• Tola

massa tips på ENKLA luncher till barnen!

jag är kass på att laga mat, eller när jag lagar blir det väldigt gott. Dock är jag bäst på att göra ungsmat:)
    jag vil ha massa tips på vad en lunch kan vara till barnen på snart 5 och 1.5.. och till mig själv:) snabb o enkel..
    :)

• Svar på tråden massa tips på ENKLA luncher till barnen!
  • Bliglin

Jag tycker också att det är "jobbigt" i längden att laga god näringsriktig mat till mig och sonen på 14 mån... och tenderar kanske att variera mig för dåligt. Men jag kan "tipsa" om vad vi ofta äter:

Pasta med tonfisksås. Då fräser jag lök och zucchinitärningar i olja (och några tomater eller lite krossade tomater) samt tonfisken ur en burk där jag låter vattnet rinna av. Sedan rör jag i några skedar lättcremefraiche. Så när pastan är kokt så är det klart!

Potatis med kokta grönsaker (morötter, ärter, broccoli) och fiskbullar (i buljong) som jag kryddar själv med vitpeppar, basilika och smör eller lite grädde.

Korvstroganoff på köttig korv . Fräser lök och strimlad korv med lite senap, krossade tomater och matlagningsyoghurt plus kryddar med lite vitpeppar. Serverar med potatis (då min son inte gillar ris) och broccoli.

Böngryta med pasta. Fräser lite rödlök ihop med zucchini tills zucchinibitarna mjuknat. Sedan rör jag i lite kidneybönor och tärnad feta ost. Jag mixar böngrytan till min son och serverar med minipasta.

Lax eller annan fisk med ärtor i gräddsås med lite citron är också en av min sons favoriter, oftast till potatis men om vi har bråttom gör jag en portion couscous som jag rör ihop på 1/2 dl gryn i 1 dl vatten plus en klick smör. Då blir det lite lösare i konsistensen än annars.

Just ja, jag gör ju en massa på köttfärs också, biffar, köttbullar, köttfärssås eller kokt köttfärs med lagerblad tillsammans med mandelpotatis (fast det sistnämnda är nog mest en "bebisrätt".)

• Tola

oj vilka maträtter kände jag:) tack för tipsen:)

kan en toast med grovs bröd,grösanker,frukt o ett glas mjölk fungera som lunch bland?
    sedan är sonen matkräsen att man ibland får vara glad om han äter

• L J K

Stuvade makaroner & falukorv/köttbullar. Kokt potatis med kokt köttfärs och broccoli sen gör man en vitsås och blandar allt, super gott. Pannkakor funkar alltid här hemma. Kanske lite väl enkla saker men gott är det iaf !

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥Amelia och Akilles betyder ALLT för oss♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Tola

pannkaka fungerar alltid här också:)

• Bums

ugnstekt falukorv är ju rätt lätt att göra och inte spec drygt heller, eller tacogratäng (med grönsaker och taco chips till, vi blandar inte ner chipsen i gratängen), fast det är ju lite drygare.

Jag är väldigt dålig på att komma på mat jag med till mig och min son, men en av favoriterna min son(13mån) har är fiskbullar i dillsås (konserv) och kokt mosad potatis.

Lasagne är ju inte så svårt heller, vi kör på fulkorns lassangne"plator" som bara är att röra ner i "köttförssåsen" och sedan strö över ost och ställa i ugnen.

• L J K

Ja pannkaka är riktigt gott.

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥Amelia och Akilles betyder ALLT för oss♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Tola

ok.. ärligt nu. Köttfärssås är det enda lagade på spisen som jag klarar. Lasagne är inget kan bara kan trolla fram utan det krävs planering.
    Jag tycker det kom in så mycket MAT MAT..mera som middagartips..
    kan man inte äta ngt lättare till lunch som ändå blir näringsrikt?

om vi tar pannkakor tex då.. som vi äter ofta för et går alltid ner.
    Då käns ju en toastmacka med grösakerfrukt o ett glas mjölk nyttiare o mer matigare. Men bara för att det är macka bli det mer som mellis?

• ÖNadja

När ja lagar lunch (och inte har rester) så blir det ofta:

Blodpudding

Korv och makaroner

Köttbullar/korv och mos

Varma mackor

tonfisksås med pasta (tonfisk,fiskbuljong,creme fraiche, paprika,purjolök)

Stek palt (färdig köpt...)

Plättar (med gott om tid)

Varmkorv med bröd

Grillkorv, stekt potatis (sån där färdig kokt pot), lök, stekt ägg och rödbetor

Nudlar, frys grönsaker, stekt bacon.

Havregrynsgröt med smörgås

Köttfärssås och spagetti (med gott om tid)

De va väl de ja kom på...hör av mej om ja kommer på fler tips. =)

Bra tråd!! =)

• malin neli

en variant av omelett/frittata e kanon till lunch..

fräs upp valfria grönsaker (lök, paprika etc etc) och skinka lr liknande om du vill ha kött i, i en gjutjärnspanna... slå på ihoprört ägg och mjölk/grädde (ett ägg/dl vätska cirka).. låt stå på spisen en kort stund tills d börjar stelna lite. ställ sen in hela pannan i ugnen, klart på nån halvtimme..

gör en matigare pannkaka annars, riv i morot lr liknande.. annars kan du göra ugnspannkaka på samma smet (men ha i lite fläsk då, som du kan låta vara i ugnen i långpannan en stund först).

å grov macka funkar ypperligt, du känner bäst själv..

sen ska man ju inte underskatta soppa, som e billigt, bra å lättlagat... värm en burk soppa, servera med smörgås å mjölk... behövs d fyllas ut om den lill* har svårt att äta soppa, koka lite potatis och mosa ner...

Svar på tråden massa tips på ENKLA luncher till barnen!