• Anonym (hmm)

Min vän har blivit mormon! Hur ställa sig till detta?

För tre år sen träffade jag en helt underbar tjej och vi blev väldigt nära vänner direkt den första dagen. Vi delade lägenhet i en månad då vi inte hade hittat egna ännu. Vi kunde prata om precis allt och vi satt uppe många nätter och pratade om allt möjligt.

Ett år senare hade hon träffat på missionärer från mormonkyrkan och började så smått att gå på deras gudstjänseter osv. Jag blev väldigt förvånad eftersom hon under våra diskussioner sagt att hon trodde på att gud fanns men inte så mycket mer. Vi är båda uppfostrade inom den katolska kyrkan men båda hade vid den tidpunkten länat själva kyrkan på det sättet att ingen av oss gick på gudstjänster osv.

I samband med att hon började vara med mormonerna så gled vi också ifrån varann lite. Jag försökte säga till henne att vara försiktig. Inte lång innan det så kunde man ju läsa i tidningarna om den där härvan i Texas med de där latter day saints folket där kvinnorna våldtogs osv. Hon är medlem i latter day saints. Då sa hon att nej nej hon ville bara ha lite vänner och se hur det var men döpa sig in i kyrkan det tänkte hon inte göra. En månad senare var hon döpt. Sen flyttade hon härifrån.

Nu har hon flyttat tillbaka och vi har börjat umgås igen. Men ibland säger hon saker som jag tycker är så konstiga och inte alls lika den vän jag lärde känna. Hon vill t.ex. gifta sig nu snart (hon är 24) men hon har inte ens en kandidat för "platsen". Hon går på singelträffar för mormoner och kurser om varför det är viktigt att vara gift med en man och hon vill gifta sig med en mormon. Hela hennes syn på hur en kvinna ska vara är totalförändrad. Hon får lätt panik när hon råkat gå ut i ett linne på en plats där det finns män närvarande.

Jag vill gärna vara hennes vän för hon är jättefin. Samtidigt har jag hört så mycket illa om just mormoner så man blir lite rädd för hennes skull. Men det kanske är en massa fördomar. Finns det någon som har erfarenhet av detta med att vara vän med någon från mormonkyrkan? HUr har ni läst det? Det kanske finns någon som praktiserar religionen som kan skriva några ord?

Anledningen till att denna tråd ligger här är att jag vill vara anonym för min väns skull.

• Svar på tråden Min vän har blivit mormon! Hur ställa sig till detta?
  • vixon

Nu vet jag inte så mycket om mormoner men jag vet hur jag skulle reagera. Jag skulle prata med vännen om allt jag upplever konstigt så att hon får förklara. Jag skulle försöka hålla ett öppet sinne och acceptera min kompis nya liv.

• Anonym (hmm)

Jo det är väl det jag försöker men jag har lite svårt med de här inslagen där hon ska skyla sin kropp osv. Speciellt med tanke på att hon gjort uttalanden om att hon inte skulle låta män bestämma över henne osv. Det är den biten jag tycker är svår. Att jag vet att hon innan detta var en stark kvinna som inte lät sig trampas på och nu nojar sig över bara axlar. Men jag säger inget till henne för det är som sagt hennes tro osv.

vixon skrev 2009-08-23 13:02:08 följande:
    Nu vet jag inte så mycket om mormoner men jag vet hur jag skulle reagera. Jag skulle prata med vännen om allt jag upplever konstigt så att hon får förklara. Jag skulle försöka hålla ett öppet sinne och acceptera min kompis nya liv.
  • Viewsonic

Jag gick på universitetet med en kille som var uppvuxen inom den största mormonkyrkan i Sverige. De verkar bli uppfostrade att leva ett mycket sunt liv. Det jag också reagerade på var att kvinnans plats verkligen var i hemmet och föda massor av barn. Men de verkade lyckliga, sunda och jätteschyssta att prata med. Men mer insikt än så har jag inte.

• vixon

Anonym (hmm) skrev 2009-08-23 13:14:21 följande:

Jo det är väl det jag försöker men jag har lite svårt med de här inslagen där hon ska skyla sin kropp osv. Speciellt med tanke på att hon gjort uttalanden om att hon inte skulle låta män bestämma över henne osv. Det är den biten jag tycker är svår. Att jag vet att hon innan detta var en stark kvinna som inte lät sig trampas på och nu nojar sig över bara axlar. Men jag säger inget till henne för det är som sagt hennes tro osv.
    Men det är det jag menar, att jag skulle ventilera just de frågorna med henne som jag inte förstår. Är hon en juste tjej förstår hon dessa funderingar och förklarar.
  • Lattjo

En av mina äldsta vänner har blivit mormon som vuxen. Jag visste att hon hade träffat en kille som var mormon och att hon studerat deras bibel och hon berättade för mig att hon börjat tro på gud osv. Jag tyckte väl inte nått särskilt om det faktiskt. Hennes liv liksom. Jag sa till henne från dag 1 att jag inte var intresserad av att hon missionerade för mig och det har hon inte gjort heller. Vi är vänner precis som innan förutom att hon inte längre dricker kaffe eller öl när vi träffas. Jag har köpt hem örtte till henne vilket hon får dricka så hon har nått varmt att dricka när hon är här om hon vill. Hon är precis samma som innan och absolut inte lägre än sin man på nått sätt. Han lagar mat och städar hemma precis som hon. Hon får gå på fester utan ungarna och han är hemma osv.

Sen måste jag säga att sekten i Texas är en utbrytargren från The Church of Jesus Christ of Latter-day saints (på svenska Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga). Så att hon är med i latter day saints är inte konstigt alls eftersom kyrkan egentligen heter just det och inte mormonkyrkan som många verkar tro :)

Säg till din kompis att du inte vill att hon försöker få över dig till kyrkan och umgås som ni gjorde innan är mitt tips :)

• FreeForAll

Om hon är vuxen så får hon göra som hon vill. Måste du ta ställning? Kan du inte bara fortsätta vara hennes vän?

• blind

Det finns så otroligt mycket fördomar! Jag är född och uppvuxen i "mormonkyrkan" Jesu kristi kyrka av sista dagars heliga. Jag är inte praktiserande mormon, jag slutade gå på möten i tonåren i samma veva som min familj bröt upp. Ingen av oss har begärt utträde ur kyrkan.

Idag är jag på papperna "mormon" men lever som sambo och har två barn med en man som inte alls delar den tro jag vuxit upp med.

Jag läste en gång en artikel om en tjej som inte kunde gå ur mormonkyrkan och kände sig förföljd. Det var i en av dessa tonårstidningar, utan att själv vara aktiv mormon kände jag att denna intervju var skriven av en tjej som sökte uppmärksamhet. Det är inte alls svårt att begära utträde om man känner att man inte vill vara med. Det är snarare lättare att bli utesluten ur kyrkan för ett uppförande som inte passar denna tro.

Mormoner har ofta stora familjer, gifter sig tidigt, dricker inte kaffe, te eller alkoholhaltigadrycker, ett hälsosamt leverne är viktigt och där kommer även nyttig mat och sunda motionsvanor in. Kvinnan i familjen har en mindre framträdande roll, men gör ofta ett bra jobb i familjen. Familjen är viktig och de viger en dag i veckan då man umgås med familjen, förutom söndagen då de då till kyrkan.

Utan att själv vara praktiserande mormon kan jag se mycket positivt i deras sätt att leva. Men för mig passar det inte. Jag har mycket kvar från min uppfostran och uppväxt och det händer att jag besöker mormonkyrkan med mina barn, men det stannar vid det.

Jag hoppas att din vän trivs med sitt liv och att er vänskap har kunnat bestå trotts olika trosuppfattning!

• athanatos
    blind skrev 2014-07-19 21:08:28 följande:

Det finns så otroligt mycket fördomar! Jag är född och uppvuxen i "mormonkyrkan" Jesu kristi kyrka av sista dagars heliga. Jag är inte praktiserande mormon, jag slutade gå på möten i tonåren i samma veva som min familj bröt upp. Ingen av oss har begärt utträde ur kyrkan.

Idag är jag på papperna "mormon" men lever som sambo och har två barn med en man som inte alls delar den tro jag vuxit upp med.

Jag läste en gång en artikel om en tjej som inte kunde gå ur mormonkyrkan och kände sig förföljd. Det var i en av dessa tonårstidningar, utan att själv vara aktiv mormon kände jag att denna intervju var skriven av en tjej som sökte uppmärksamhet. Det är inte alls svårt att begära utträde om man känner att man inte vill vara med. Det är snarare lättare att bli utesluten ur kyrkan för ett uppförande som inte passar denna tro.

Mormoner har ofta stora familjer, gifter sig tidigt, dricker inte kaffe, te eller alkoholhaltigadrycker, ett hälsosamt leverne är viktigt och där kommer även nyttig mat och sunda motionsvanor in. Kvinnan i familjen har en mindre framträdande roll, men gör ofta ett bra jobb i familjen. Familjen är viktig och de viger en dag i veckan då man umgås med familjen, förutom söndagen då de då till kyrkan.

Utan att själv vara praktiserande mormon kan jag se mycket positivt i deras sätt att leva. Men för mig passar det inte. Jag har mycket kvar från min uppfostran och uppväxt och det händer att jag besöker mormonkyrkan med mina barn, men det stannar vid det.

Jag hoppas att din vän trivs med sitt liv och att er vänskap har kunnat bestå trotts olika trosuppfattning!

Så egentligen är det ingen större skillnad alls rent praktiskt mot hur muslimer lever?
  • Anonym (´qq)

har sett du dragit upp några gamla trådar nu (Bert Karlssons ena son), det är rätt trist när folk gör så. Har tom för mig det stått i reglerna att man inte ska det om trådarna är mkt gamla 

• Anonym (Solveig)

Har ytligt bekanta som är både mormoner, JV o Pingstvänner. De är gemensamt väldigt trevliga, lever välordnat och verkar inte fara illa på nåt sätt. Däremot har kyrkan stor plats i deras liv med umgänge från samma krets. Just mormoner håller söndagen helig och då får man ex inte sporta eller nåt sånt. Den dagen är strikt vikt åt kyrkan och att umgås i kretsen. Sen har de en faslig massa barn och alla är en gåva från ovan. Kvinnorna lever lika aktiva liv som männen med sporter, socialt liv etc åtminstone innan ungarna börjar trilla in på en rad.

Svar på tråden Min vän har blivit mormon! Hur ställa sig till detta?