• TeAmo

Gluten/vete, hjälp mig!

I alla dessa år har jag alltid blivit förstoppad/magont utav att käka bröd, kakor, allting med vetemjöl i. Jag gjorde ett gluten test som dom tog ifrån tunntarmen, och läkaren sa att jag inte hade allergi mot gluten. Nu till frågan: såg han på provet om jag nu reagerade mot vete? För det är just det jag mått dåligt av.. Och sen undrar jag, om jag nu inte är allergisk mot vete heller. och endå reagerar med magen, kan det bero på min IBS = irriterad tjocktarm då? Jag har hört många som haft samma problem.

Är det Fria Bröd man ska köra på då? Tål jag vetestärkelsen då, om det bara är min IBS som spökar? Jag känner att det är bättre att testa det än äta vanligt bröd som jag mår dåligt av.

• Svar på tråden Gluten/vete, hjälp mig!
  • lilla sandra

På vår son visar inte gluten-testerna nått, men han reagerar på det iaf.
    Han äter bröd från Fria, det enda som vi hittills hittat som inte innehåller mjölk.
    Annars finns det många andra bröd som är glutenfria.
    Vid glutenintolerans ska man kunna äta vetestärkelse, vi behandlar sonen efter veteallergi o då ska vetestärkelsen uteslutas oxå.

• Hannathu

Glutenintollerans är ju inte samma sak som veteallergi - det sistnämna är en allergi och testas med andra ord genom tex pricktest eller uteslutningsmetoden.

IBS i kombination med raffinerat vitt mjöl (som du skriver om) ger ofta problem, är det så så ska du skippa fria oxå. Bröd är ingen livsnödvändighet, jag har levt ett par år utan alla sorters bröd (och snabba kolhydrater överhuvudtaget) och mår mkt bättre dock har jag inte magproblem utan endokrina sjukdomar

• TeAmo

Så man kan alltså inte se vete allergi på ett gluten test?
    Så jag inbillar mig då inte alltså.. För jag får verkligen ont i magen av mjöl.

Fria bröden är det väl vetestärkelse i?

• Joggi

Men om dom har testat tarmen och den ser bra ut så kan det ju heller inte vara vete?

Va försiktig med att exprimentera sj iaf. Får man inte i sig tex laktos eller gluten (ex) så vänjer sig magen och framkallar allergi/överkänslighet)

• TeAmo

Både laktos och mjölkprotein har jag uteslutit i min kost, jag har haft allergi mot båda sen jag var liten.

Vadå, jag kan ju inte äta något som jag mår skit dåligt av? Man får ju testa glutenfritt mjöl och sådant för att kolla hur man mår.

• Joggi
    TeAmo skrev 2009-08-23 17:29:26 följande:
    Både laktos och mjölkprotein har jag uteslutit i min kost, jag har haft allergi mot båda sen jag var liten.Vadå, jag kan ju inte äta något som jag mår skit dåligt av? Man får ju testa glutenfritt mjöl och sådant för att kolla hur man mår.
    Nej om man mår skitdåligt och vet till 100% av vad så är man ju allergisk.. Men om man tror hit och dit och slutar äta en längre tid så framkallar man allergi.. Läkare säger åt en att prova, men det brukar gälla 2 veckor eller så..
  • Hannathu
    TeAmo skrev 2009-08-23 14:34:38 följande:
    Så man kan alltså inte se vete allergi på ett gluten test? Så jag inbillar mig då inte alltså.. För jag får verkligen ont i magen av mjöl. Fria bröden är det väl vetestärkelse i?
    Stämmer utmärkt att man inte kan se en veteallergi genom att kolla slemhinnan i tarmen.

De flesta födoämnesallergier testar man genom uteslutningsmetoden, i de värsta fallen tar man bort allt utom nötkött och ris (i de fall inte ens det funkar så tar man älgkött och ris) sen lägger man på en grupp i taget.

Så jag tycker nog att du kan testa ett par månader att ta bort all spannmål (allt bröd, all pasta etc) och sen lägga på lite i taget.
  • SweetLilly

Jag är också vetekänslig! Får förstoppning och blir svullen när jag äter det.

JAg köper bröd helt utan vetemjöl, det går super! Och gör själv.
    I matlagningen använder jag; bovetemjöl, majsmjöl och sojamjöl.

Jag klarar dinkel bättre än vetemjöl iaf, så om jag inte ätit tex pasta pålänge kan jag äta lite dinkelpasta!

Svar på tråden Gluten/vete, hjälp mig!