• Anonym (Undrande)

Vård av barn över 16 år,,,

Har ett barn som fyllt 16 år och som ev ska opereras inom ortopedi.
    Kan man som förälder få vård av barn för att vara hemma tillfälligt tills barnet klarar sig själv. Kan ju vara svårt att röra sig och mycket smärta. Inte kul att lämna dom då även om dom är lite äldre.
    Har letat på F-kassans hemsida men inte hittat något bra svar.

• Svar på tråden Vård av barn över 16 år,,,
  • Ärla Minou

Jag tror att det finns ett särskilt intyg för det där som sjukvården kan utfärda.

• Ärla Minou

Nej men närståendepenning är det inte....

• Ärla Minou

www.forsakringskassan.se/nav/108a9c5a37c74d2e77dfa597f14e3b8c

Så här står det i den länken:
    Skriv ut Tillfällig föräldrapenning

Tillfällig föräldrapenning betalas till föräldrar vid barns eller ordinarie vårdares sjukdom.

Föräldrar till barn under 12 år kan få tillfällig föräldrapenning, TFP. I särskilda fall kan TFP betalas ut för barn som fyllt 12 men inte 16 år. Behovet av TFP till äldre barn ska intygas av läkare, FK 7447.

Om barnet är sjukt eller smittat över sju dagar krävs läkarintyg, FK 7443. Föräldrarna kan få ersättning under högst 60 dagar per barn och år. När de 60 dagarna är uttagna kan ersättning i vissa fall betalas ut under ytterligare 60 dagar per barn och år.

Föräldrar till svårt sjuka barn som inte fyllt 18 år får från år 2005 rätt till ett obegränsat antal dagar med tillfällig föräldrapenning. Med begreppet svårt sjuk avses att det föreligger ett påtagligt hot mot barnets liv. För att styrka att barnet är svårt sjuk krävs i regel ett särskilt läkarutlåtande på blankett FK 7436.

• Isnogood

Kollat upp era försäkringar..?
    Många försäkringar täcker vid op och eftervård...
    (så man kan vara hemma med barnet)

• Anonym

Det finns ett särskilt läkarintyg som ska lämnas in till FK som heter vård av svårt sjukt barn mellan 16-18 år. När min dotter var svårt sjuk i en livshotande sjukdom fick jag tillfällig föräldrapenning efter att läkaren fyllt i ett sånt läkarintyg. Vet dock inte om man kan få det om det inte är fråga om svår sjukdom men du kan ju alltid fråga läkaren.

• Anonym (Undrande)

Tack alla. Har hittat ungefär samma som er. Hon är ju inte svårt sjuk utan kommer att behöva min hjälp med att klara sig kanske 2 veckor. Får ringa försäkringskassan imorgon och fråga. När jag tänker efter så har jag fått efter hon fyllt 16 för att gå med henne på scolioskontroll. Då var det inga problem så då borde det funka nu också. Där hade läkaren skrivit att är man under 18 år så MÅSTE man ha med sig målsman.

• Anonym (Undrande)

Vi har en bra försäkring på henne så det ska jag tänka på att kolla upp. Tack för påminnelsen.

• Anonym

Tyvärr gäller de flesta barnförsäkringar inte vård i hemmet efter att barnet har fyllt 16 år. Däremot täcker de inkomstbortfall om du måste vara med barnet vid sjukhusvård.

Svar på tråden Vård av barn över 16 år,,,