Oaaahh kateter...
Skrämmande tanke...kan dom göra det när bedövningen är lagd? Blev väldigt nervös inför det nu när jag läste...
Vad har ni för erfarenheter kring det?
Skrämmande tanke...kan dom göra det när bedövningen är lagd? Blev väldigt nervös inför det nu när jag läste...
Vad har ni för erfarenheter kring det?
äh, man känner inte av det man har så mycket annat att tänka på, + att är man ej bedövad o får kateter får man en kateter med bedövningsmedel på.
ska du göra?kejsa?
Shit!!! Det är bland det värsta jag varit med om... Ledsen att behöva säga så. Jag kommer inte ihåg smärtan efter snittet alls...bara den där jädrans kateter-insättningen.... Och nu är det dags för mig igen (om tre veckor..) Jag bävar! Men det hjälper att tänka på bebben därinne. Att hon/han är värd varenda krämpa och varje smärta, eller hur!
Lycka till!
Det gör inte särskillt ont men det är obehagligt....
Givetvis blir du bedövad när dom sätter kateter!!! Vem har sagt att du inte blir det????? Enda gången man inte bedövar är när man sätter tappningskateter och det beror på att den sortens kateter har ett speciellt glidslem som gör att den glider jättelätt och det går så snabbt att man inte hinner känna det (enligt dem som vet, jag har bara satt kateter och aldrig provat själv så jag vet ju inte till 110% att det inte gör ont) Men givetvis SKA man bedöva när man sätter en KAD inför ett planerat kejsarsnitt!!!
Aaa, katetern var min bästa vän! Jag blev sövd efter förlossningen för att moderkakan inte ville lossna. Att slippa springa upp och ner i sängen för att gå på toa var GULD värt. Jag låg och gosade med Nisse och Johan istället.
JAg fick ta några sprutor med blodproppshämmande medel eftersom jag inte var uppe och gick på en gång, men det funkade skitbra och det gjorde inte ont att ta ut den.
Var inte rädd kompis, det är en BRA uppfinning!
Hej igen...
Tack för era svar! Ja, jag har fått tid för planerat snitt och sitter och försöker läsa på lite om vad som sker. Just katetern i sig tror jag är jättebra, det är själva införandet som gör mig nervös...men som sagt. Dom kanske kan göra det när man har fått ryggbedövningen...
Jag hade kateter när jag låg inlagd för ett tag sedan - och blev överraskad av hur lättsamt det var - både att få, ha och ta ut! De smorde med en bedövningssalva vid införandet och det var helt smärtfritt!
Liten skräckhistoria ang kateter:
Jag hade också kateter under en veckas tid när jag låg inne för en operation. Jag hade brutit benet. Men de gjorde fel med mig Jag fick ryggbedövning så jag var vaken under operationen, direkt efteråt sa jag till sjuksköterskan på uppvak att jag var kissnödig, -nej, men det kan väl inte du känna, du är ju bedövad. Hmm, jag ihärdade, kände mig enormt kissnödig. De tappade mig, på 12 dl urin! Det är ju hur mycket som helst. I a f krympte min blåsa ihop lite för mycket då, så sen kunde jag inte kissa på 2 dygn, de tappade mig emellanåt. En sjuksköterska stoppade in kateter utan att säga till först, och utan bedövning (kände mig rätt hjälplös med helbensgips). Sen satt katetern där den satt i 5 dygn, och jag fick inte åka hem förrän de kollat att mitt kisseri fungerade igen.
Vad vill jag säga med det här? Jo, det är inte helt riskfritt att sätta i kateter, det kan bli problem med kisseriet efteråt. Jag hade nog tur i oturen, men det var inte kul med extradagar på sjukhuset... Förhoppningsvis får du träffa sköterskor som behandlar dig lite bättre än vad jag blivit behandlad...
Kateter är bra i kortare perioder, men absolut inte längre.
Men vid ett kejsarsnitt el, lättare operation, el. efter jobbig förlossning så är det nog att rekomendera om personalen tycker det!
Har man en kat. för länge är det förhöjd risk för urinvägsinfektion, och övergående inkontinensproblem.
Men över lag så är det riskfritt, och känns inte nämnvärt om den som sätter den kan sitt jobb!