• Pyssilullan

Hur prissätter man varor i egen butik? Räknar man in moms?

ska öppna en butik o har köpt in varor.. Kommer att ta 30 % över inköpspriset, är det rimligt?
    Hur gör man sedan ska man även plussa på momsen? isf blir ju varan "jättedyr" el hur gör man?
    Säljer man den med eller utan moms?

• Svar på tråden Hur prissätter man varor i egen butik? Räknar man in moms?
  • Viewsonic

MED moms, det måste man göra mot konsument.

I affärer där näringsidkare handlar är det UTAN moms.

• relan

Beror väl på vilken sorts varor du har, men med t.ex. kläder är ca 45% över inköpspriset normalt. Och ja, momsen ska på. Den får inte komma som en överraskning efteråt.

• Viewsonic
    relan skrev 2009-08-23 13:35:26 följande:
    Beror väl på vilken sorts varor du har, men med t.ex. kläder är ca 45% över inköpspriset normalt. Och ja, momsen ska på. Den får inte komma som en överraskning efteråt.
    Det är t.o.m. olagligt.
  • Viewsonic

Jag rekommenderar dig att läsa på om konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Finns på nätet.

• Woody K

Räknar du inte in momsen så får du snart STORA problem när skatteverket vill ha in kosingen.

• Stargirl
    Pyssilullan skrev 2009-08-23 13:32:48 följande:
    ska öppna en butik o har köpt in varor.. Kommer att ta 30 % över inköpspriset, är det rimligt?Hur gör man sedan ska man även plussa på momsen? isf blir ju varan "jättedyr" el hur gör man?Säljer man den med eller utan moms?
    Ska du verkligen öppna en butik och har inte koll på momsen? Det är väl ganska grundläggande kunskaper när man har en butik.
  • Viewsonic

Gå gärna en kurs i företagsekonomi. Näringsidkare som inte kan ekonomi brukar få det knepigt.

• Woody K
    Viewsonic skrev 2009-08-23 13:36:54 följande:
    Jag rekommenderar dig att läsa på om konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Finns på nätet.
    Det där har inte ett dyft men momsen att göra. Men skatteverket har bra broschyrer.
  • Pyssilullan

Nej nu hänger jag inte med.. förklara!
    Jag kommer köpa in småprylar, vaser lyktor speglar askar m.m.

OM inköpspriset är 80 kr för sak tänkte jag ta: 130 kr för den! Men ska man alltså lägga på MER ändå?

Hur räknar jag då isf?

Vad är olagligt? Vad skulle komma som en överraskning efteråt?

• Viewsonic

Woody K skrev 2009-08-23 13:38:38 följande:

Det där har inte ett dyft men momsen att göra. Men skatteverket har bra broschyrer.
    Om man ska öppna butik så ska man kunna dessa lagar. Om man inte har koll på momsen så ... ja jag drog väl vissa slutsatser om kunskapsbrist.
Svar på tråden Hur prissätter man varor i egen butik? Räknar man in moms?