Jag jobbar inom förskolan som vikarie, måste bara skriva mina åsikter.
Det är ofta man stöter på barn som alldeles precis blev friska och som man märker inte orkar hänga med i vanliga verksamheten. Det är vanligt att föräldrarna skickar iväg barnen för tidigt och då är det bara att ta emot dem. Där har föräldrarna det största ansvaret, men visst personalen kan säga ifrån, men de kan ju inte vägra direkt.
Angående handtvätt så får barnen tvätta händerna efter varje måltid, efter de har varit ute och lekt och de ska tvätta händerna efter de gått på toaletten, men det går ju inte alltid att kolla att de gör det.
Jag tvättar alltid händerna efter med tvål och desinficerar om det finns och använder handskar när jag byter bajsblöjor. När jag byter kissblöjor tvättar jag händerna med tvål efter. Om det är många blöjbyten på raken sköljer jag bara av händerna oftast emellan. Ska man smörja på någon salva mot att de är röda i rumpan eller så använder jag handskar. När man byter kissblöjor sådär håller man ju oftast inte på och fixar så mycket som det blir med bajsblöjor. Dessutom, om man använde för mycket handskar tror jag att det skulle bli sura miner för de går åt för fort.
Och, nej, man får inte så mycket utbildning i hygien. Men sen är det ofta lite olika från dagis till dagis vad man har för underlägg på skötbordet. Där jag är nu är det en handduk och sen finns det en liten handduk att lägga under när man byter bajsblöja. Blir den smutsig slänger man den i tvätten.
Mer skrämmande tycker jag är man inte vet någonting på de allra flesta förskolor om första hjälpen! Man får lära sig första hjälpen på vuxna och det man lär sig där ska man inte använda på barn under åtta år. Det är hemskt. Stoppa blödning och sånt grejar man ju, men om det sätter i halsen eller blir medvetslöst?