• Analoga

Hur länge tar det att vänja sig vid nya glas(ögon)?

Jag fick nya glasögon, med ny styrka i, i fredags. Jag har liksom ont i främre delen av huvudet/ögonen när jag haft dem på mig ett tag på morgonen. Vet inte om det beror på nya styrkan eller min förkylning - men har för mig att det brukar ta ett tag att vänja sig vid nya styrkor.

Hur länge brukar det ta?

• Svar på tråden Hur länge tar det att vänja sig vid nya glas(ögon)?
  • Stårschan

Det ska inte ta så lång tid, och man ska itne bli illamående eller få huvudvärk av dem. Gå genast tillbaka till din optiker och be honom/henne rätta till felet.

• Analoga
    Stårschan skrev 2009-08-25 09:14:03 följande:
    Det ska inte ta så lång tid, och man ska itne bli illamående eller få huvudvärk av dem. Gå genast tillbaka till din optiker och be honom/henne rätta till felet.
    Fast jag är ju itne 100 på att det inte beror på min förkylning. Är nämligen kanonförkyld.
  • Snellen

När jag fick mina glasögon för 2 år sedan så tyckte jag att de var för starka. Men det var precis innan jul, så jag orkade inte gå och byta. Det ångrar jag. Jag tror jag vande mig på 1 vecka eller 2, men jag fick känslan av att min syn fortsatte att försämras eftersom den var tvungen att försämras för att vänja sig vid de nya glasen (kan vara inbillning). Nu efter 2 år är de istället för svaga, men jag orkar inte skaffa nya utan kör med linser när jag verkligen behöver se bra, tex kör bil eller går på sightseeing. Till jobbet, där jag sitter framför en dator hela dagen är de gamla, svaga glasen perfekta.

• FörstföderskAnn

Generellt

Om det är stor förändring i styrkan kan det ta ca två veckor att vänja sig. Det är inget konstigt. Men känns det däremot inte bra efter två veckor, ska du gå tillbaka till den optiker där du köpt glasögonen. Då behövs en extra kontroll och eventuellt nya glas, vilket är kostnadsfritt då det är en garanti.

OBS

Det är väldigt viktigt att inte byta tillbaka till de gamla glasögonen under det två "invänjnings" veckorna.

Lycka till!

Svar på tråden Hur länge tar det att vänja sig vid nya glas(ögon)?