• Anonym

Att träffa någon ny när man har barn och få det att funka?

Hej hej!

Jag är en mamma som har 3 barn under 7 år. Jag har varit singel i något år nu men har dejtat till och från.

Nu har jag träffat en jättetrevlig man på 32 år. Han jobbar som lärare på mellanstadiet och är stabil osv. än så länge.

MEN, han har inte träffat mina barn ännu. Han är ju van vid att få ensamtid osv.

Nu känner jag att jag behöver tips på hur man får övergången att gå så smidigt som möjligt så att det inte blir en stor chock för honom.

Jag träffade en jättebra terapeut när jag skildes frn mitt ex och hon sa att när man träffar en ny är det bra att inte involvera barnen på ett bra tag, inte förrän det blir aktuellt att flytta ihop. Hur har ni gjort på den fronten?

Hur har ni gjort för att stötta partnern? Ska man bestämma gemensamma regler och sånt innan man träffas/ flyttar ihop? Hur mycket ska styvföräldern få bestämma?

Jag vill verkligen inte skrämma iväg den här killen haha.

Kram

• Svar på tråden Att träffa någon ny när man har barn och få det att funka?
  • MariaE

kan ju bara prata för mig. min numera sambo lärde känna barnen ganska tidigt och det funkade för barnen var nyfikna och han hade erfarenhet av barn sen hans förra flickvän.
    vi var tillsammans i ett år innan vi flyttade ihop och när vi väl flyttade ihop böt vi lägenhet och det har funkat super för oss.
    tror inte man behöver vänta så länge som när man ska flytta ihop utan att han kan faktiskt lära känna barnen och ändå bo hos sig själv ett bra tag tills det känns naturligt för alla parter att bo ihop! det är ju inte bara du som får en ny sambo utan även barnen en ny som ska bo med dom.

här är han lika som mig, finns jag inte hemma så är det han som bestämmer. reglerna barnen har har vi kommit fram till alla fyra så alla vet vad som gäller.

• mamma2kids

BARNEN ÄR EN DEL AV MITT LIV SÅ BARNEN OCH HAN TRÄFFADES GANSKA OMGÅENDE.TILL EN BÖRJAN VAR DET"MIN VÄN".ALLTSÅ SÅ SA JAG TILL BARNEN.SEDAN SÅ SÅG HAN JU HUR DET FUNGERADE MED BARNEN,REGLER OSV.BEHÖVDE ALDRIG BERÄTTA ATT SI O SÅ ÄR DET.VISST PRATADE VI BARNUPPFOSTRAN TILLSAMMANS SEN SENARE VAD VI TYCKTE OM SAKER OCH TING..DET FLÖT PÅ RIKTIGT BRA.PRECIS SOM HAN VARIT MED FRÅN START NÄSTAN.

• mamma2kids

förbannade caps lock..

• Anonym

Tack för era svar!

Hur reagerade de när de träffade barnen första gången?

Jag träffade en kille tidigare i år och vi kom så långt att han fick träffa ett av mina barn. Men du fick han totalpanik och betedde sig riktigt idiotiskt inför min son vilket i slutändan ledde till att vi slutade träffas. Man är ju rädd för att det ska hända igen.

Fördelen med den här killen är ju att han är lärare så han vet ju iaf vad barn är för något haha.

• MariaE

första gången här så kom han en sen kväll när barnen skulle till att sova. dom hälsade på varandra och sen la sig barnen för att sova. nästa gång kom han för att vara här mer vakentid och dom pratade och hade sig. vi tittade på melodifestivalen och åt popcorn tillsammans.
    nu kan jag då säga att tösen är den första han hälsar på när han kommer hem och tösen är den första som springer till honom och möter han i dörren.

så länge man är avslappnad och låter allt bara flyta på i barnens takt och i hans takt ska du se att det löser sig.
    sen var jag singel 1,5 år och det gjorde mig stor nytta när jag väl kom till nästa förhållande.

• FH Mamma

Jag har träffat en kille.
    Han är för snäll.

han träffade min son efter jag träffat honom kanske 3 ggr.
    Min son är 5 år och gillar killen.

Nu träffas sonen och killen ungefär varannan helg då han är hos sin pappa varannan helg.

Svar på tråden Att träffa någon ny när man har barn och få det att funka?