• Velour

Hur avyttra sig den muslimska titeln?

Jag är född i Iran och är muslim på papper. Har aldrig trott på islam eller religion i övrigt.

Nu vill jag inte ens vara muslim på papper. Ska det gå att radera bort detta och kan det gå att göra detta utan att riskera min och min familjs liv?

Jag vet att jag kommer att mördas om jag åker till Iran, men här i Sverige vet jag inte hur det kommer bli. Kanske skickar de folk hem till mig som i hemlighet "fixar" mig och min familj. Vet ej, men det jag vet är att jag vill bli av med muslimtiteln. Vill inte ha någon titel, iallafall inte om det inte är självvald.

• Svar på tråden Hur avyttra sig den muslimska titeln?
  • nickefiki

Tänk att just du är muslim! Vilken överraskning.
    Tyvärr har jag inget svar. Jag var bara tvungen att yppa min reaktion.

• M C

Skatteverket?
    Där byter man iallafall namn. Är det ett "namn" "på svenska"?

• Velour

Jag förstår inte...

nickefiki skrev 2009-08-25 10:27:05 följande:
    Tänk att just du är muslim! Vilken överraskning. Tyvärr har jag inget svar. Jag var bara tvungen att yppa min reaktion.
  • Velour

På skatteverket? Men jag vill inte byta namn, utan jag vill ha på papper att jag är "ingenting"

Eller det kanske är omöjligt att inte tillhöra någon trosinriktning? Att det bara är en abstrakt titel som inte står någonstans?

M C skrev 2009-08-25 10:28:34 följande:

Skatteverket? Där byter man iallafall namn. Är det ett "namn" "på svenska"?
  • nickefiki
    Velour skrev 2009-08-25 10:33:30 följande:
    På skatteverket? Men jag vill inte byta namn, utan jag vill ha på papper att jag är "ingenting" Eller det kanske är omöjligt att inte tillhöra någon trosinriktning? Att det bara är en abstrakt titel som inte står någonstans?M C skrev 2009-08-25 10:28:34 följande:
    Det går inte. En gång i tiden gifte jag mig i utlandet. Då var jag just ingenting, eftersom jag hade gått ur svenska kyrkan. Det gick inte. Så i papprena så hittade de på att jag var protestant/lutheran.
  • SkåneP

Hmmm man kan ju gå ut den svenska kyrkan, så ...

...du kanske kan gå med i den för att "släcka" ev. annan samfundsgemenskap,
    sedan går du ur den med.

• M C
    Velour skrev 2009-08-25 10:33:30 följande:
    På skatteverket? Men jag vill inte byta namn, utan jag vill ha på papper att jag är "ingenting" Eller det kanske är omöjligt att inte tillhöra någon trosinriktning? Att det bara är en abstrakt titel som inte står någonstans?M C skrev 2009-08-25 10:28:34 följande:
    Öhmmm, den var svår.
    Har hört talas om folk som vill lämna islam och det går käpprätt.
    Lämna svenska kyrkan går.
    Du kanske ska skriva in dig i SK och sen gå ur den?
    *brainstormar*

Jag har bara behövt svara på den frågan en gång, i katolska kyrkan när jag skulle bli gudmor åt mitt kusinbarn. Gick inge bra, blev nekad pga att jag inte var katolik...
  • SkåneP
    nickefiki skrev 2009-08-25 10:39:11 följande:
    Så i papprena så hittade de på att jag var protestant/lutheran.
    Vilka var "de" som hittade på det?
  • nickefiki
    SkåneP skrev 2009-08-25 10:42:24 följande:
    Vilka var "de" som hittade på det?
    Myndigheterna som hade hand om registrering av äktenskap.
  • Velour

Inte bra. Men nu ska jag inte gifta mig någon mer gång, så jag kommer nog att inte ha det bekymret.

Så vad jag än gör, kommer man i pappren alltid att skriva "muslim" för att jag är född i Iran? Men jag skulle ju lika gärna vara född i en kristen familj, eller judisk, zoroastrisk osv.

nickefiki skrev 2009-08-25 10:39:11 följande:
    Det går inte. En gång i tiden gifte jag mig i utlandet. Då var jag just ingenting, eftersom jag hade gått ur svenska kyrkan. Det gick inte. Så i papprena så hittade de på att jag var protestant/lutheran.
Svar på tråden Hur avyttra sig den muslimska titeln?