• malinnnnn80

Kan man äta Pergotime från CD 6 ?

Hej!

Idag är jag på CD 5. Har bara en enkelkur Pergotime att hämta ut från apoteket sedan tidigare (har de senaste två kurerna ätit dubbelkur). Imorgon har jag tid hos min gyn.
    Skall jag vänta tills imorgon (CD 6) då läkarn antagligen skriver ut dubbelkur (eller trippel?) till mig eller skall jag ta två tabletter idag från den kartan jag kan hämta från apoteket?
    Hur skulle ni ha gjort? Någon av er som börjat äta Pergotime på CD6? (vet att det vanligaste är att äta på CD 3 eller 5)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Kan man äta Pergotime från CD 6 ?
  • Mini Söderling

Ser att du skrev igår så i dag är det väl lite sent att svara , men det är helt okej på dag 6 , hur gjorde du ?
    hoppas det går bra

• malinnnnn80

Jag tog två tabletter igår kväll. Ska träffa min gyn i eftermiddag. Känns väl lite "sådär" att själv bestämma hur man ska äta.. men jag tror verkligen att han ändå kommer skriva ut ny dubbeldos - jag ser ingen anledning till varför inte. Skönt iaf att gå på kontroll idag och säkerställa att allt är ok :)

• Vårflickan84
    malinnnnn80 skrev 2009-08-25 11:06:09 följande:
    Jag tog två tabletter igår kväll. Ska träffa min gyn i eftermiddag. Känns väl lite "sådär" att själv bestämma hur man ska äta.. men jag tror verkligen att han ändå kommer skriva ut ny dubbeldos - jag ser ingen anledning till varför inte. Skönt iaf att gå på kontroll idag och säkerställa att allt är ok :)
    hur gick det?
  • malinnnnn80

Jodå, det gick väl helt ok - antar jag :) Haha, jag blir så nervös när jag går till gyn så jag glömmer hälften av alla frågor jag ska fråga.. :-|
    Iaf, jag fick mer Pergotime utskrivet som jag antog. Jag ska dit igen på kontroll (VUL) på tisdag i nästa vecka, om de ser ngn äggblåsa då kommer jag få en spruta som gör att jag ägglossar inom 24 timmar Känns spännande! Gyn sade alltså att jag förmodligen inte hade haft ngn ÄL eftersom min cykel var så lång som 44 dagar.
    Jag hoppas att september kommer bli månaden då jag får ett plus

• Vårflickan84
    malinnnnn80 skrev 2009-08-26 11:16:05 följande:
    Jodå, det gick väl helt ok - antar jag :) Haha, jag blir så nervös när jag går till gyn så jag glömmer hälften av alla frågor jag ska fråga.. :-|Iaf, jag fick mer Pergotime utskrivet som jag antog. Jag ska dit igen på kontroll (VUL) på tisdag i nästa vecka, om de ser ngn äggblåsa då kommer jag få en spruta som gör att jag ägglossar inom 24 timmar Känns spännande! Gyn sade alltså att jag förmodligen inte hade haft ngn ÄL eftersom min cykel var så lång som 44 dagar. Jag hoppas att september kommer bli månaden då jag får ett plus
    vad skönt =)
    haha ja man blir ju så nervös så man glömmer alla frågor..nästa gång ska jag ta med en fusklapp haha
    ja jag har också fåt sån där spruta, är det ovitrelle?
    hoppas du får ett plus!! =)
  • malinnnnn80

Vårflickan 84: Ahaa.. har du också fått en sån spruta? Grejjen är den att jag glömt vad han sade att det var för spruta =/
    Hur gick det för dig när du fick sprutan? Fick du ÄL och blev det något plus? Har du fått sådan spruta flera ggr?
    =)

• Vårflickan84
    malinnnnn80 skrev 2009-08-26 11:54:01 följande:
    Vårflickan 84: Ahaa.. har du också fått en sån spruta? Grejjen är den att jag glömt vad han sade att det var för spruta =/ Hur gick det för dig när du fick sprutan? Fick du ÄL och blev det något plus? Har du fått sådan spruta flera ggr?=)
    ja jag tog sprutan tre gånger...inge plus =/
    men grejen e att det verkar som om enkeldos pergo inte gav någon effekt. jag ska ta dubbeldos nu snart och sen sprutan. så den är säkert jättebra egentligen!
  • malinnnnn80

Attans, tråkigt när det inte blir ngt plus.
    Men när du fick sprutan, gjorde du VUL precis innan för att kolla om det fanns ngn äggblåsa där? Förstod jag alltså rätt om du fick ÄL, men du blev inte gravid? Eller blev det inte ngn ÄL?
    Hehe, sorry för alla frågorna =)

• Vårflickan84
    malinnnnn80 skrev 2009-08-26 11:58:10 följande:
    Attans, tråkigt när det inte blir ngt plus. Men när du fick sprutan, gjorde du VUL precis innan för att kolla om det fanns ngn äggblåsa där? Förstod jag alltså rätt om du fick ÄL, men du blev inte gravid? Eller blev det inte ngn ÄL?Hehe, sorry för alla frågorna =)
    haha lugnt, jag svarar gärna =)
    ja jag gjorde VUL på dag 11-12 jämt för att kolla om det fanns blåsor. det fanns alltid fina stora blåsor...så skulle jag ta sprutan på dag 14 och ägget skulle lossa på dag 15-16.
    men sen har jag aldrig tagit blodprov efter för att kolla om jag verkligen haft ÄL. läkaren sa att det inte behövs...sprutan SKA ge ÄL. men jag vet inte.
    nu har jag som sagt fått ökad dos pergo i samband med sprutan. får se om det funkar. lycka till =)
  • malinnnnn80

Ahaa.. så du fick sprutan med dig hem och stack dig själv? Hur var det?

Undrar om det är samma spruta som jag ska få? Jag ska nämligen dit på CD 13 och får sprutan där på plats om han ser ngn äggblåsa. Min gyn sade att jag då får ÄL inom 24 timmar.
    Vet du varför det är olika för dig och mig med tiderna för ÄL, alltså att våra gyn säger olika? Kanske det är så att jag får någon annan sorts spruta? Attans vad synd att jag inte minns vad den heter =/

• Vårflickan84
    malinnnnn80 skrev 2009-08-26 12:05:21 följande:
    Ahaa.. så du fick sprutan med dig hem och stack dig själv? Hur var det?Undrar om det är samma spruta som jag ska få? Jag ska nämligen dit på CD 13 och får sprutan där på plats om han ser ngn äggblåsa. Min gyn sade att jag då får ÄL inom 24 timmar. Vet du varför det är olika för dig och mig med tiderna för ÄL, alltså att våra gyn säger olika? Kanske det är så att jag får någon annan sorts spruta? Attans vad synd att jag inte minns vad den heter =/
    ja jag fick hem den! lät maken sticka mig haha... var för feg för att göra det själv!
    mycket obehagligt eftersom det ska göras i magen...under naveln. men det funkar!

jag kommer nog be gyn att ge mig sprutan nästa gång. funderar på om vi gjort fel??

nej, jag har ingen aning varför gyn säger olika. det kan ju att göra med hur stora äggblåsorna är o.s.v. de kanske vill att man väntar så de växer mer eller så.
    ja, du kanske får någon annan spruta?
    när ska du tillbaka? du får berätta sen vad den heter =)
  • malinnnnn80

Okej, jag hoppas så på att det ska funka.. men ska försöka att inte bli/vara för glad i förväg.
    Jag ska tillbaka på tisdag (om ca en vecka alltså). Sen vet jag inte när jag ska tillbaka igen för att kolla blodprov (om jag ens ska göra det?).

• Vårflickan84
    malinnnnn80 skrev 2009-08-26 12:12:30 följande:
    Okej, jag hoppas så på att det ska funka.. men ska försöka att inte bli/vara för glad i förväg.Jag ska tillbaka på tisdag (om ca en vecka alltså). Sen vet jag inte när jag ska tillbaka igen för att kolla blodprov (om jag ens ska göra det?).
    okej, men det kommer säkert gå bra =)
    blodprov eller ej får du säkert veta på tisdag! glöm inte att kolla upp vad sprutan heter =)
  • malinnnnn80

Hej,

Gick inte alls som jag tänkt mig Gyn kunde inte se den ena äggstocken, den låg "bakom" på ngt sätt. I den andra äggstocken såg han bara ett ägg.. möjligen kommer jag ha ägglossning fre-lö.. men han var inte speciellt hoppfull. Ska tillbaka om 1,5 veckor och ta blodprov för att få svar på om jag haft ÄL. Om jag inte hade ÄL ska jag äta trippelkur av pergotime..
    Usch vad allt känns hopplöst.. har gråtit många tårar idag

• Vårflickan84
    malinnnnn80 skrev 2009-09-01 19:21:47 följande:
    Hej,Gick inte alls som jag tänkt mig Gyn kunde inte se den ena äggstocken, den låg "bakom" på ngt sätt. I den andra äggstocken såg han bara ett ägg.. möjligen kommer jag ha ägglossning fre-lö.. men han var inte speciellt hoppfull. Ska tillbaka om 1,5 veckor och ta blodprov för att få svar på om jag haft ÄL. Om jag inte hade ÄL ska jag äta trippelkur av pergotime..Usch vad allt känns hopplöst.. har gråtit många tårar idag
    nej vad tråkigt men det kanske går bättre nösta gång. ge inte upp.
    skulle du ta sprutan? vad hette den?
    det är jobbigt med gråtdagar...men de behövs. gråt ut ordentligt sen ser du framåt. imorgon är en ny dag och en ny månad med ny menscykel kommer.
  • malinnnnn80

Tack vårflickan84! Jag vet tyvärr inte vad sprutan hette eftersom jag inte fick den. Fick alltså ingen spruta eftersom han bara såg ett ägg..
    Mitt hopp ligger i blodprovet nu, alltså att det ska ge ett svar om att jag har ägglossning. Det är ju iaf ett steg i rätt riktning.
    Kram

• Vårflickan84
    malinnnnn80 skrev 2009-09-01 21:26:57 följande:
    Tack vårflickan84! Jag vet tyvärr inte vad sprutan hette eftersom jag inte fick den. Fick alltså ingen spruta eftersom han bara såg ett ägg.. Mitt hopp ligger i blodprovet nu, alltså att det ska ge ett svar om att jag har ägglossning. Det är ju iaf ett steg i rätt riktning.Kram
    jaha okej..
    men kom ihåg att varje menscykel är den andra olik. så nästa månad kanske det är bättre och starkare ägg. för pergotime finns kvar i kroppen och effekten ökas varje månad man tar nya tabletter. så sa min läkare iaf.
    men hoppas du får ägglossning denna månad och det leder till något fint
    om inte, ge inte upp.
    kram
Svar på tråden Kan man äta Pergotime från CD 6 ?