• Skittles 77

Hur få bort urindoft från resårmadrass?

Stor kissfläck på resårmadrass.

Börjde med Vanish för Soffa/matta men doften satt kvar.
    Därefte fick jag en snilleblixt och sprayde med en blndning av ättika och vatten -vilket geni

Idag finns såklart både kiss och ättiksdoft kvar, om än svagt.
    Madrassen används som myshörna/studsmatta i barnens rum så man vill ju inte att dofter ska utsöndras efterhand...

Fläcken kvittar för vi har överkast på den.

Några tips, eller är det kört? Det är väl inuti madrassen det sitter och svårt att komma åt...

• Svar på tråden Hur få bort urindoft från resårmadrass?
  • Näckrosen

Jag har släpat ut madrasserna och tagit vattenslangen och låtet det rinna igenom madrassen. Sen har den fått legat ute tills den är torr och jag tycker jag fått bort lukten.

• Skittles 77

Kem tvätt känns lite överkurs på en gmmal resårmadrass, dessutom är det en 120, lite stor att få in i bilen...men annars tt bra tips

Ta ut och spola får bli ett alterntiv, får hoppas att vädret håller i sig då. Man vill ju inte att det ska finnas fukt kvar inuti som möglar *ryser*

Fler tips?

• Gonzo

Alltså, ättika funkar för att ta bort lukter. Häll lite på fläcken och ta sedan vatten.

• Skittles 77

Gonzo: Har sprayat på ättika blandat med vatten. Testar en gång till idag...

• Jennnyn

Strö bikarbonat över det utsatta området. Denna anvisning hittade jag på "Rent Hus'" hemsida...

Madrassen
    "Trots att du spenderar en tredjedel av ditt liv sovandes ? hur ofta tänker du på att rengöra madrassen du sover på? En madrass suger upp flera deciliter svett varje natt och ett tips innan du dammsuger madrassen är därför att strö bikarbonat över den.

Eftersom bikarbonatet innehåller kristaller som är torrare än allt annat i sin omgivning, gör det att kristallerna absorberar fukten ur madrassen. Vänta 20 minuter och dammsug sedan. Vänd och gör likadant på motsatt sida ? så har du gjort en hemma-kemtvätt!"

Detta borde ju även ta bort urindoft. Kan ju vara värt ett försök iallafall..

• Skittles 77

Tack! Ska testa det!

Svar på tråden Hur få bort urindoft från resårmadrass?