• Eisa

Nån här som skrivit en magisteruppsats?

Kul eller?

Ska göra det nu och ser fram emot det. Är det stor skillnad motför C-uppsatsen?

Jag kramar dig mest när du förtjänar det minst, för det är då du verkligen behöver det.
  • Svar på tråden Nån här som skrivit en magisteruppsats?
  • eec82

Min man håller på fick inte godkänt tyvärr så han kämpar vidare han tycker de är mycket svårare än c. C-uppsattsen hade han inga problem med alls. Hoppas de går bra för dig.

• Viewsonic

Samt denna:
    www.statsvet.uu.se/Utbildning/Grundutbildning/Uppsatser/Cuppsats15hsp/tabid/2177/language/sv-SE/Default.aspx

D-nivån
    Det ovanstående gäller också för D-studenter med följande tillägg: D-kursen är starkt forskningsinriktad med tonvikt på problematisering och analys i egna kurs-PM och med höjda krav på uppsatsens kvalitet. De högre kraven på uppsatsen gäller allmänt, inte i något speciellt avseende, t ex teorianknytning eller metodisk sofistikation. Skillnaden mellan nivåerna består däremot inte i att D-studenterna förväntas utföra en mera omfattande undersökningsuppgift än på C-nivån; anvisningarna om uppsatsers omfång ovan gäller oavsett nivå.

• k girl

Jag har skrivit två magisteruppsatser, en i religionshistoria och en i kulturjournalistik. Det var enormt stor skillnad på den begärda nivån på respektive uppsats. Uppsatsen jag skrev i religionshistoria ställde betydligt större krav på vetenskaplighet och individualitet, den skulle vara forskningsförberedande och gärna sluta som artikel i en lämplig vetenskaplig tidskrift.

Magisteruppsatsen i kulturjournalistik var betydligt slappare. Den gick ut på att vi skulle skriva en djuplodande artikel i något ämne. I och för sig krävde det också sin beskärda del av läsning och research, men inte på långa vägar lika mycket. Själva uppsatsarbetet gick ut på att problematisera och analysera arbetet med artikeln, intervjuerna, osv.

• Eisa
    Viewsonic skrev 2009-08-24 18:30:09 följande:
    Undrar också. Hittade detta:www.ltu.se/pol/d1437/d13927/1.22065
    Tack men jag är för trött för att läsa.

Ja lärarna är noga med att poängtera att det nu är MYCKET HÖGA krav som ställs på oss. Ska bli spännande att se.
    Jag kramar dig mest när du förtjänar det minst, för det är då du verkligen behöver det.
  • Eisa
    k girl skrev 2009-08-24 18:33:54 följande:
    Jag har skrivit två magisteruppsatser, en i religionshistoria och en i kulturjournalistik. Det var enormt stor skillnad på den begärda nivån på respektive uppsats. Uppsatsen jag skrev i religionshistoria ställde betydligt större krav på vetenskaplighet och individualitet, den skulle vara forskningsförberedande och gärna sluta som artikel i en lämplig vetenskaplig tidskrift. Magisteruppsatsen i kulturjournalistik var betydligt slappare. Den gick ut på att vi skulle skriva en djuplodande artikel i något ämne. I och för sig krävde det också sin beskärda del av läsning och research, men inte på långa vägar lika mycket. Själva uppsatsarbetet gick ut på att problematisera och analysera arbetet med artikeln, intervjuerna, osv.
    Vår uppsats tillhör nog det första, för de pratar om att vi ska kunna bli FORSKARE och bli publicerade i INTERNATIONELLA TIDSSKRIFTER osv.
  • k girl
    Eisa skrev 2009-08-24 18:35:33 följande:
    Vår uppsats tillhör nog det första, för de pratar om att vi ska kunna bli FORSKARE och bli publicerade i INTERNATIONELLA TIDSSKRIFTER osv.

Ja, jag vet inte. På C- och D-uppsatsen var det rätt stor skillnad, vill jag minnas. Min C-uppsats gjorde jag som en komparativ studie i gudssyn, historiesyn och kvinnosyn hos två feministteologer. D-uppsatsen skulle vara mer teoretiskt förankrad, jobba mer efter egna teser och så vidare. I den tittade jag på jungfru Maria som kvinnlig förebild, och hur den katolska sexualitets- och kvinnosynen omöjliggör henne som sådan - som kvinna är hon en paradox. Det är ju väldigt mycket mer intressant att få större frihet i det man gör och de slutsatser man drar, men jag minns att det krävde en väldig massa mer arbete också.
  • Tessideluxe

Jag skriver just nu en Masters-avhandling vilken ligger mellan D-nivån och den nya Masters-nivån som införts i Sverige. Vår avhandling är helt forskningsinriktad och är förberedelsen för att doktorera (som är nästa steg). Nu skriver jag iofs utomlands, men det borde ju vara samma sak i Sverige nu när man samordnat studierna i EU.

Vår uppsats är ca 25000-30000 ord (ca 100-120 sidor) och är baserad på egen forskning. För att bli godkända måste vi uppfylla följande:

"The thesis should be viewed as a major piece of independent research and its importance as such is reflected in the substantial weighting it carries in determining the final degree classification. Theses should show evidence of substantial research and original thought, particularly on the postgraduate level, where a higher standard of originality, investigation and reflection is expected.

The work contains all relevant information and has a coherent, logical and precise argument. It also shows an awareness of the broad and more subtle implications of the issues. There is evidence of wide knowledge and reading, an understanding of the issues and a critical analysis including original and fresh insights into the problem."

Jag har tyckt att det varit både kul och pestigt att skriva min avhandling och jag lämnar in den nu om tre veckor. Man har ju så kul som man gör sig så välj ett ämne du är genuint intresserad av

• Eisa

Tack för era svar, mycket intressant att läsa!

Nu ska jag komma på en riktigt intressant frågeställning/ämne att utgå ifrån. Har redan lite spår...

Svar på tråden Nån här som skrivit en magisteruppsats?