• Rabben

    Någon med erfarenhet av Salazopyrin?

    Undrar om det finns någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av Salazopyrin? Jag har nyligen fått det utskrivet pga min ledgångsreumatism och märker nu, knappt 2 veckor efter att jag börjat ta tabletterna, att jag är väldigt trött, håller på att få magkatarr igen och mår illa till och från. Ngn som vet hur man kan lindra detta, förutom att då sluta med tabletterna?

  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av Salazopyrin?
  • katten korven

    Jag åt det förut och det funkade fint för mig, Böt till den med efter att jag ätit methotrexate. Jag märkte inte av några konstiga biverkningar som jag minns, mer än att jag kissade neongult. tycker du att det är för jobbigt med tröttheten kanske du ska ta upp det med din reumatolog, men har du nyss börjat är du väl fortfarande i upptrappningsdos? Minns inte hur fort jag var uppe i max... Jag tror ju att tröttheten kommer att lägga sig med tiden. Det jag tyckte var jobbigast var att komma ihåg blodproverna hela tiden...

  • Rabben

    OK, tack för ditt svar
    Jag är uppe i maxdos, 2 tabl morgon och 2 tabl kväll, på torsdag. Jag ska försöka få tag i min reumatolog så snart som möjligt för att diskutera om tröttheten kan vara övergående. Jag har en känslig mage också och tabletterna innehåller ju acetylsalicylsyra. Känner det som om jag håller på att få magkatarr, men det är kanske också övergående? Är noga nu med att ta tabletterna i samband med en ordentlig måltid, istället för som tidigare när det ofta bara blev en frukt eller lite filmjölk till tabletterna. Jag hoppas det hjälper. Vad har du för medicin nu och varför har du bytt?

  • katten korven

    Just nu medecinerar jag inte alls, pga graviditet Men kommer att återgå till den när jag är klar om si så där 6 månader.
    Magen har jag aldrig haft problem med, så det kan jag inte hjälpa dig med. Däremot så fick jag en del problem med blodvärdena, dock var dessa snabbt övergående. Fick minska i upptrappningen och sen börja om.

  • Rabben

    Hm, min läkare sa till mig att man kan ha Salazopyrinn under graviditet... Jag var också medicinfri under hela graviditeten men fick sen ett bakslag som heter duga när bebisen var född... Mådde som en drottning under hela graviditeten men så snart jag började amma var det helt kört. Jag hade hoppats att jag skulle kunna ta Salazopyrin under en ev. andra graviditet, men det är alltså inte så... Skumt att det verkar vara så olika råd beroende på vem/vilka man får råden av. Vem ska man tro och lita på?

  • katten korven

    Jo man kan ta den under en graviditet, men eftersom jag klarade mig utan så valde jag att avstå. Dessutom så sa min reumatolog att man kunde riskera att få något mindre barn med medicinen, (nån ny studie?) men att den är ofarlig och den enda man rekomenderar till gravida kvinnor. Gjorde du också tillväxtultraljud? här är det praxis till alla som är reumatiker.? Men som sagt var jag blev helt symtomfri under grav och hoppas förbli även denna. Är ju onödigt att ta medicin om man inte behöver, men sen är jag lite anti medicinering överlag. Är mycket restriktiv till vad jag tar och när.

  • Bubblan78

    Jag har oxå ledgångsreumatism och äter maxdosen (3 tabl morg & 3 tabl kväll) på Salazopyrin. För mig håller den inflammationen borta och fungerar toppenbra:) Min reumatolog sa till mig att den inte ger magkatarr, då jag har det sedan innan ville jag vara säker på att den inte skulle förvärras, men han lovade att den inte gjorde det. Och jag har ätit Salazopyrin sedan januari 2009 och märker inget med magkatarren. Tröttheten känner jag igen, men min reumatolog sa att det inte berodde på Salazopyrinen utan bara var så med sjukdomen.

  • Rabben

    Jag gjorde också tillväxtultraljud och allt var normalt. Jag vet inte om det är praxis för reumatiker här, men för mig kändes det bra och lugnande att göra det.
    Hur lång tid tog det innan ni märkte effekt av medicinen? Jag tar även Enbrel 2 ggr per vecka och nu också en kortisonkur, så kanske har jag svårt att märka ngt förrän jag slutar med kortisonet? Ska lämna blodprov idag, har tagit Salazopyrinet i 2 veckor nu.
    katten korven: hur kände du dig efter förra förlossningen? Klarade du dig ett tag då utan mediciner? För mig kom världens bakslag i princip direkt efter förlossningen och sen blev det bara värre och värre. Nu är min pojke 4 månader och det är först nu som det börjar bli någorlunda under kontroll i lederna.

  • Bubblan78

    Vad intressant att det kan vara så annorlunda efter födslen. Jag mådde jättebra under graviditet och även under amningen. Ammade dottern i 10 månader och värken kom som ett brev på posten ca 14 månader efter det att hon föddes. Funderar på att gå gravid alltid;)

    Jag fick oxå göra 2 st tillväxt ultraljud, vilket jag fick påpeka själv för min barnmorska, hon hade aldrig haft en patient med reumatism.

  • katten korven

    Jag har haft tur att jag aldrig varit jättedålig ( inte efter att jag fått diagnos och rätt med) så under grav så klarade jag mig på alvedon vid 3 tillfällen och citodon en dag typ. Efter förlossningen så började jag känna av smärtan lite, men hann börja med med och stämma i bäcken så att säga. men sen ammade jag heller inte. Vet inte om det påverkar nått? Denna grav så har jag lite småkänningar men inte värre än att jag klarar mig helt medicinfritt.
    Eftersom jag aldrig börjat med salasopyrin när jag vart dålig så vet jag inte hur länge det tog innan jag fick effekt, men min reumatolog sa att det kunde ta upp til 6mån innan man hade max effekt?

  • Rabben

    Ja nog var det skönt att gå gravid Men man vet ju inte om det blir lika nästa gång, men man hoppas ju. I vilket fall som helst kommer jag inte att amma om det blir ngn mer gång. Det var helt sjukt att smärtan bara från förmiddag till eftermiddag kunde ändras så. Sen haltade jag ner för trappan, ett steg i taget, för att jag var så stel och inte kunde böja knäna. Mannen förstod nog i alla fall lite då att jag har rätt ont ändå... På BB fattade de ingenting när jag förklarade att jag nog inte skulle kunna amma så länge. De tyckte mest man var en idiot och såg rött så fort man pratade om ersättning. Sen kom det nåt ljushuvud som jobbade där och undrade om jag tog Mtx. Hade väl läst på någonstans att det var vanligt...
    Idag frågade jag på vårdcentralen när jag lämnade blodprov, när de första kommer att få influensavaccin. Men hon fattade heller inget och trodde nog jag hade aids eller nåt, när jag försökte förklara att immunförsvaret sänks av de mediciner jag tar. Att man aldrig heller lär sig att ingen förstår! Men man tror ju ändå att om man är på en vårdinrättning så kanske de borde haja lite i alla fall - men inte då.
    Min BM jag gick till var jättebra och erfaren. Hon hade haft flera mammor med RA genom åren och hon rekommenderade sen en sköterska på BVC med erfarenhet. Så vi går till henne nu och hon tittar inte konstigt på mig för att jag inte ammar. Det är rätt så skönt. Jag kommer helt klart att gå till samma BM om vi ska ha fler barn. Men nu måste jag först och främst se till att få ordning på mediciner och allt annat, så att man får orken tillbaka!

  • skorpan87

    hej. kan ngn utav er kanske svara på detta. har fått rematism, vilken det vet varken jag eller läkaren. äter nu sulfasalazin som är lika som salazopyrin. inflammationsproverna var mycket bättre, men blodvärdet var för lågt, har ngn utav er fått det när ni ätit salazopyrin?

  • Rabben

    Jag började med Salazopyrin för tre veckor sedan och lämnade blodprov i torsdags, så om jag har fått någon biverkning som jag själv inte märker så hör läkaren av sig i början på veckan. Så vitt jag hört är det en ganska vanlig biverkning att blodvärdet blir lågt. Det ska tydligen också kunna vara övergående.

  • Atze

    Jag har ätit salazopyrin i kanske ett år och har inte känt av ledvärken under den tiden. Men så småningom kom tröttheten, smakförändringar, och en 'grå dimma' i huvudet. (och lite andra symtom som finns med på salazopyrins lista för biverkningar). Ett par dagar efter att ha slutat med medicinen försvinner biverkningar, ca 3 veckor senare kommer ledvärken åter. Nu känner jag mig pigg, äter med apptit och kan åter njuta av kaffe och choklad. Än så länge tycker jag att jag då hellre står ut med ledvärken; det är ändå övergående, kommer i skov, och jag har det antagligen inte så allvarligt som vissa andra. Givetvis ska jag kolla med läkaren om det finns andra medel mot ledvärken.

  • Lillly13

    Ser att tråden är rätt gammal men bidrar med min egen erfarenhet av Salazopyrin. Jag har Spondylartrit och äter sen tidigare Orudis en gång om dagen för att lindra lite. Efter att sjukdomen blivit värre var det dags att testa Salazopyrin. Började upptrappningen , tog blodprov efter 2 veckor och påbörjade sen 3 tabletter om dagen. Under den här tiden hade jag haft en (vad jag då trodde var) panikångestattack (vilket jag endast upplevt en gång tidigare) med andnöd och hjärtklappning. Trött och hängig men trodde att det berodde på övriga livet. Mitt under vecka tre får jag veta att blodvärdet var lite lågt och att om jag inte känt av några biverkningar så kunde jag fortsätta. Dagen efter susade det i öronen, yr och trött varpå jag kopplade ihop symptomen med blodbrist och salazopyrinen. Fick stränga order om att inte äta mer och ta blodprov. Dagen efter började alla symptom släppa och reumatismen komma tillbaka.

    Senare bestämdes att jag skulle prova att äta salazopyrin igen, men endast en tablett om dagen under lång period för att vänja kroppen. Nu efter fyra veckor har jag gått med andnöd i 1,5 dygn. Kroppen och lederna är så mycket bättre, men för mig är det för mycket bi-effekter och det är dags att testa något nytt.

    Kul att höra att det funkat bra för andra dock :)

Svar på tråden Någon med erfarenhet av Salazopyrin?