• izzi

Rotavdrag flyttstädning

Hej!

Någon som vet hur det ligger till med regler för flyttstädning och rotavdrag? Rotavdraget gäller för flyttstädning men man får ju även dra av flyttstädning för kostnad man haft i samband med försäljning av huset. Blir det inte dubbla avdrag då?

• Svar på tråden Rotavdrag flyttstädning
  • JMN

Får man ställa en eller två små frågor då.... Vad kostar en flyttstädning på 67 kvm lägenhet på ett ungefär? Och på hur mycket kan man dra rotavdrag?

• Butterscotch

Får du verkligen dra av kostnaden för flyttstädning som försäljningskostnad? Får man dra av flyttfirmekostnaderna då också, menar du?

Flyttstädning kostar väldigt olika, men säg typ 40 spänn per kvadratmeter kanske? Och så är det mesta arbetskostnad, så hälften av det är vad du de facto betalar.

För hushållsnära tjänster får man dra av max 50.000 per person, dvs 100.000 per hushåll, om jag inte minns fel. Det är samma resonemang som för ROT-avdraget, dvs du behöver ha tillräcklig inkomst för att göra avdragen, annars åker du på kvarskatt nästa år.

• izzi
    Butterscotch skrev 2009-08-25 14:13:46 följande:
    Får du verkligen dra av kostnaden för flyttstädning som försäljningskostnad? Får man dra av flyttfirmekostnaderna då också, menar du?Flyttstädning kostar väldigt olika, men säg typ 40 spänn per kvadratmeter kanske? Och så är det mesta arbetskostnad, så hälften av det är vad du de facto betalar. För hushållsnära tjänster får man dra av max 50.000 per person, dvs 100.000 per hushåll, om jag inte minns fel. Det är samma resonemang som för ROT-avdraget, dvs du behöver ha tillräcklig inkomst för att göra avdragen, annars åker du på kvarskatt nästa år.
    Det kanske är nya regler? Jag sålde en bostad för några år sedan och kunde dra av för flyttstädning, men det kanske är ändrat. I sådana fall blir det ju enbart avdraget för hushållsnära tjänster som gäller!
  • Bolaget

Du har aldrig fått lov att dra av för flyttstädning för att du sålt ett hus. Att du kunnat göra det beror på att ingen kollat dig för annars hade du fått back på det.

Svar på tråden Rotavdrag flyttstädning