• mamma30

Varma vinterskor för vuxna?

Önskar tips på jättevarma vinterskor till mig.
    Det bör väl vara skor som även står emot väta.
    Jag vill kunna vara ute länge i vinter utan att bli frussen om tårna.

Nån som kan rekomendera en varm vintersko?

• Svar på tråden Varma vinterskor för vuxna?
  • Norahs mamma

Curlingkängor i mocka fodrade med Ull..

• mamma30

Tack för tipset!

Står dom emot slask?
    Jag bor ju i Sthlm,där det är mer slask än snö.

• Julmust

Mina curlingskor var lite trånga i tårna och jag tror inte att de är superbra vid slask. Jag söker också varma vinterskor i år och funderar på att gå till någon affär som säljer arbetskläder. Förmodligen kan det vara svårt att hitta små storlekar, men de välsorterade borde ju ha.

• Sammet

Jag kan rekommendera Lundhagskängor med ullsockor i, men de är dyra, runt 2000:-.

• mamma30

Sammet
    Tack för ditt tips!
    Jag är beredd att betala för ett par riktigt varma skor.
    Ullsockor,det köpte jag förra vintern och det hjälpte faktiskt lite,trots att mina vinterskor inte va det bästa.

• Kajsan

Mamma köpte Eccos goretexkängor, de riktigt kraftiga förra året.
    De var supervarma och stod emot slask.
    Själv kör jag på curlingkängor, ordentligt impregnerade.

• Wisteria

Kuomaskor! Jättelätta och förvånansvärt varma, fastän de inte ser så varma ut. Lägger man sen i en ullsula, så tror jag knappast man behöver frysa i första taget.

• LyckaJones

Jag köpte eccos goretexkängor i vintras, har aldrig haft ett par skönare vinterskor!
    Jobbar i hemtjänsten i nacka så de fick stå ut med mycket slask och inte en tillstymmelse till läckage!! Superbra!

• mamma30

Wisteria

Finns dom för vuxna?
    Jag brukar köpa dom till mina barn.....

• Pink Rose

Hur mycket betalade ni för Eccos goretexkängor?

• LyckaJones

pink rose- kommer inte ihåg exakt, men det var runt tusenlappen!

• Pink Rose

LyckaJones
    Tack så mycket

• Åke Vilse

Jag ville ha ett par varma kängor som inte såg för grova ut och som skulle tåla slask. Jag tog bilen och åkte till en ridsportsaffär och inhandlade ett par Mountin Horse (tror jag de heter, orkar inte leta reda på dem och kolla). De har överträffat mina förväntningar och de kostade ca 700kr.
    Har haft dem på mig hela dagen inne på jobbet utan att bli för varm om fötterna och jag har haft dem ute när det varit snöstorm och kallt och inte frusit.

• annamamma

Ska man ha ett par varma kängor ska man titta på hur bra sulan isolerar kölden från marken. Och då är väl Eccos polyuretansulor ett säkert kort... I övrigt är en Ecco goretexkänga inte speciellt vadderad, åtminstone inte min. Bara läder, goretex-membran och ett tunt innerfoder.

• Wisteria

mamma30: ja, dom finns ändå upp till storlek 48 tror jag, men det finns ju andra modeller än den som barnstöveln finns i, bla en känga.

• snysop

Är det någon som har någon bild på Ecco-kängorna? Orkar inte åka till butiken utan att veta hur de ser ut först..................... lat, jag vet....

• Nika75

När jag bodde i Kalix under en vintersäsong köpte jag ett par vanliga vandringskängor i Goretex-material på rea. Normalt har jag storlek 37-38 men de hade bara 39 kvar. Eftersom de satt bra på foten, stora var de ju, men inte så de glappade i hälen, köpte jag dem och det ångrade jag inte en sekund. Med ett par ullsulor i behövde jag nästan aldrig frysa (och då snackar vi -30 grader). Eftersom kängorna var lite stora fanns det alltid rum=luft för tårna och det blev varmt. Vad du än köper, köp ett par kängor med plats för sula (isolering underifrån) och ordentligt med plats för tårna.

Annars håller jag med om att skor för ridsport kan vara ett vettigt alternativ. Vinterkängor för ridning är oftast varma eftersom man sitter stilla just med fötterna en hel del. Och så är de ju oftast gjorda för att tåla en del... När jag red hade jag ett par vanliga rymliga jodpurs med stålhätta och det funkade ganska bra just för att jag hade plats att vicka på tårna i alla fall!

Svar på tråden Varma vinterskor för vuxna?