet av graviditeten så ska jag höra av mig. Det finns tydligen något som heter "aciclovir" som jag skulle kunna få då....

Egen fundering: Har man munherpes så kan du inte direkt smitta ditt barn vid en vaginal förlossning. Du bör som ovanstående säger vara noga med hygienen så att du inte tar handen på munsåret/blåsorna och sedan direkt till barnet och du ska undvika att pussa barnet om du har ett utbrott!

Ser att du redan har fått rekommendationer om två hemsidor där du kan läsa vidare om herpes, men annars så tycker jag att du ska prata med din BM om det nästa gång du träffar henne så att hon kan reda ut ytterligare frågetecken för dig!

Lycka till!

Svar på tråden Världens hitills dummaste fråga!