omföderska, när ska man åka in?
När åkte ni? Alltså tiden mellan värkarna eller valde ni att känna efter hur ont dom gjorde.
Hur gjorde ni?
När åkte ni? Alltså tiden mellan värkarna eller valde ni att känna efter hur ont dom gjorde.
Hur gjorde ni?
Hej, jag är omföderska bf idag!! Min barnmorska sa idag att man kan åka in när man har två värkar på 10minuter
När jag vänta 2:an så funderade jag på samma. Min bm sa när det är 5-6minuter mellan. När det väl satte igång (på jobbet) så var de regelbundet med 4min mellan men jag hade inte ont. Hade jag väntat på att det skulle göra ont så hade jag inte hunnit in! Från första hanterbara onda värk tog det 45 min! Kändes konstigt då 1:an tog 3 dygn!
Åk in om det blir regelbundet fast du inte känner nåt, du kan öppnas massor ändå!
Det är nog väldigt olika. Jag åkte in när det var en halvtimme emellan. När jag var framme var det bara 6 min emellan och en timme senare kom bebben ut. Så det varierar. Men när jag ringde och frågade några dagar tidigare så sa de att man skulle åka in när det var 4 min emellan.
olika besked alltså...typiskt...
2-3 min hade jag mellan värkarna och åkte in. Kände ett rejält tryck neråt oxå. Kom in oh det lugna ner sig, men när barnmorskan hade undersökt mig ändrades värkarna. En timme senare var flickan ute.
Så vänta inte för länge..
kanske bäst att ta det säkra före det osäkra...men jag är inte heller sugen på att vara på förlossningen i flera timmar!! men å andra sidan är jag inte heller sugen på att föda barn i hissen på väg till förlossningen
Jag har hört att man som omföderska skall åka in när man har en värk var femte minut, det hade jag dock i lördags under ett par timmar men de försvann sedan :( nu kommer jag nog gå mer på hur kraftiga värkarna känns.. Så svårt att veta och verkligen ett stressmoment när man måste vara i god tid och kontakta barnvakten osv!
Med tanke på att min senaste förlossning tog 1 timem och 21 min från första värk till färdigt så skulle jag bli kvar hemma om jag väntade för länge. När det känns rejält och värkarna är regelbundna så ringer iv in och rådgör. Hitills har vi aldrig blivit tillsagda att vänta hemma. Alla mina förlossningar har varit snabba så hellre åka in för tidigt än föda hemma pga att man väntar för länge.
Min första förlossning tog ca 12 tim, andra ca 3 tim 40 min, (andra gången var igångsättning), denna gången har vi tänkt låta det starta själv.
Är dock rädd att inte hinna in, kommer förmodligen gå jätte fort, vi, min man, jag och min bm har bestämt att när jag haft värkar ca 20-30 min så ska vi åka in, spelar ingen roll om de inte är jätte regelbundna, vill inte riskera att föda hemma eller i bilen.
Jag åkte in (med andra barnet)när jag hade 5 min mellan värkarna, när jag kom dit var jag brara 4cm öppen och det tog tyvärr över 8timmar!!!! till innan han var ute... så nu med trean tänker jag inte stressa....
Det är lurigt det där. Båda mina förlossningar började med vattengång. Med andra barnet hade de ändrat policy så man skulle åka in direkt när vattnet gått...oavsett. Lite surt satte oss jag och sambon i bilen. Svaga värkar som inte kom särskilt ofta. Ville vara hemma så länge jag kunde. Tänkte att vi skulle få åka hem igen direkt ändå.
De konstaterade att vattnet gått (vilket vi redan visste) och visst fick vi åka hem om vi ville. Då började jag känna att värkarna började dra i lite mer och att det kanske var bäst att stanna i alla fall....och inte störa storebror (natten). Sedan gick det fort. De kollade hur mycket jag var öppen = 4 cm, 45 minuter senare fick jag krystvärkar och 10 minuter efter det föddes lillebror.
Första förlossningen var normallång. Tog cirka 12 timmar från det att vattnet gått tills storebror föddes.
Ja, det svåra är ju att det är så olika för alla! Jag trodde aldrig att jag skulle ha regelbundna värkar med 5-10 min emellan varje kväll flera dagar innan förlossningen ens startat! Suck :D
Jag funderar också på när man ska åka in! Har bf med andra barnet på fredag. Första förlossningen tog 87 timmar. Då åkte jag in efter 30 timmar och hade då 5 starka värkar på tio minuter, var då endast öppen en cm! Så hur ska jag ha en aning om när det är dags?! Som tur är bor vi bara några hundra meter från förlossningen nu så man kan ju gå hem igen om det inte har hänt något.. Men tänk om man väntar för länge nu istället. Speciellt med tanke på barnvakt osv, inte lätt att veta när man ska ringa och ordna det..
jag ringde till förlossningen när jag hade 7 min mellan och hon sa att det bara var att komma in... hade bara haft värkar i 2 timmat då. bättre åka bil när man inte har allt för täta värkar.. när jag kom in var det 5 min mellan. öppen 4 cm
dom skicka ut mig på promenad men mådde så kasst så jag bara satt i bilen.. åkte tillbaka en timme senare 3 min mellan.. var inne på förlossningen en kvart innan han kika ut.. tog 3 min efter vattnet gått så var han ute efter 2 krystvärkar