• 071001

Hur få hortensia att överleva?

Har försökt mig på hortensior flertalet gånger utan att lyckas. Fick nu en stor fin en och skulle gärna se att den överlevde nån vecka, men redan slokar blommorna. Jag vet att de är törstiga, men hur törstiga och hur vattnar jag bäst?

• Svar på tråden Hur få hortensia att överleva?
  • Horst

Jag tror att det är viktigt för dem hur de står solmässigt också.. Men jag kommer tyvärr inte ihåg hur de ska stå. Någon annan som vet?

• Titti

Jag lyckas oxå alltid ta dö på dom. Googla om skötselråd. Man ska nog inte vattna för mkt heller. Är ju bara att den aldrig får vara torr.

• 071001

Inte är de lätta att sköta, det ska gudarna veta! Jag ska googla så får vi se om jag hittar nåt supertips.

• MrsQ

Ställ den halvljust o dränk blomkrukan varannan eller var tredje dag.

Den vill gärna ha lite svalare så i ett varmt rum kan den vara svår att hålla.

• 071001

Så tex vardagsrumsbordet funkar, inte direkt solljus, men ändå ljust? Öppet fönster om nätterna? Dränka krukan gör jag, ska hålla koll på dagarna.

• Horst

Fast inomhus-hortensior går ju inte att "övervintra" har jag hört. När de har blommat en gång måste man plantera ut dem eller slänga dem, för de kommer inte igen. Har jag läst... Är det rätt???

• MrsQ

Nää man måste plantera ut dom om man vill ha de kvar

• 071001

Jaha, intressant. Hur får man de att överleva utomhus i vårat klimat?

• Horst

I skåne gör man inget speciellt. Det gjorde inte jag i alla fall och de överlevde förra vintern.

• södertälje

Gick hur bra som helst att gräva ner inomhus hortensior i trädgården,och jag gjorde inget speciellt.Första våren gjorden jag misstaget att klippa ner den så att den inte blommade,nu låter jag den se risig ut på våren och den blommar som ett monster,blommanlagen sitter tydligen högst upp på grenarna,finns bilder i mitt galleri på den om ni vill titta på den.

• Horst
    södertälje skrev 2009-08-27 14:41:47 följande:
    Gick hur bra som helst att gräva ner inomhus hortensior i trädgården,och jag gjorde inget speciellt.Första våren gjorden jag misstaget att klippa ner den så att den inte blommade,nu låter jag den se risig ut på våren och den blommar som ett monster,blommanlagen sitter tydligen högst upp på grenarna,finns bilder i mitt galleri på den om ni vill titta på den.
    Wow!
    Jag gick in och tittade på din hortensia och - Wow! så fin den är. Ja, nu ska jag inte klippa ner min på våren heller. Blommar kanske mer då...
  • 071001

Tack för alla svar!
    Min blommar för fullt just nu, men ponera att den tappar sina blommor i oktober. Går det att gräva ner den ute ändå?

• 071001

Jag igen då..
    Det här med att övervattna, yttrar det sig på samma sätt som att vattna för lite? Har dränkt den varannan dag och ändå slokar den för mig.

• icka76

Är det någon som vet varför min trädgårdshortensia har fått brunaktiga blad, verkar inte vissen?

• andeks

hortensia ska stå ljust, inte direkt sol, inte för varmt då slokar den direkt.

Ja mycket vatten, men den får absolut inte stå i vatten, dränk den men låt den rinna av, innan den hamnar i en kruka igen, och sen rhododendron jord, they like !

Att klippa ner den går bra från blomman och två blad ner, vad jag har fått för info på blommställen.

Lycka !Flört

Hortensia
Svar på tråden Hur få hortensia att överleva?