• Elisa

Dålig hygien på dagis!!!

Snart är det dags att lämna angelica på dagis och jag måste ha varit ganska så naiv. Jag är själv undersköterska och har en bra utbildning. Att god hygien är A och O för att förebygga en del sjukdomar det vet nog de flesta om, döm om min förvåning då jag på nyhetrna får ta del av den bristfälliga hygienen som råder på landets förskolor! Skrämmande att de inte får ta del av detta i sin utbildning då de flesta vet att det förebygger en del sjukdomsförlopp. Hoppas att de har kunskap om allergier (födoämnes m fl) eller diabetes t ex. Det är många barn som har dessa sjukdomar idag.
    Jag tycker det är skrämmande att de vårdar våra barn utan en god utbildning i medicin/hygien. Att de har utbidning i omvårdnad tar jag för givet.

• Svar på tråden Dålig hygien på dagis!!!
  • miya

Jag tycker att det är för jäkligt, det är ju våra barn det hanlar om.
    Det borde vara obligtoriskt med utbildningsdagar(i massor) för ALL vårdpersonal oavsett åldersgrupp dom jobbar med!!!

Skäms på dom ansvariga!!!

• Pooh

nyfiken...
    vilka delar är det som brister? Vad är de slarviga på rent precist?

• Elisa

Ni som såg på Raport igår fick ta del av den bristfälliga hygienen som råder inom barnomsorgen. De tvättar inte händerna efter blöjbyten, skötplatsen spritas inte av osv. Dessutom får barnen vara på dagis trots att de inte är friska (här har även föräldrar ett ansvar). Barnen tvättar inte händerna efter toa besök. . Ett tips är att använda handsprit efter blöjbyten, så gör vi inom vården för att förhondra att smitta sprids.

• Mandarin

"Barnen tvättar inte händerna efter toa besök." Vi påminer dagligen om detta men kan inte konrollera alla barnen. Alla barn säjer inte till när dom ska gå på toa.

"Dessutom får barnen vara på dagis trots att de inte är friska (här har även föräldrar ett ansvar)"

Det bror på hur illa det är. Handlar det om lite snuva och barnet inte är märbart påverkat och orkar med i förskole verksamheten får dom komma. Men om det handlar om tex kräk sjuka, dearre och ögon inflation får de inte komma. Om symtom kommer på dagis ringer vi omgånde så får de komma och hämta barnet.

Och ja vi använder handskar (byter efter varje barn ) bisenfecktions spray (sprayar skötplatsen efter varje barn) tvättar händeran och smörjer in med bateri bödande gel.

• dexterswife

Det där med att använda handskar när man byter på barn tycker jag faktiskt är lite överdrivet! Räcker det inte med en nogrann tvätt av händerna och lite desinficeringsmedel? Har ni föräldrar med flera barn handskar på er när ni torkar/byter blöjor på era barn?

• majyra

Det är väl klart att det borde räcka med handtvätt. Det viktiga är att inte använda samma handskar till olika barn. Om man nu använder handskar. Patrik, hjälp, slå ihop de här trådarna. Det blev inte bra med dubbelt!!

• Pooh

jag tror att det är lätt at dra alla över en kam..
    på mitt jobb tvättar vi oxå händerna efter varje byte, lär barnen tvätta händerna osv. men som ngn sa, det finns ofta barn so mgår utan att säga till, de hinner man kanske inte upptäcka!

När det gäller sjuka barn tycker jag det är nästan uteslutande föräldrarna som har ansvar. Vi ringer om barnen är sjuka, men föräldrarna är som regel dåliga på att hålla barnen hemma tillräckligt länge, en feberfri dag, eller att inte vara stormförkyld och hängig. Många föräldrar kommer på morgonen och säger att "ni kan väl ringa om det blir värre..". Det tycker jag är fel.

• Mandarin

- Pooh

Jag reagrerde också på att "här har även föräldrar ett ansvar" de har det övergripade ansvaret men kunnde inte formulera mig.

• Icapika

Jag jobbar inom förskolan som vikarie, måste bara skriva mina åsikter.

Det är ofta man stöter på barn som alldeles precis blev friska och som man märker inte orkar hänga med i vanliga verksamheten. Det är vanligt att föräldrarna skickar iväg barnen för tidigt och då är det bara att ta emot dem. Där har föräldrarna det största ansvaret, men visst personalen kan säga ifrån, men de kan ju inte vägra direkt.

Angående handtvätt så får barnen tvätta händerna efter varje måltid, efter de har varit ute och lekt och de ska tvätta händerna efter de gått på toaletten, men det går ju inte alltid att kolla att de gör det.

Jag tvättar alltid händerna efter med tvål och desinficerar om det finns och använder handskar när jag byter bajsblöjor. När jag byter kissblöjor tvättar jag händerna med tvål efter. Om det är många blöjbyten på raken sköljer jag bara av händerna oftast emellan. Ska man smörja på någon salva mot att de är röda i rumpan eller så använder jag handskar. När man byter kissblöjor sådär håller man ju oftast inte på och fixar så mycket som det blir med bajsblöjor. Dessutom, om man använde för mycket handskar tror jag att det skulle bli sura miner för de går åt för fort.
    Och, nej, man får inte så mycket utbildning i hygien. Men sen är det ofta lite olika från dagis till dagis vad man har för underlägg på skötbordet. Där jag är nu är det en handduk och sen finns det en liten handduk att lägga under när man byter bajsblöja. Blir den smutsig slänger man den i tvätten.

Mer skrämmande tycker jag är man inte vet någonting på de allra flesta förskolor om första hjälpen! Man får lära sig första hjälpen på vuxna och det man lär sig där ska man inte använda på barn under åtta år. Det är hemskt. Stoppa blödning och sånt grejar man ju, men om det sätter i halsen eller blir medvetslöst?

• Elisa

Skönt att få ta del av era berättelser och att det faktiskt finns dagis som har bra hygien rutiner m.m. Men det behövs utbildning om detta och det trodde jag att det ingick i utbildningen (både på högskolan samt på jobbet). Första hjälpen utbildning, information om allergier och kost är det lika bristfällig utbildning om det med?!

Svar på tråden Dålig hygien på dagis!!!