• Kaffetjej

Hur förvara ersättning om man åker iväg?

Om man ska iväg under dagen kan man då ta med sig sin modersmjölksersättning på ngt vis. Jag tänker på tex. Sempers pulverversion? Kan man blanda ihop och ta med, hur länge håller den sig i så fall? Eller måste man köpa en tetra och ta med?

• Svar på tråden Hur förvara ersättning om man åker iväg?
  • cloudberry79

Det finns ett enklare sätt Ta med vatten i en termos (den typ du brukar använda, om du använder kokt avsvalnat så tar du det) och mät upp pulver i förskott i en flaska som du stänger ordentligt. Häll på vatten till den mängd det brukar bli när det är färdigblandat. T ex så brukar 120 ml vatten och pulver bli cirka 140 ml. Ett ännu enklare sätt är att använda en vällingdoserare med förmåttat pulver. Eller bara en helt vanlig liten steril plastburk.

If you love me - please don't feed me!
  • mamma2kids

du kan ju ha vatten i en termos och pulvret i en liten ask

• Jesster

Du kan skaffa en vällingdoserare, finns bland barnmatsgrejerna i de flesta större mataffärer. Där häller du i pulver till 3 måltider som då blir färdigdoserade. Vatten kan du ta med i flaska. Äter inte barnet kall/rumstempererad ersättning kan du ta med en termos med varmt vatten och blanda med det kalla.

Pulverersättning ska ätas inom en timme efter blandning.

Annars är ju tetror smidigt när man är på språng

Den som söker han finner - www.google.se
  • Kaffetjej
    Jesster skrev 2009-08-24 18:01:40 följande:
    Du kan skaffa en vällingdoserare, finns bland barnmatsgrejerna i de flesta större mataffärer. Där häller du i pulver till 3 måltider som då blir färdigdoserade. Vatten kan du ta med i flaska. Äter inte barnet kall/rumstempererad ersättning kan du ta med en termos med varmt vatten och blanda med det kalla.Pulverersättning ska ätas inom en timme efter blandning.Annars är ju tetror smidigt när man är på språng
    Får kolla efter en sån där vällingdoserare, har den tre olika fack eftersom du skrev 3 måltider?

Vatten på termos var ju smart. Undrar om våra funkar, vi har haft så mkt kaffe o te i dem så det kanske sätter smak på vattnet?
  • ninnione

tetror är smidigt om man har ett barn som accepterar kall ersättning, vilket alla inte gör o tillgång knakse itne finns för att värma. så jag säger som de andra, varmvatten i en termos.

någon som det varit kaffe i rekomenderar jag er att inte använda, kan bli en väldigt smak i dem.

men annars kan de ju vara en bra investering att köpa en fräsch o ny som enbart är till ersättning/vällingvatten. för du kommer säkert ha användning för den många gånger när ni är ute på både när bebisen är liten o när den blir lite äldre o dricker välling.

• Winterfresh
    Kaffetjej skrev 2009-08-24 18:39:41 följande:
    Får kolla efter en sån där vällingdoserare, har den tre olika fack eftersom du skrev 3 måltider?Vatten på termos var ju smart. Undrar om våra funkar, vi har haft så mkt kaffe o te i dem så det kanske sätter smak på vattnet?
    Det är 3 fack i vällingdoseraren. Köp en ny termos som bara är till vatten för bebis, kostar ju inte så mycket. Så slipper bebis dricka ersättning med smak av kaffe/te :)

Vällingdoseraren är min bästa vän, varit med varje dag sen sonen föddes. Världens bästa uppfinning :)
  • Kaffetjej

Om man tar med en tetra så kanske man bara anv en del av den (dottern är 1 dagar) hur kan jag förvara den efter att den öppnats så att jag slipper hälla ut resten?

• cloudberry79
    Kaffetjej skrev 2009-08-24 21:06:26 följande:
    Om man tar med en tetra så kanske man bara anv en del av den (dottern är 1 dagar) hur kan jag förvara den efter att den öppnats så att jag slipper hälla ut resten?
    När den är öppnad måste du förbruka den, så häll ut resten. I ditt fall skulle jag absolut köra på termos/flaska/vällingdoserare så slipper du slösa så mycket. Termosen kommer du absolut ha användning av en lång tid om du kommer ge ersättning och välling. Och ja, den har tre olika fack, så man kan ladda tre måltider i den.
    If you love me - please don't feed me!
  • Trollet Ludenben

Vi har termos med vatten och en ask med pulver och skopa i. Hur smidigt som helst. Tetror tycker jag nästan är bökigare. Man måste alltid ha med en sax och de är inte så fräscha kalla, vilket innebär att det helst ska finnas micro där man ska mata. Vi har alltid en reservtetra i skötväskan men den är bara reserv.

• Ogi
    Jesster skrev 2009-08-24 18:01:40 följande:
    Pulverersättning ska ätas inom en timme efter blandning.
    Ärdet för att det samlas bakterier i den eller varför är det just en timme? Vi har använt ersättningen efter mer än en timme i vissa fall... Vi har en liten kille som dricker några klunkar var tionde minut vissa gånger. Då är det svårt att blanda nytt hela tiden.
  • Jesster
    Ogi: Ja, det är för att det samlas bakterier som det rekommenderas att ersättningen ska ätas inom den tiden. Fast sonen åt jättesakta och det kunde ta nästa 1½ timme ibland och jag blandade ju inte ny ersättning då
  • oxe79
    Kaffetjej skrev 2009-08-24 21:06:26 följande:
    I kylen håller den öppnad några dagar om den inte blivit värmd. Det står mer exakt på förpackningen.
  • Mamma till viljestark dotter

Jag ger mina tvillingar lite ersättning ibland, och kör med Babysemp. Vi kokar upp vattnet (har egen brunn), låter det svalna lite och sen blanda med pulvret. Men sen ska det ju svalna till ättemperatur. Om jag blandar pulvret med varmt och kallt vatten blir det ju inte blandat vid 75 grader som det står på förpackningen... Vad händer om man blandar pulvret med kallt vatten och värmer till ättemp??? Och menar ni att man kan ge ersättningen rumstempererad?????

• Jesster
    Mamma till viljestark dotter: Det händer ingenting om du blandar pulvret med kallt vatten och sedan värmer det (eller värmer vattnet till ät-temp och sedan blandar i pulvret).

Semper har rekommendationen att blanda pulvret i så varmt vatten för att döda ev. bakterier i själva pulvret (varför det nu skulle finnas bakterier i det?). Nestlé har inte den rekommendationen.

Då bör man ju också ha i åtanke att näringsämnen börjar brytas ner i ersättningen vid temperatuerer över 60 grader.
  • Sarah84

Det finns ju pulverdoserare som är jätte smidiga & så har man lagom varmt vatten i en termos, smidigt som attan =)

Svar på tråden Hur förvara ersättning om man åker iväg?