• firepuzz

bor du i skåne, småland eller halland?

Hej!
    Ni som bor i Skåne eller i Småland eller i Halland. kan ni beraötta för och nadelar däör ni bor? jag vill flytta och det är till något av dessa 3 landskap.. men så svårt.

• Svar på tråden bor du i skåne, småland eller halland?
  • Petrah

småland är bara skit kan jag säga. Det beror förstås vad du vill ha ut av det och om du har barn osv..... men här i jönköping är det uselt på alla sätt faktiskt tycker jag.

Wild, Raw and Beautiful
  • Miss Skellington

Halland är fint och man förstår vad folk säger. Trivs jättebra här!

• firepuzz

jo.. jag har inga barn, jag är 20 år har pojkvän som kommer flytta med i sp fall och 2 katter.

• 4u2

Skåne gillar jag, nära till både skog och hav.Och så är det lätt att ta sig till kontinenten.

• firepuzz

ja ´det är så svårt finns ett nekativt med skåne det är skånskan.. halland verkar det dyrt att bo och småland vet jag inte hmm

• vackrastarflow

Skåne är bra på det viset att det är nära till mycket! Man har en riktigt bra flygplats nära (Kastrup), den är en sk hub, dvs där många plan landar för resenärer som sedan ska vidare. Skåne är så väldigt vackert! De öppna vidderna, där man kan se flera mil, stränderna som är helt fantastiska och den fina byggnadsstilen (korsvirkeshus västerut, vitkalkade söderut). I Skåne ska man defintivt bo längs kusten. Du har en stor stad - Malmö - och sen flera lagom stora städer, som tex Helsingborg.

Det negativa med Skåne är att det blåser en hel del här. Vintrarna blir aldrig sådär bra, snö ser vi sällan.

Sen är skånskan så väldigt charmig!

• vackrastarflow
    firepuzz skrev 2009-08-23 19:20:53 följande:
    ja ´det är så svårt finns ett nekativt med skåne det är skånskan.. halland verkar det dyrt att bo och småland vet jag inte hmm
    gillar du inte skånska ska du inte flytta hit. Skåningar gillar generellt inte folk som inte gillar skånska
  • Petrah

jag har bott i Malmö oxå, jag gillade faktiskt skåne för det gick lätt att ta sig överallt. och dt finns mer utbud av saker att göra än här. Storstäder är ju oftast lättare. och nära till havet, själv bor jag vid vättern där dom nu ska bygga en järnväg
    Dom gör denna staden värre o värre.

Wild, Raw and Beautiful
  • firepuzz

ne men jag har ganska vsårt att höra va dom säger.. men det är så svårt--

• P A K

Jag flyttade hem till Skåne efter att ha bott bl a i Halmstad och Stockholm under en tid. Stortrivdes i Halmstad men det var inget alternativ när det var dags att börja jobba efter studierna, Stockholm är underbart att besöka men när jag bott där i 2,5 år var jag SÅ trött på att vara där.

Att flytta hem till Skåne var jätteskönt. Korta avstånd, vacker natur, nära till Danmark påoch resten av kontintenten, nära till havet (bor på västra sidan), för mig är det bra ur arbetssynpunkt och dessutom har jag nära till släkt och vänner.

Nackdelen är att de är dyrt att bo längs med kusten (men det är ju inget måste) det kan vara svårt att få tag i ett bra boende där.

• vackrastarflow

Jag hade också valt västkusten (må dock vara lite partisk) men Öresundsregionen är välutvecklad och blir bara bättre och bättre. Som många skrivit så är det lätt att ta sig runt med Skånetrafiken. Jag brukar åka från Helsingborg till Köpenhamn för 80 kr tur och retur. Himla fint!

• P A K

Garvar alltid lite åt folk som tycker att skånska är så jobbigt, skånska är liksom inte en enda dialekt - det finns mer eller mindre "breda" varianter...

Lycka till med ditt val, jag lägger ett varmt ord för både Skåne och Halland.

• firepuzz

ja för ett arbete är ju ett måste och i halland verkar det som det är sämst med det just nu

• Tindra02

Jag bor i Skåne, ångrar inte alls vi flytta hit.
    När till havet, Danmark, Tyskland, mycket skog, lite snö
    Sen skånskan, lär man sig inte bry sig om.
    För det är asfult

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
  • P A K

Håller verkligen med om att viss skånska är skitful, hihi. Men det är synd att låta det hindra en från att bo här...

• firepuzz

jo det är faktiskt sant! bara frågan är vart det är lättast att få ett jobb.. eller om man ska börja läsa på komvux för jag har inga gymnasiebetyg... men det kan man ju göra vrt som helst bara det finns plats

Svar på tråden bor du i skåne, småland eller halland?