vikariat lika med fast anställning?
Har en diskussion med min arbetsgivare. Jag anser att ett vikariat inte är en fast anställning men det gör chefen. Någon som vet?
Har en diskussion med min arbetsgivare. Jag anser att ett vikariat inte är en fast anställning men det gör chefen. Någon som vet?
ett vikariat är ju tidsbegränsat, har ett slut. fast anställning är ju tills du säger upp dig/blir uppsagd.
vikariat är ju istället för någon även om det är "fast" en viss tid..
Hej.
Vikariat är naturligtvis inte samma sak som en tillsvidareanställning eftersom vikariatet är tillfälligt. Men har man ett vikariat med bestämda datum så är man trygg den tiden. Har man ett vikariat så måste man ersätta någon annan som har haft den tjänsten innan. Arbetsgivare kan inte hitta på en ny tjänst och säga att det är ett vikariat.
det är så att de inte ger fasta tjänster för tillfället men ett par ska läsa och jag har frågat om jag kan få vikariat, nä då får jag till svar att jag inte förstår - "jag vet inte riktigt vad det är du inte förstår". så det är bara att fortsätta harva på behovsanstälning och känna sig otrygg och utnyttjad
Om någon som har en fast anställning är tjänstledig från den för att studera så kan de naturligtvis tillsätta ett vikariat för den personen! Om de vill är en annan sak... Ett vikariat kan skrivas från datum x till datum y men med en bestämd uppsägningstid. Arbetsgivaren kan ju behöva säga upp vikarien om den som pluggar kommer tillbaka i förtid och vikarien kanske inte vill vara livegen utan också kunna säga upp sig. Men det är inga problem att göra ett vikariat! Sedan är det ju så att om man haft ett vikariat mer än två år så övergår det automatiskt till en fast anställning och det vill förmodligen arbetsgivaren undvika.
en arbetsplats som bygger företaget på behovsanställda vill väl aldrig anställa folk kan jag tänka mig, har jobbat där sammanlagt 1,5 utan att få en fast anställning.
Om du är medlem i ett fack så fråga hur de ser på detta tycker jag!
Du kan ju upplysa din chef om att det inte finns någon anställningsform som heter "fast anställning".
Det finns något som heter tillsvidareanställning.. Det är motsatsen mot tidsbegränsad anställning (vikariat)
din chef verkar inte ha så bra koll :P
det är inte byggföretag och jag vill inte nämna här vilket företag det är men det är inte ett litet företag kan jag säga. jag hoppas att jag får skriva det jag gjort och att det är inom ramarna för FL regler, annars ber jag om ursäkt
Det är inte samma sak, men jag råder dig att skriva ut LAS (lagen om anställningsskydd) från nätet och visa din chef i sådana fall, de olika anställningsformerna finns där.
Jag tycker alltid det är bäst att visa personen fakta om man diskuterar den här typen av saker.
Finns här:
www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM
Obs! LAS anger att tillsvidareanställning är det "normala", tidbegränsningar får finnas (5§ specificerar i vilka fall) men är undantag och måste motiveras! S.k. allmän visstidsanställning infördes 2007 och liksom vikariat övergår det till en tillsvidareanställning om man haft det i mer än två år.