HJÄLP!Jag blir vansinnig och trött på vår 3 åring!!!
Vi har en 3 -årig son som föddes enormt viljestark och kvick i benen ända från att han lärde sig gå. Han har ett rikt ordförråd och är egentligen ganska förståndig men han visar det tyvärr ganska sällan. Han har alltid varit lite av den gnälliga typen som alltid vill ha sina ideér genomförda och det tar snart kål på mej som mamma. Man kan säga att han har varit trotsig ända från början men ibland är det värre.
Ett STORT problem nu är att han är så himla negativ och pratar så fult. Allt jag föreslår t.ex. vill du bada?vill du rita?ska vi bjuda hit kompisar? Allt svarar han NEJ till. Men det värsta var igår när han var med mormor några timmar. De hade varit och handla när en dam började prata med honom så sa han:" du är äcklig!" Mormor hade då gått bakom hyllorna med honom och förklarat att man inte kan säga så. En stund efteråt gjorde han det igen och skrattade,därefter hälsade de på gamlamormor. Åt henne hade han sagt:"du ska dö". Jag tänkte börja gråta när jag hörde vad han hade sagt. Senare sa han åt katten:" du ska dö!Jag hämtar en skyffel o gräver ner dej!" Alltså hur kan ett barn på 3 år säga så?Vad ska folk tro om oss? Jag/vi har alltid aktat tungan när vi pratat inför honom men ändå håller han på såhär.
Han gillar heller inte försiktiga o snälla flickor, så när han träffar på någon kan han säga högt att de är dumma eller gå fram o retas!
Nu tänker ni säkert att han är i trotsåldern men han har egentligen alltid varit såhär. Men det går i vågar. Såhär fult han aldrig pratat förr.
Vad ska vi ta oss till med honom. Jag är själv förskollärare men skäms för mitt barn och är så innerligt ledsen för hur han beter sej. Han verkar helt respektlös och utan empati (dum mot andra så fort han får en chans). Aldrig sett något värre barn. Kan tillägga att jag är hemma med honom och hans lillasyster varje dag så det blir ganska många fighter eftersom han alltid bara lyssnar till sej själv och inte till vad jag säger. Oftast slutar våra bråk med att jag får lyfta bort honom från t.ex.matbordet eftersom han inte lyder bara med att man säger att dåligt uppförande inte hör hemma här. Istället blir han bara värre...
Vad ska vi göra med honom? jag orkar snart inte längre. Han är så bråkig och tvärtemot hela tiden. Borde vi uppsöka psykolog med honom???
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-06 21:05
Eftersom flera har ifrågasatt om vi ger vår son för många valmöjligheter p.g.a vad jag skrev i TS, kan jag berätta att det gör vi naturligtvis inte för det skulle aldrig fungera med honom. Jag uttryckte mej kanske lite fel här. Vad jag menar är att han säger NEJ till ALLT. Han är så otrolig negativ och tvärtemot, fast han innerst inne tycker att något är kul så säger han ändå nej. Det är DET som är jobbigt. Att man sällan får höra JAA, vad kul att vi ska gå och bada. Eller JAA, jag vill måla!Vi ger honom sällan valmöjligheter. Han är en pojke som man måste säga "Nu gör vi såhär". och så tar man honom dit man menar. Och hos oss är ett NEJ ett NEJ. Så nu behöver ingen fundera på om vi kanske släpper för långa tyglar till honom!!