• wozzgirl

Skicka med kopior på betyg i arbetsansökan eller inte?

Hur var det nu.. skickar man med betygen i en arbetsansökan eller kollar de in sånt på en eventuell intervju sen?

Det var ett tag jag skrev en seriös ansökan men det här jobbet SKA jag ha..

• Svar på tråden Skicka med kopior på betyg i arbetsansökan eller inte?
  • Myran Frisk

Jag satt precis o tänkte på det samma, men sen la jag med dem i alla fall för det är ju bättre med lite för mycket än lite för lite eller?
    Hoppas det går bra med ansökan!

• upptäcksresande

Har haft "tur" med jobbsökande..... det senaste gångerna:
    Jag brukar inte skicka med betyg. Däremot ett BRA introduktions brev (dvs lägg ned mycket tid på hur formulera mm) samt en kort och koncis CV där referenser antagligen står med till fullo med namn och nummer. Betyg kan man ju ta med sig till intervjun, eller nämna i mailet/brevet att betyg skickas på efterfrågan.

• Smajla

Nej - jag har varit arbetslös i 3 omgångar, gått på flera utbildningar, har hjälp från Trygghetsrådet och har lärt mig att man INTE ska skicka med betyg, intyg eller referenser.

Du skickar först ansökningsbrev och CV/meritförteckning. I CVn längst bak har jag skrivit "betyg, intyg och referenser bifogas vid intervju eller skickas vid förfrågan". Om/när du blir kallad till intervju tar du med dig betyg, intyg och referenser. Jag brukar även då ta med min CV för ordningens skull.

Arbetsgivaren vill inte ha betyg och intyg när du skickar in ansökan. Finns t o m såna som kastar dem för att de inte vill ha en hel lunta att gå igenom.

• Mamali

Nej just det, inga betyg med i ansökan. Skriv i stället "Referenser lämnas på begäran" på CV:et så kan du ta med dem till en ev intervju. CV och kort ansökningsbrev är det enda som behövs.

• Lacrima

Håller med de övriga som skrivit, skicka inte med betyg.

Svar på tråden Skicka med kopior på betyg i arbetsansökan eller inte?