• hidden angel

lärt sig klättra upp i soffan.. vad ska man göra?

min dotter på 14 månader har lärt sig klättra upp i soffan själv. och det är ett nöje hon gärna spenderar stora delar av dagen med... sedan sitter hon där snällt o leker med fjärkontrollen. HOn kan oxå klättra ner själv, men vet inte om jag kan lita på det till 100%...

Problemet är oxå att ryggstödet är väldigt lågt.. och hon har gjort försök att klättra över det oxå, gör hon det kommer hon slå huvudet rakt i golvet = livsfara

Hur har ni andra gjort när era barn lär sig sånna här farliga "lekar"?

• Svar på tråden lärt sig klättra upp i soffan.. vad ska man göra?
  • Pärlan81

LIllen på 1 år har precis lärt sig att klättra upp. Jag letade efter han en dag, han sa inte ett knyst. Då får jag syn på han i soffan. Klättrat upp själv o sitter o tittar på tv. Så söt men nu blir det tillsyn när han är i vardagsrummet.
    Vi försöker lära honom hur han ska komma ner på ett säkert sätt i soffan. OM några månader har det nog satt sig förhoppningsvis.

• Norpan81

tja, vi lärde Terje att klättra nermed fötterna först. fast vi har alltid haft soffanmot en vägg. ni kanske skulle möblera om , omdet finns möjlighet så hon inte trillar över?

• hidden angel

usch..ja, men det e ju inte så lätt att ha stenkoll hela tiden... jag menar när jag tex lagar mat så kan jag ju inte var i vardagsrummet samtidigt. o inte kan jag stänga in henne på sitt rum heller

• hidden angel

norpan, ja hon kan ju klättra ner, men man vet ju inte när hon stimmar i soffan, kan hon ju råka ramla ner. O saoffan e hörnsoffa.. och det går inte att ha den på annat sätt än så som den stär

• Teskedsmamman

Jo, det där kommer jag ihåg!!!! Blodtrycket var på topp jämt tyckte jag och hjärtat i halsgropen!!!

Vår soffa står mot väggen men däremot så är armstöden låga... Det enda tips jag har är att hålla extra koll på henne...

När du lagar mat kan du sätta henne i barnstolen i köket med ett par kex eller roliga köksattiraljer... det fungerade här när jag lagade mat hemma och han var i soffklättrar åldern...

P.S Är hon REDAN 14 mån!!!! D.S

• Naimiez

Vi lärde Wilma från väldig tidig ålder att man tar sig ner med rumpan först. Har nästan aldrig satt ner henne utan kasat ner henne med rumpan först. Hon har sen alltid varit försiktig.

• silhuett

I början vaktade jag Isac noga eftersom han var väldigt oaktsam och sprang fram och tillbaks i soffan. Efter ett tag (av tjat) hade han lärt sig att han inte fick springa i soffan, att han var tvungen att gå ner med fötterna först etc.

Du kan ju lägga tjocka kuddar, eller en madrass, på golvet bakom soffan om du är orolig för att det kan ske en olycka.

• Hushi

Vår tjej började också ta sig upp i vardagsrumssoffan när hon var fjortonmånader. Hua!
    Hon är proffs på rumpan-först för vi har en liten trappavsatts i lägenheten. Men i soffan blir hon vild! Hon står på huvudet och kan till och med göra kullerbyttor. Livsfarligt!
    Så plötsligt är vardagsrummet inte säkert...
    Jag tror allt man kan göra är att vänta!
    Precis som med jorden i blomkrukan som står på golvet så vänjer hon väl sig. Och då är det nåt annat som lockar.

Svar på tråden lärt sig klättra upp i soffan.. vad ska man göra?