• Anonym

Betalar man hyran i förskott?

Jag och min sambo (vi har även barn ihop) ska separera och jag ska flytta in i min och barnens nya lägenhet den 1 oktober. Alltså ska jag ju betala hyran för den lägenheten den sista september och med tanke på detta så har jag inte råd att betala min del av hyran för denna lägenhet vi bor tillsammans i just nu nästa månad. Pappan/sambon vägrar betala hela hyran eftersom han inte har "råd", han kommer då endast ha 4000 kr om han måste betala hela hyran och jag kommer ha 0 kr när mina räkningar är betalda den månaden, har alltså inte ett öre över till att kunna betala halva hyran, mat, blöjor etc.

Men är det inte så att man betalar för nästkommande månad när man betalar hyran? Alltså så borde väl inte jag stå för hyran nästa månad eftersom jag inte kommer bo här from oktober??

Vad gäller någon som vet?

• Svar på tråden Betalar man hyran i förskott?
  • Anonym

Japp man betalar hyran i förskott.

• mamma2kids

man betalar i förskott.dvs hyran jag betalar nu i slutet av månaden är för boende tiden SEPTEMBER.han ska inte ha ett jävla öre av dig i september.

• Lavish

Ja precis, så eftersom du inte bor där i oktober ska du inte betala för oktober

• Mummy

Du betalar i förskott, ja. Och se till att få den hyran betald, annars ser det inte alls bra ut att ha missat första hyran.
    Bor du inte kvar i er gemensamma lägenhet har du heller ingen skyldighet att betala halva hyran, så länge ni inte vart gifta

• Anonym (Förskott)

Ja hyran betalas i förskott precis som övriga skriver.

Det man dock kanske skall ta hänsyn till i ert fall är hur länge det var sedan ni beslutade att separera. Var det så pass länge sedan att han har haft möjlighet att säga upp nuvarande lägenhet med avflyttning till den 30 september så anser inte jag att du skall betala. då får han stå sitt kast för att han inte tagit tag i det.
    Har dock du skaffat ny lägenhet ganska nyligen så att han sitter kvar med lägenheten i ngn månad till... ja då är jag nog av en annan åsikt.

• Anonym

Okej tack för era svar! Då var det som jag misstänkte då.
    Alltså pappan ska bo kvar i lägenheten så det är endast jag och barnen som kommer flytta. Han hänvisade till att det var 3 månaders uppsägningstid för min del som gällde, alltså skulle jag betala även den sista hyran eftersom det hade man fått om vi båda två skullat flytta...
    Då har jag alltså rätten på min sida och ska inte behöva betala hyran för oktober månad eftersom jag inte kommer bo här då.
    Tack än en gång.

• Anonym (Förskott)
    Anonym skrev 2009-08-24 15:10:22 följande:
    Han hänvisade till att det var 3 månaders uppsägningstid för min del som gällde, alltså skulle jag betala även den sista hyran eftersom det hade man fått om vi båda två skullat flytta...Då har jag alltså rätten på min sida och ska inte behöva betala hyran för oktober månad eftersom jag inte kommer bo här då.Tack än en gång.
    Men det har han ju faktiskt rätt i isåf.
    Då borde du hjälpa till med hyran om man bara ser till just det ärendet.
    Kan ju hända att det finns andra händelser kring detta som gör att man kan vara av annan åsikt men rent generellt så bör du hjälpa till om du flyttar innan 3 hela kalendermånader
  • Anonym

Anonym (Förskott) skrev 2009-08-24 15:52:14 följande:

Men det har han ju faktiskt rätt i isåf.Då borde du hjälpa till med hyran om man bara ser till just det ärendet. Kan ju hända att det finns andra händelser kring detta som gör att man kan vara av annan åsikt men rent generellt så bör du hjälpa till om du flyttar innan 3 hela kalendermånader
    Alltså han kommer fortfarande bo kvar här. Han flyttar ingenstans. Jag kommer inte ha råd att betala min del av hyran och dessutom kommer jag ju inte bo här i oktober men han kommer ju bo kvar här så varför ska jag betala för den månad som jag inte bor här? Han har ju råd att betala men det har inte jag för som jag skrev jag kommer inte ha några ören kvar till någonting om jag ska betala nästa månads hyra plus min nya hyra. Inte kan det väl vara så att jag måste betala för oktober månad när jag ändå inte bor här?
  • SolOchSnö
    Anonym skrev 2009-08-24 16:12:59 följande:
    Anonym (Förskott) skrev 2009-08-24 15:52:14 följande:
    Alltså han kommer fortfarande bo kvar här. Han flyttar ingenstans. Jag kommer inte ha råd att betala min del av hyran och dessutom kommer jag ju inte bo här i oktober men han kommer ju bo kvar här så varför ska jag betala för den månad som jag inte bor här? Han har ju råd att betala men det har inte jag för som jag skrev jag kommer inte ha några ören kvar till någonting om jag ska betala nästa månads hyra plus min nya hyra. Inte kan det väl vara så att jag måste betala för oktober månad när jag ändå inte bor här?
    Du är skyldig att betala hyra för lägenheten under uppsägningstiden. Vad hade hänt om både du och han hade flyttat den första oktober, vem skulle då ha betalat hyran för oktober?

När man skaffar ny bostad kan man få dubbelhyra i några månader, det är tyvärr sådant som man förväntas känna till. Sedan kan det som sagt finnas andra skäl till att du inte borde behöva betala del i hyran för oktober men i princip ska du ta med i beräkningen att du har tre månaders uppsägningstid när du söker ny bostad.

Du får väl skaffa en inneboende som hyr ditt rum i gamla lägenheten under september, någon hemlös student kanske? Ursäkta skämtet...
Svar på tråden Betalar man hyran i förskott?