• Mella80

HJÄLP!Jag blir vansinnig och trött på vår 3 åring!!!

Vi har en 3 -årig son som föddes enormt viljestark och kvick i benen ända från att han lärde sig gå. Han har ett rikt ordförråd och är egentligen ganska förståndig men han visar det tyvärr ganska sällan. Han har alltid varit lite av den gnälliga typen som alltid vill ha sina ideér genomförda och det tar snart kål på mej som mamma. Man kan säga att han har varit trotsig ända från början men ibland är det värre.

Ett STORT problem nu är att han är så himla negativ och pratar så fult. Allt jag föreslår t.ex. vill du bada?vill du rita?ska vi bjuda hit kompisar? Allt svarar han NEJ till. Men det värsta var igår när han var med mormor några timmar. De hade varit och handla när en dam började prata med honom så sa han:" du är äcklig!" Mormor hade då gått bakom hyllorna med honom och förklarat att man inte kan säga så. En stund efteråt gjorde han det igen och skrattade,därefter hälsade de på gamlamormor. Åt henne hade han sagt:"du ska dö". Jag tänkte börja gråta när jag hörde vad han hade sagt. Senare sa han åt katten:" du ska dö!Jag hämtar en skyffel o gräver ner dej!" Alltså hur kan ett barn på 3 år säga så?Vad ska folk tro om oss? Jag/vi har alltid aktat tungan när vi pratat inför honom men ändå håller han på såhär.
    Han gillar heller inte försiktiga o snälla flickor, så när han träffar på någon kan han säga högt att de är dumma eller gå fram o retas!

Nu tänker ni säkert att han är i trotsåldern men han har egentligen alltid varit såhär. Men det går i vågar. Såhär fult han aldrig pratat förr.

Vad ska vi ta oss till med honom. Jag är själv förskollärare men skäms för mitt barn och är så innerligt ledsen för hur han beter sej. Han verkar helt respektlös och utan empati (dum mot andra så fort han får en chans). Aldrig sett något värre barn. Kan tillägga att jag är hemma med honom och hans lillasyster varje dag så det blir ganska många fighter eftersom han alltid bara lyssnar till sej själv och inte till vad jag säger. Oftast slutar våra bråk med att jag får lyfta bort honom från t.ex.matbordet eftersom han inte lyder bara med att man säger att dåligt uppförande inte hör hemma här. Istället blir han bara värre...

Vad ska vi göra med honom? jag orkar snart inte längre. Han är så bråkig och tvärtemot hela tiden. Borde vi uppsöka psykolog med honom???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-06 21:05
    Eftersom flera har ifrågasatt om vi ger vår son för många valmöjligheter p.g.a vad jag skrev i TS, kan jag berätta att det gör vi naturligtvis inte för det skulle aldrig fungera med honom. Jag uttryckte mej kanske lite fel här. Vad jag menar är att han säger NEJ till ALLT. Han är så otrolig negativ och tvärtemot, fast han innerst inne tycker att något är kul så säger han ändå nej. Det är DET som är jobbigt. Att man sällan får höra JAA, vad kul att vi ska gå och bada. Eller JAA, jag vill måla!Vi ger honom sällan valmöjligheter. Han är en pojke som man måste säga "Nu gör vi såhär". och så tar man honom dit man menar. Och hos oss är ett NEJ ett NEJ. Så nu behöver ingen fundera på om vi kanske släpper för långa tyglar till honom!!

• Svar på tråden HJÄLP!Jag blir vansinnig och trött på vår 3 åring!!!
  • IsaCMoJs

Kanske borde prata med BVC eller BUP och höra om de har några förslag på om det är normalt eller något som borde jobbas med!

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Maria222

Hur är han på förskolan? Har pedagogerna sagt nåt om hur det fungerar där?

Det låter som om han söker uppmärksamhet och nu hittat ett effektivt sett att få den på. Hur gammal är lillasyster?

Mamma till Kevin född 0706.
  • bengke

Barn brukar väl komma på att allt levande är förgängligt i den åldern. Våra barn har också pratat om att gamla människor ska dö när de varit sådär 3-4 år. "Hej, gammelmormor, du är jäätegammal! Snart ska du dö!" Och då svarar gammelmormor att det är ju helt rikitgt, men först hde hon tänkt att var med på ett par fördelsedagsfiranden till. Jag menar att det behöver inte ligga så mycket illvilja bakom, utan man test

• Mella80
    Maria222 skrev 2009-08-26 09:11:32 följande:
    Hur är han på förskolan? Har pedagogerna sagt nåt om hur det fungerar där?Det låter som om han söker uppmärksamhet och nu hittat ett effektivt sett att få den på. Hur gammal är lillasyster?
    Han har varit hemma med mej ända sedan han föddes och jag har tänkt att han ska vara hemma tills han är 5 år. Nästa år ska han börja i en liten grupp som träffas ett par dagar i veckan. Annars fungerar han bra när vi träffar andra barn utanför hemmet. Han kan leka lugnt även om jag alltid är på helspänn.

Hans syster är 9 månader men hennes födsel har inte påverkat honom alls. Han var såhär även innan hon föddes. Dessutom gillar han henne och tycker att hon är snäll o söt
    Det är hans ilska mot andra (svagare)+ fula språk som är värst. Och ja, det är sant att han älskar uppmärksamhet och gillar när folk ser honom men då tror han att folk även ska skratta när han säger dummar saker eller beter sej illa. Hur jag ska få bukt med det är för mej ett mysterium?????

Fler som har erfarenheter?
  • Pixolina

Ditt barn testar gränser, utforskar språket, "speglar" vuxna och andra i sin omgivning och etablerar rangordning eller hierarki precis som alla andra barn gör i den åldern, sen behöver det ju se exakt lika ut för varje barn, eller? Barn börjar i 3-4 års ålder att utveckla empati, du kan inte kräva det av honom än.
    Istället för att fråga en fråga där du kan få ett annat svar än det du vill ha kan du väl på ett glatt sätt övertala honom: kom igen, så ritar vi, du har ju superbra kritor som ropar på dig: kooom och riiita med osss, säger dom!
    Ibland kan det väl bli så också att man hamnar i någon slags negativ spiral när det "jobbiga" uppmärksammas mer än det som är "bra"?

• Mella80
    Pixolina skrev 2009-08-26 18:08:06 följande:
    Ditt barn testar gränser, utforskar språket, "speglar" vuxna och andra i sin omgivning och etablerar rangordning eller hierarki precis som alla andra barn gör i den åldern, sen behöver det ju se exakt lika ut för varje barn, eller? Barn börjar i 3-4 års ålder att utveckla empati, du kan inte kräva det av honom än. Istället för att fråga en fråga där du kan få ett annat svar än det du vill ha kan du väl på ett glatt sätt övertala honom: kom igen, så ritar vi, du har ju superbra kritor som ropar på dig: kooom och riiita med osss, säger dom! Ibland kan det väl bli så också att man hamnar i någon slags negativ spiral när det "jobbiga" uppmärksammas mer än det som är "bra"?
    Det är sant. Vi är verkligen inne i en ond cirkel just nu där jag/vi ofta är arg på honom och det är så svårt att bryta mönstret när han hela tiden utmanar oss i nästan ALLT han gör förutom när han sitter o leker...Idag plockade han faktist all mat och tallrikar bort från bordet och det fick han väldigt mycket positiv uppmärksamhet för så det märktes att han blev stolt!Men han glömmer det så snabbt och hittar på något dumt igen efter några timmar och när han t.ex. springer runt o skriker så det tjuter i öronen på alla i familjen så är det svårt att ignorera eller spexa bort för oftast vägrar han lyssna utan vi får ta tag i honom och locka honom till något annat och det är jobbigt att det alltid ska vara så!!
  • Pixolina

Även om det känns förjävligt jobbigt så är det BRA att ditt barn utmanar! Han har inga medfödda förhållningsregler, han känner inte till gränser, vad samhället/du/familjen tillåter eller inte, utan det tar ju ni reda på tillsammans genom uppfostran och socialt samspel.
    Han vill veta dina gränser! Då han "bara" är 3 år går det inte alltid att förklara, det blir för komplicerat även om han har bra ordförråd.
    Sluta använd generella formuleringar, t ex man får inte, man ska inte, det är fult osv.... utan säg JAG vill inte att du gör si eller så. Jag tror också att barn precis som vuxna tröttnar och slutar lyssna om det blir för tjatigt. Du måste inte alltid förklara varför utan ibland kan du bara säga: "Nu bestämmer mamma att du inte får göra si eller så".
    En helt vild spekulation från min sida: Din son vill ha mer motstånd! Han verkligen söker "regler" och testar sin förmåga att liksom ta sig fram i livet. Och jag tror han känner av att du kanske känner dig maktlös, tycker det är jobbigt, liksom skäms för hans dåliga uppförande!
    Gör inte det! Han är ett litet barn med temperament. Han hittar inte på bus för att vara vara jobbig.
    Försök att inte bli så arg! För mycket nej förpestar stämningen för alla. Välj dina konflikter. Försök att några dagar verkligen minimera tjat och nej till sådant du måste reagera på, t ex fara för liv eller hälsa. Blunda för resten, låtsas att du inte ser och kolla vad som händer. Försök att erbjuda alternativ istället för att säga nej. Ge val istället för förbud. T ex du får inte slå lillebror med sleven men du får gå ut med sleven och spela trumma med stenen.

• Charlien

Pixolina-vilka bra råd, tack!

TS: Jag har det ungefär likadant med vår 2-åring. Han är så fruktansvärt elak att jag ibland undrar vad det är för FEL på honom. Han kan klösas och försöka bitas och ser ut som att han verkligen önskade livet ur en, helt fruktansvärt. Jaa, det hjälper ju inte dig men du vet i allafall att det finns fler. Jag kommer i a f försöka ta till mig Pixolinas råd.

• vittra

Pixolina har skrivit jättebra, kloka ord!

Skulle vilja tillägga en reflektion jag fick angående att du hela tiden frågar, vill du göra det, vill du göra det, osv och får nej på allt. Det kan vara svårt för så små barn att få så många alternativ, de kan helt enkelt inte med att ställas inför sådana val och kan inte välja själv. Därför är det bättre att, endera som Pixolina skriver, övertala och bestämma själv att NU gör vi det här, vad roligt det ska bli, fina kritor vi har osv. Eller att du ger två alternativ, vill du att vi går ut och cyklar, eller vill du vara inne och måla med kritor, tex. Inte något som han kan svara nej på av bara farten, då får han chansen att känna motivation själv och tänka efter vad han faktiskt tycker är mest roligt.

• Mella80

Charlien- tur att det finns fler vår kille blev värre just runt 2 år

vittra-ja, jag vet vad du menar med frågeställningarna. Jag kanske uttryckte mej lite diffust där angående frågorna. Jag håller naturligtvis inte på jämt och frågar honom vad han vill göra. Det skulle aldrig funka. Men de var bara som ett exempel på hans negativa attityd till allt. Oftast säger jag att nu gör vi dethär! Men om jag frågar honom om vad han vill så får jag NEJ på allt och det får jag även när jag säger mera bestämt att nu gör vi detta!. Så jag brukar bara låtsas att jag inte hör honom utan forstätta rita på(om det är det vi gör) men det är också irriterande för när jag börjar rita på så väntar jag ju mej att han ska hänga på men istället försöker han förstöra det jag ritar och då säger jag till honom eftersom jag är rädd för att han senare kommer att börja förstöra kompisars teckningar också...Jag brukar också ta hans hand och föreslå att vi gör det tillsammans men fortfarande brukar hans attityd vara densamma!Han är så himla bångstyrig!!!De flesta barn jag känner brukar låta sej övertalas eller lockas men inte han...

Pixolina- jag är medveten om absolut allt du skriver och du har helt rätt. Han är en gränstestare till max!Vet du att jag tänker varje eviga morgon "idag ska det bli en bra dag och jag ska ta det lugnt med honom och ha tålamod" Och det kan funka en stund tills han börjar spinga runt och skrika efter frukost, då blir jag tvungen att lyfta upp honom i lekrummet och avleda eftersom han inte lyder bara av att man säger. Ibland brukar jag hota att någon leksak ryker om han inte gör som jag säger, det hjälper ibland...
    Och tro mej-jag blundar för mycket. Men om vi tar ett sådant exempel att min väninna kommer hit med sin dotter som han är på henne gång på gång trots att jag drar iväg med honom och hotar med allt möjligt. Och jag har t.o.m fört in honom i huset och sitta en stund en gång när vi andra var ute. Trots detta kom han ut tillbaka och var likadan. Skrattade och sa hr dum flickan är. Hur gör man i sådana situationer?

Svar på tråden HJÄLP!Jag blir vansinnig och trött på vår 3 åring!!!