• Anonym (Oooont....)

Bölder vid troskanten - vad göra??

Ända sen jag var tonåring har jag haft problem med stora svullna bölder precis vid troskanterna och lite utåt låren. De ser ut som röda finnar, men kan i vissa fall bli lika stora som körsbär när man känner på dem.
    De gör fruktansvärt ont, trosorna skaver och jag får nästan svårt att gå ibland för det gör så ont mellan benen.

Har försökt få hjälp via gyn, men de säger att det inte finns något att göra förutom att jag kan komma in för att "tömma dem på var" om jag lider för mycket. Men det känns ju inte direkt som någon lösning för att förebygga eller få dem att läka snabbt.

Har någon annan det så här?
    Och vad gör man åt det!!

Snälla, snälla - hjälp mig. Det gör så ont och är sååå fult.

• Svar på tråden Bölder vid troskanten - vad göra??
  • ebben

blir det så efter att du rakat bikinilinjen??

• Anonym

får du dom för att du rakar dig ? eller kommer dom ändå ?
    jag får ibland inåtväxta hårstrån precis där du beskriver och det brukar bli stora bölder..gör jätteont, men jag brukar ta hål på dom med en nål och sen försiktigt trycka ut varet och sen tvätta med alsollösning..

• Linna74

Hej,

Det är mycket troligt att det antingen är inflammerade hårsäckar eller svettkörtlar. Det är både smärtsamt och handikappande, jag vet, av egen erfarenhet.

Om det är svettkörtlarna så kan de i vissa fall opereras bort, men det är en ganska stor operation och innebär både konvalescens och en hel del risker. Ett ganska stort ingrepp.

Försök att ha så lite slitage på dem som möjligt, välj helst trosor som inte skaver på dem t.ex. genom att ha trosor med ben. Sov naken. Kläm absolut inte.

Om du känner att du blir dåligt bemött på gyn, ta istället kontakt med allmänläkare på vårdcentralen och be om ett omdöme. Kanske finns det möjlighet att få läkemedel mod inflammationen och smärtan när det är som värst.

Jag har också haft problem sedan tonåren och det kommer och går, värre såklart på sommaren när det är varmt och det bryter inte sällan ut när det är som minst önskvärt - till exempel vid längre cykelsemestrar. Men jag måste säga att det blivit mindre frekvent ju äldre jag blivit.

Håll ut.

Kram.

• Anonym (Oooont....)

Å vad snälla ni är som svarar! Trodde jag var ensamast i världen om detta.

Jag hade JÄTTEPROBLEM med detta när jag var i tonåren, fick gå med långklänning jämt och bara långkalsonger under klänningen .Trosor var inte att tänka på ens.
    Och långbyxor kunde jag inte använda på många, många år.

Nu är jag 34 och har inte haft problem alls med detta i samma bemärkelse. Lite små bölder har det kommit, men de har snabbt gått över och jag har kunnat använda både jeans och trosor.
    Men sen jag fick min son för 2 år sedan har mina mens cykler börjat toka sig väldigt mycket. Har mens i nästan 2 veckor och otroligt mycket finnar i ansikte och på ryggen. (var ju evigheter sen som jag hade det!!) och nu i veckan har bölderna kommit. Och nej, jag tror faktiskt inte det beror på rakningen för jag är inte nyrakad, även om jag hållit efter där hela sommaren förstås. Men jag är inte nyrakad i samband med att bölderna kom iallafall.

Vågar inte sticka hål och klämma på dem för de ser inte varfyllda ut.
    Fick ett tips om att duscha med hibiscrub när jag var tonåring och det hjälpte nog lite grann. Finns det fortf. att köpa på apoteket tror ni?
    Jaa...vad ska man göra, urjobbigt är det.

• Anonym

Anonym (Oooont....) skrev 2009-08-23 18:54:23 följande:

Å vad snälla ni är som svarar! Trodde jag var ensamast i världen om detta. Jag hade JÄTTEPROBLEM med detta när jag var i tonåren, fick gå med långklänning jämt och bara långkalsonger under klänningen .Trosor var inte att tänka på ens. Och långbyxor kunde jag inte använda på många, många år. Nu är jag 34 och har inte haft problem alls med detta i samma bemärkelse. Lite små bölder har det kommit, men de har snabbt gått över och jag har kunnat använda både jeans och trosor. Men sen jag fick min son för 2 år sedan har mina mens cykler börjat toka sig väldigt mycket. Har mens i nästan 2 veckor och otroligt mycket finnar i ansikte och på ryggen. (var ju evigheter sen som jag hade det!!) och nu i veckan har bölderna kommit. Och nej, jag tror faktiskt inte det beror på rakningen för jag är inte nyrakad, även om jag hållit efter där hela sommaren förstås. Men jag är inte nyrakad i samband med att bölderna kom iallafall. Vågar inte sticka hål och klämma på dem för de ser inte varfyllda ut. Fick ett tips om att duscha med hibiscrub när jag var tonåring och det hjälpte nog lite grann. Finns det fortf. att köpa på apoteket tror ni? Jaa...vad ska man göra, urjobbigt är det.
    Det låter som något hormonellt? Kanske borde du ta tag i varför mensen tokar sig och söka hjälp för det, så kanske du blir av med bölderna på kuppen? Själv får jag ofta finnar på blygdläpparna i samband med mens.
  • Anonym (Oooont....)

Aj det låter som det gör ont!!
    Ja, jag ska nog ta tag i det här med mensen först och främst. Är så dålig på att beställa tid bara... men jag ska ringa imorgon! Något konstigt är det ju uppenbarligen.

Svar på tråden Bölder vid troskanten - vad göra??