• Anonym (Lotta(1))

Herpes, anmälan?

Hejsan!

Jag fick veta att jag hade Herpes för några år sedan.. Jag är 99,9% säker på vem det var som smittade mig.. Är det någon som vet om man kan anmäla personen som smittat mig?

• Svar på tråden Herpes, anmälan?
  • Anonym

Nej det går inte med herpes, för det går inte att spåra på samma sätt som klamydia och andra sjukdomar.
    Har du klamydia är du skyldig enligt lag att informera din sexpartner men det gäller INTE med herpes.
    Tyvär :(

• Anonym (nej)

man har inte anmälningsskyldighet ifall man har herpes, alltså jag menar att personen du hade sex med var inte skyldig att säga det till dig som tex vid hiv. och bara så du vet kan det ligga latent i din kropp och behöver alltså inte vara den senaste som du har sex med som du fick det av.

• Anonym (Lotta(1))

Jag vet! jag ahr haft det i 4 år.. jag vet mycket om Herpes..

Typsikt att det inte går att anmäla.. men när jag fick veta att jag hade det.. så sa dem till mig att jag var tvungen att säga antalet jag hade haft sex med på en viss tid. jag vet vem det är.. det är så frustrerande att personen gick bakom ryggen på mig.. jag har så problem med min herpes.. fy.. min blommningar blir bara värre och värre om jag inte äter medecin.. *suck* Någon som vet något tips?

jag ber er inte att tycka synd om mig.. känner bara att jag behöver skriva av mig...

• Anonym

Herpes är vanligt. Det är fler som har det som inte har det (de flesta utan att ha en blekaste). Som du redan fått veta är herpes lika anmälningspliktigt som förkylning, d v s inte alls.

Viss kost kan hjälpa. Det senaste jag läst är att lysinrik mat "svälter" ut herpesen och gör utbrotten färre och mindre allvarliga. Argininrik mat å andra sidan "matar" viruset och gör utbrott vanligare, längre och svårare. Lysin finns som kosttillskott. Zink ska också vara bra sägs det. Fast det som ger bäst resultat är säkert medicinen du fått recept på.

Svar på tråden Herpes, anmälan?