• Anonym (Fundersam)

Någon som skjutit upp mensen med Primolut Nor?

Ska utomlands nästa vecka och kommer att få mens precis då och eftersom jag har kopparspiral och störtblöder i 10dgr har jag fått utskrivet Primolut Nor för att skjuta upp den en vecka. Har någon här erfarenhet, har hört att man kan må jätteilla och bli deppig/grinig mm, stämmer det?

• Svar på tråden Någon som skjutit upp mensen med Primolut Nor?
  • Marlee

Jag tog den när jag åkte utomlands och hade inga som helst problem. Inte som jag minns iaf. Den fungerade utmärkt och mensen kom tillbaka tre dagar efter sista tabletten, inga problem alls. =) Åker jag utomlands så lär den användas igen vid behov. =)

• lotttalotta
    Marlee skrev 2009-08-24 21:45:47 följande:
    Jag tog den när jag åkte utomlands och hade inga som helst problem. Inte som jag minns iaf. Den fungerade utmärkt och mensen kom tillbaka tre dagar efter sista tabletten, inga problem alls. =) Åker jag utomlands så lär den användas igen vid behov. =)
    En dum fråga...måste man till gyn för att få det utskrivet? eller räcker VC?
  • Anonym (glad)

Jag äter de nu, åker utomlands på ons. Jag har ännu inga symtom, har ätit 3 dagar. Jag behövde inte uppsöka gyn, fick recept via telefon.

• Anonym

Jag hade inga problem när jag åt dom, men sen kom aldrig mensen...jag var visst gravid. Så det var lite oro där eftersom jag inte visste när jag blivit gravid och om jag ätit dom i onödan = risk för fosterskador. Så jag gick och var gravid utan att veta i ung 4 veckor för länge Men allt gick bra.

• Hannah74

Inga problem för mej heller.

Vårt mirakel JOHN 080226, Vårt under LINA 090503
  • Marlee

Ringde läkaren, sa att jag skulle resa och behövde ngt för att skjuta upp mensen. Fick en ask utskriven. Ringde dagen därpå å förklarade att jag skulle vara borta i x dagar så tabletterna skulle inte räcka och fick en till utskriven. Hur lätt som helst! Men som sagt, tänk på att vara försiktig, du kan fortfarande bli gravid när du äter dessa. =)

• stolla

Har oxå använt Primolut och det kan rekomenderas. Ringde bara min BM och så fixade hon recept. Jag glömde bort att ta dom tre dagar innan, började först dagen innan och det funkade bra ändå. Det enda kruxet var att komma ihåg att ta pillren både morgon och kväll ;) Kände inte av nått depp eller liknande.

• Soffifi

Hmm..konstigt.. Pratade precis med gynmottagning och berättade att jag skulle resa utomlands nästa vecka och att jag antagligen ska ha mens då. Enligt den bm var jag för sent ute då man måste komma på besök för att få såna utskrivna.. Vem ska man ringa för att få dem per telefon? Tips mottages tacksamt. Bor i Göteborg.. ;)

• stolla

Sorry inga tips. Men ring på din vårdcentral och prata med distrikssköterskan så kan dom säkert lägga in en förfrågan till nån läkare om att du önskar få det utskrivet. Så brukar vi göra på mitt jobb och dom flesta läkare ifrågasätter inte det utan skriver e-recept på en gång.

• Pimpinellan

Jag har provat några ggr. Funkar hur bra som helst! Men du får absolut INTE vara gravid,det fick jag intyga flera ggr tilll läkaren som skrev ut det.

• Marlee
    Soffifi skrev 2009-08-25 15:13:19 följande:
    Hmm..konstigt.. Pratade precis med gynmottagning och berättade att jag skulle resa utomlands nästa vecka och att jag antagligen ska ha mens då. Enligt den bm var jag för sent ute då man måste komma på besök för att få såna utskrivna.. Vem ska man ringa för att få dem per telefon? Tips mottages tacksamt. Bor i Göteborg.. ;)
    Pröva att ringa direkt till VC och boka tid, säg vad du behöver och att du snart ska resa. Det funkade för mig iaf, även om jag inte bor i Göteborg. :)
  • Anonym (Fundersam)

Ok, tack så mycket för alla svar.

Soffifi; Jag ringde BM på vårdcentralen och hon bad bara en läkare att ringa in receptet, behövdes inget besök.

• Soffifi

Tack för tipsen, ska göra ett nytt försök imorrn och låta lite mer desperat. ;)

Svar på tråden Någon som skjutit upp mensen med Primolut Nor?