Anonym ((orolig)) skrev 2009-08-25 11:34:28 följande:
Till anonym (man):Skönt att höra att livet kan bli mycket bättre efteråt. Hur gammalt är barnet? Hur lyckades du bryta hennes makt över dig? Innan ni skildes eller i samband med detta?Hur blev vårdnadstvisten? Tog du upp något av detta? Eller verkar hon i myndighetssammanhang vältalig och trovärdig så att det inte är någon idé?
Livet kan bli mycket bättre - framför allt för de som inte har egen makt över sina liv, dvs barnen.
Vårat gemensamma barn var 4 då vi skiljdes - och det har gått några år nu.
Även om jag delvis levde i förnekelse angående min undfallenhet så visste jag vad jag gick med på, och jag skämdes över det - ansåg att det bara var mitt eget fel.
Att ta tillbaks makten tog lång tid, vår familjerådgivare trodde att det berodde på att jag började gå i egen terapi.
Men vägen var lång och det var flera skeenden som väckte mig vad jag kan se.
Det första var att jag läste mycket det sista året tillsammans om hur förövare och offer samspelar i fråga om psykisk misshandel. Då jag sista sommaren började fantisera om hur rimligt det vore för en man som jag att döda en sambo som henne så förstod jag lite mer allvaret - jag läste på nått kvinnoforum att då man funderar på det så har det gått för långt och det är dags att lägga benen på ryggen.
Men jag levde ju i delvis förnekelse och hoppades och längtade till den kärlek hon en gång visat.
Jag läste bla på några självhjälpssidor och förstod att min sambo 'levde på' - i alla fall just då - konflikterna och att få trycka ned mig - så jag höll med och nickade så gott jag kunde för att inte ge henne eld på brasan.
Det andra steget var familjerådgivarens erkännade av min situation, som jag alltså delvis förnekade själv. De månader vi gick där skedde en enorm föränding - men så började jag i egen terpi då också.
Jag skakade ju av skräck inombords, men terapin förändrade mig och löste upp gamla knutar från barn och ungdom. Men jag pratade aldrig om misshandeln med min terapeut. Vem skulle tro mig ?!
En vändpunkt var då exet på egen bevåg ställde in mitt umgände med vårat barn några timmar innan. Först blev jag förstörd - hur kunde hon göra så här, det var fel. Sen blev jag arg och så kom första insikten om att hon _inte_ hade makten att besluta det här - det var min tid och eftersom vårat gemensamma barn varit mest med mig så var det otroligt viktigt med den täta kontakten vi hade. Jag skrev ett svar där jag enkelt konstaterade att de nu bestämmt saker som barnet såg fram mot och att det tänkte jag inte förstöra, men ... om det hände något liknande en enda gång till så var hon välkommen på samtal hos familjerätten.
Det skrämde henne och sen den dagen delar vi på tiden så barnet är hon oss vv - de ändrade tiderna den dagen var ju bara sambons första steg att införa vv. Hon ville inte tappa ansiktet.
En vändpunkt till var då jag beklagade mig för en vän hur svårt det var att följa exets växlande viljor och jag i varje mening möttes av ett varför - jag förstod ännu mer hur jag lämnade makten äver mig själv och mina känslor till exet. Exet njöt av att jag sprattlade på kroken och förökte trä på mig lite längre.
Den här persioden, då det gått knappt ett år efter separationen, så körde exet omväxlande med telefonterror och med att fråga mig om vi inte kunde vara lyckliga särbos. Jag skakade fortfarande inför hennes angrepp och det kunde ta en vecka innan jag lugnat ned mig inombords.
Den enda kontakten jag försökte ha med henne var just ang barnet - allt annat flydde jag - ett vänligt nej tack. Jag behövde distansen för att läka mina sår och ta tillbaks min egen makt - annars började hon vrida och vända på mig och mina tankar och känslor tills jag skakade igen.
Till slut började jag berätta för min familj och deras bestörta kommentarer var just att det var övergrepp och misshandel.
Efter ett och ett halvt år så ringde exet på alla hjärtans dag och var grälsjuk - hon hade rätt och jag hade och var fel och i behov av terapi. Jag skrattade.. vad var det nu som var fel eftersom hon behövde nån att trycka ned..jag skrattde ännu mer från djupet av mitt hjärta - makten var delvis bruten. Hennes attacker rann av mig (mest på utsidan) och hon beklagade sig över att det inte alls kändes bra att bli skrattad åt och inte tagen på allvar men jag frågade med skrattet i halsen vad det var som var fel nu då..
Sen började det ta månader mellan samtalen - hon försöker fortfarande i perioder. Nu är det sen innan sommaren hon var igång. Då var det fel att jag skulle åka bort några veckor på semester på barnet - barnet behövde faktiskt vara hemma och vila - inte flänga runt, själv kunde hon inte tänka sig att vara hemma, det är inte hennes grej att bara vara hemma, hon måste aktivera sig för.. och så kom förklaringarna i en strid ström om hur fel jag gör. Jag fräste till nått om att det är klart att barnet kommer att må dåligt av att vara hemma med henne om hon har ångest för att hon inte kommer iväg. Inombords skakade jag och pulsen slog tills nästa dag.
Just nu har hon en vänlig period då hon ville odla vänskap med mig. Jag är neutral och vänlig men umgås bara runt de saker som har med barnet att göra. Jag är rädd att hon ska ta på mig eller ge mig en kram - jag skulle av blotta förskräckelsen ge henne en örfil och svära osande eder över vad fan hon håller på med känns det som.
Så det finns fortfarande delar av en kamp i maktbalansen. Makten kanske är bruten just nu - men hon försöker och det jag har lärt mig är att eftersom hon inte klarar av att sätta sina egna gränser gentemot mig och då jag varit dålig på att sätta mina gränser gentemot henne så måste jag om och om igen visa var gränsen går. Då jag inte gör det så kliver hon fram.
Det har aldrig varit en vårdnadstvist - oavsetthur hon behandlade mig så behövde barnen henne. Det finns inte mycket som är värt att bråka om egentligen - förutom den gången hon försökte börja med umgängessabotage. Min frigörelse handlar ju delvis om barnen - de skulle ha det bättre. Det var insikten om deras svårigheter i det vi levde i som var katalysatorn - för jag älskade ju henne då fortfarande - trots mina fantasier. Jag bryr mig inte om att ha rätt - jag vill bara göra rätt för barnen - jag behöver inte bevisa för henne att hon gjort fel. Jag har klarat mig ur det här till största delen på ganska kort tid och barnen har det bra nu - det är det som är viktigt.
Hon är mycket vältalig och har en stor övertalningsförmåga, de gemensamma besök på bvc vi gjorde efter separationen då hon ringde och pratade förtroligt med läkarna innan besöken visar hennes förmåga till manipulation.
En läkare sade till mig att det är viktigt med regelbundna tider för mat med så små barn... jag fick lov att sköta det bra ? Jag som fick så mycket ovett av exet för att jag inte var mer flexibel utan alltid skulle ha maten klar vid speciella tider. Exet hade ingen koll på klockan, lunch vid halv 2 och middag nån gång mellan 17 och 22 om hon skulle laga maten nån dag, ändå är det jag som får bära hundhuvudet för att jag både var tidsfascist och aldrig kunde hålla tiderna. Till slut visste jag inte vad som var sant.
Men jag tänkte inte bråka hos läkaren, jag teg och tittade på läkaren, lyssnade och var förvissad om att sanningen skulle visa sig. Sen sa läkaren att hon visste att vi var separerade så att jag behövde inte dölja det... !?