• Musslan

Vaxa armhålorna - hur gör ni? Vill veta mer!!

Jag vill veta lite mer om att vaxa armhålorna. Just nu rakar jag dem varje dag, men visst vore det smidigt om man kunde slippa det och bara vaxa nån gång ibland!

- Vaxar ni på salong eller hemma?
    - Vilket vax använder ni?
    - Hur gör ni?
    - Hur långa måste stråna vara för att man ska kunna vaxa?
    - Hur lång tid tar det innan man känner stubben igen?
    - Hur ofta måsta man vaxa?
    - Upplever ni att hårväxten tunnas ut efter år av vaxning?
    - De strån som inte följer med vaxet - tar ni dem med pincett? Hur gör de på salong?

• Svar på tråden Vaxa armhålorna - hur gör ni? Vill veta mer!!
  • Viewsonic

Har testat men det gjorde så himla ont. Gjorde hemma. Vet ej vilket vax (länge sen).

• Fnulan

Tjena..
    Jag gjorde detta en gång med hjälp ut av en kollega som är hudteraput. ALDRIG MER!!! Jag fick precis som brännskador i armhålorna som blev hård skorpa sen! JAg var tydligen en med känslig hud. Skoja inte... AjAjAj... "Svetten" luktade jätte konstigt, nä usch det kändes inte alls bra... Kunde inte ha armarna intill kroppen på hur länge som helst. INte värt det för min del i alla fall.

• Viewsonic

Har gjort med pincett också. Ont, men bättre än vax.

• Fnulan
    Viewsonic skrev 2009-08-23 14:09:35 följande:
    Har gjort med pincett också. Ont, men bättre än vax.
    Hellre det!! Jag började nästan tjuta ju så ont det gjorde! Men som sagt, känslig hud ;)
  • Viewsonic

Undrar om det är för att håren är så grova?

• linjes

Skulle aldrig falla mig in att vaxa där hua...som tur är har jag inte så mycket hårväxt under armarna så det är inte jobbigt att raka...

• charmmiss

Vaxar ni på salong eller hemma? hemma

Vilket vax använder ni? weet varmvax

Hur gör ni? värmer vaxet, stryker på ett tunnt lager i riktning mot var hårstråna växer, lägger på remsan och drar motsatt riktning

Hur långa måste stråna vara för att man ska kunna vaxa? ca 1cm

Hur lång tid tar det innan man känner stubben igen? ca 3 veckor

Hur ofta måsta man vaxa? efter 3-4 veckor

Upplever ni att hårväxten tunnas ut efter år av vaxning? Ja, verkligen

De strån som inte följer med vaxet - tar ni dem med pincett? Hur gör de på salong? Jag lägger lite vax på fingrarna och drar bort dem. Har aldrig gjort på salon

kan tillägga att först gången gjorde det SKIT ONT det började blöda o jag f ick blåmärken. men nu har jag gjort det några år och det känns inte så mycket.
    Men om jag rakar och sen vaxar efter utväxten då gör det riktigt ont.

• Namnam

Jag kan rekomendera silkepil isf vax.
    Det är skonsammare för huden då den bara drar hårstråna och du behöver inte lika mycke utväxt.
    Vad du än väljer kommer det att göra skitont det första gångerna innan du vänjer dig.

• Musslan

Åh, tack för alla svar! Jag ska definitivt testa detta!!!! Fler som provat?

• Musslan

Namnam: Det här med Silkepil - jag har alltid varit lite skeptisk till det, känns som om det skulle kunna "ta med sig" lite hud och lite ojämnheter i huden på vägen när den drar ut stråna???

• Missimo84
    Musslan skrev 2009-08-23 14:23:52 följande:
    Åh, tack för alla svar! Jag ska definitivt testa detta!!!! Fler som provat?
    Trots smärta, illaluktande svett och underliga sårskorpor. Haha du är modig.
  • Namnam
    Musslan skrev 2009-08-23 14:25:25 följande:
    Namnam: Det här med Silkepil - jag har alltid varit lite skeptisk till det, känns som om det skulle kunna "ta med sig" lite hud och lite ojämnheter i huden på vägen när den drar ut stråna???
    Nej inget jag har märkt av.
    Presis som med vax är det bäst om man spänner huden.
    När du vaxar funker det som ett klisteer som rycker till i både hud och hår så "skador" på huden är nog värre med det.

Du kan alltid prova vaxa och silkepila benen eller något och jämföra innan du ger dig på armhålorna som är känsligare.
  • Fnulan
    Missimo84 skrev 2009-08-23 14:28:41 följande:
    Haha jag tänkte detsamma =)
  • Musslan
    Missimo84 skrev 2009-08-23 14:28:41 följande:
    Haha!!! Jag har faktiskt testat det en gång för länge sen och tyckte inte det gjorde så ont. Så smärtan är inget jag bangar för. Ska definitivt testa det igen!!
  • snuttP

Armhålorna tillhör en av de svårare ställena att vaxa. Håret växer väldigt lätt åt alla håll. Finns ingen direkt växtriktning. För att skona huden då så måste man vaxa små små partier i taget. Jag använder hårdvax. Sån som säljs i puckform. Då har man inge remsor och drar med, man drar i vaxet.

Lättast är väl iofs att gå till en bra hudterapeut, då får man det ordentligt gjort. Skinnflådd blir man om dom använder fel vax eller gör fel. Visst man kan få hudlossning ändå, men risken är större för det om du vaxar själv än går till en bra hudterapeut.

• Viewsonic
    Musslan skrev 2009-08-23 14:25:25 följande:
    Funkar kanon på vaderna på mig.
  • Viewsonic

Jag vill ta bort allt hår under armar, ben, bikinilinje med IPL. Dyrt. Gör ont...

• Pemman

Jag kör epiliering under armarna, bikinilinje och ben. Har aldrig fått sår, blåmärken eller liknande...

- Vaxar ni på salong eller hemma?
    Epilering hemma, tar max 5 min
    - Vilket vax använder ni?
    Inget
    - Hur gör ni?
    Bara drar maskinen under armen, som en rakapparat
    - Hur långa måste stråna vara för att man ska kunna vaxa?
    Inte långa alls, om man gör det varje vecka så funkar det
    - Hur lång tid tar det innan man känner stubben igen?
    1-2 veckor men det är ju aldrig stubb...
    - Hur ofta måsta man vaxa?
    Om man gör en gång i veckan så gör det mindre ont och ingen utväxt
    - Upplever ni att hårväxten tunnas ut efter år av vaxning?
    Absolut
    - De strån som inte följer med vaxet - tar ni dem med pincett? Hur gör de på salong?
    Allt följer med, blir babylent

• YasminMabel

Nu väcker jag en gammal tråd(!) 

jag vaxade armhålorna idag, jag stog först med duschstycket i varsin armhåla med varmt vatten i minst 10 min.. och sedan fick mamma hjälpa att vaxa med vet vaxremsor.. alla hårstrån följde dock inte med. Det gjorde rätt ont och har fortfarande ont, började blöda lite och fick små sår. Är inte röd eller nått..men det gör bara ont (har jätte känslig hud). Får se hur det känns imorgon och om några dagar :)

Svar på tråden Vaxa armhålorna - hur gör ni? Vill veta mer!!