• Lucky

Vilket te är nyttigast?

Är lite nyfiken på vilket te som är "nyttigast"?
    I vilket te finns det mest antioxidanter etc...

• Svar på tråden Vilket te är nyttigast?
  • Eisa

I grönt och rött te finns det tanniner som är en sorts antioxidanter. Dessa skyddar kroppen från att fria radikaler som i för stora mängder kan skada cellerna i kroppen.

Tanninerna innehåller antiinflammatoriska ämnen som kan skydda mot virus på ett liknande sätt som vissa värktabletter. Järn och mineraler binds med hjälp av tanniner (rött te har ingen järnbindande effekt). Flour i teet kan motverka karies. Te kan sänka blodfetter och kolesterol samt höja kroppens ämnesomsättning och fettförbränning. Teanin är en aminosyra som finns i teer framställda av Camellia sinensis. Denna ger avslappning och piggar samtidigt upp.

http://www.tesorter.se/te-ar-nyttigt

Antar att rött och grönt är lika nyttigt?

Jag kramar dig mest när du förtjänar det minst, för det är då du verkligen behöver det.
  • Lucky

Tack
    Försöker dricka mer te än kaffe nuförtiden och då vill jag ju såklart dricka det nyttigaste!
    Gillar rött te/dricker nu/ så det låter toppen!

• JAG är BÄST

Alla teer är bra,,dock finns det mest forskning på gröna teer.
    '

Ta bara svart te,, det är förebyggande mot cancer om man dricker 3 koppar om dan.

Röda teer har höga halter av antioxidanter mm.

Liten guide till 7 te sorter
    Svart te
    Består av: Färska blad som har delats och fått jäsa innan de torkas.
    Innehåller koffein: Ganska höga halter.

Grönt te
    Består av: Färska blad som har torkats utan att jäsa innan. Bladen har kvar ursprunglig smak och färg.
    Innehåller koffein: Låga halter.

Oolongte
    Består av: Halvgrönt te som fått jäsa, men under kortare tid än svart te.
    Innehåller koffein: Måttliga halter.

Vitt te
    Består av: De yttersta bladspetsarna som skördats på de första skotten och sedan torkats. Teet är minst bearbetat. Det är sällsynt och exklusivt.
    Innehåller koffein: Låga halter.

Rött te (rooibos)
    Består av: Torkade och malda kvistar från den sydafrikanska rooibos busken.
    Innehåller koffein: Nej.

Kamomillte
    Består av: Torkade kamomillblommor. Är kramp lösande och lugnande.

Peppar mynts te
    Består av: Torkade blad av pepparmynta. Är kramp lösande och lugnar orolig mage.

• Eisa
    Lucky skrev 2009-08-23 21:09:24 följande:
    Tack Försöker dricka mer te än kaffe nuförtiden och då vill jag ju såklart dricka det nyttigaste!Gillar rött te/dricker nu/ så det låter toppen!
    Jag dricker också rött te nu

Men vet du, kaffe har sina positiva hälsoeffekter det med så du behöver ju inte sluta...
    Jag kramar dig mest när du förtjänar det minst, för det är då du verkligen behöver det.
  • Lucky
    Eisa skrev 2009-08-23 21:11:48 följande:
    Jag dricker också rött te nu Men vet du, kaffe har sina positiva hälsoeffekter det med så du behöver ju inte sluta...
    Nä, det har jag absolut inte några planer på tänkte bara fylla på med annat oxå som är nyttigt!
Svar på tråden Vilket te är nyttigast?