• Anonym (Lärarn)

Känner mig så otroligt kränkt och arg på min chef!

Det här är en lång historia, men jag ska försöka sammanfatta den.

Augusti 2008
    Jag börjar min anställning på skolan, en privat skola. Jag får en provanställning som löper hela läsåret. (Jag är inte nyutexaminerad, och medveten om att jag egentligen ska ha max 6 mån provanställning. Skolchefen vägrar dock detta).

Mars 2009
    Jag har ett så kallat utvecklingssamtal med skolchefen. Han säger då att han har stort förtroende för mig som lärare, och att han vill ge mig en fast anställning när min provanställning går ut.

Slutet på maj 2009
    Mitt nya anställningsavtal undertecknas av både skolchef och mig själv.

Skolavslutning juni 2009
    Jag berättar för skolchefen att jag är gravid i vecka 15. Jag säger att barnet är beräknat till december, och att jag har planer på att jobba så länge som möjligt. Jag kommer dock inte att kunna jobba de sista två-tre veckorna av höstterminen.
    Skolchefens reaktion på detta är att säga att det borde jag ha berättat innan jag skrev under mitt nya anställningsavtal. Han säger också att jag ska vara medveten om att han nu har planer på att slå ihop två klasser och därmed ta bort min tjänst. Jag frågar kollegor och andra som jag vet är fackligt insatta om det är möjligt för honom att göra så, men jag får till svar att det inte är det eftersom han samtidigt nyanställer flera personal. Jag tar därför inte kontakt med facket, utan tänker att han antagligen inte kommer genomföra det jag upplever som ett hot när han fått tid att tänka igenom saken. Skolchefen är allmänt känd för att inte tänka efter före han talar.

10 augusti 2009
    Skolan startar igen efter sommarlovet

12 augusti 2009
    Skolans personalansvarig kallar in mig på sitt kontor och berättar för mig att skolchefen nu bestämt sig för att genomföra den sammanslagning av klasser han tidigare berättat om, och därmed avsluta min tjänst på skolan. Jag kontaktar då facket.

13-20 augusti 2009
    Jag jobbar på som vanligt. Jag får höra av facket att de har tagit kontakt med skolchefen, och att han inte varit intresserad av att träffa dem. Han ska också ha nekat till att han tänkte säga upp mig.
    Jag träffar aldrig skolchefen under dessa dagar.

21 augusti 2009
    Jag blir sjukskriven tre veckor pga högt blodtryck under graviditet. Detta meddelar jag skolans rektor.

25 augusti 2009
    Jag besöker skolan för att lämna in mina sjukskrivningspapper. När skolchefen ser mig i korridoren säger han till mig att komma in på hans kontor. Han frågar mig varför jag pratat med facket, och säger att han nu inte har något förtroende för mig som lärare, eftersom jag har visat att jag inte är lojal mot skolan. Han säger också att jag inte är välkommen tillbaks något mer. Om jag kommer tillbaks är han tvungen att ta emot mig enligt lag, men jag kommer inte få de arbetsuppgifter jag vill ha, utan han kommer skicka runt mig på dagis, fritids, hemkunskap och alla möjliga ställen. Jag kommer inte heller få någon planeringstid. Han är tydlig med att han vill att jag ska säga upp mig.

Jag känner mig så otroligt kränkt och arg! Jag ska naturligtvis prata med facket igen, de har verkligen varit ett stöd för mig, men jag kan inte komma i kontakt med dem förens imorgon. Usch, jag vet inte vad jag ska ta mig till!

• Svar på tråden Känner mig så otroligt kränkt och arg på min chef!
  • Anonym (oj)

Oj vilken sympatisk chef du har att göra med
    Jag tycker att du ska föra krig, om han vill föra krig....om du orkar.
    Är det så att han kan skicka runt dig ifall du kommer tillbaka...kolla upp det! Om han kan det tycker jag att du ska vända dig till din kommunal nyhetstidning och berätta din historia...

• Anonym (Lärarn)

Anonym (oj) skrev 2009-08-25 13:05:24 följande:

Oj vilken sympatisk chef du har att göra med Jag tycker att du ska föra krig, om han vill föra krig....om du orkar. Är det så att han kan skicka runt dig ifall du kommer tillbaka...kolla upp det! Om han kan det tycker jag att du ska vända dig till din kommunal nyhetstidning och berätta din historia...
    Ja, jag har verkligen god lust att starta ett krig med honom. Just nu måste jag ju tänka mig för pga blodtrycket, men jag tänker iaf inte bara ge upp. Det sista jag tänker göra är att säga upp mig för att gå på A-kassa. Inte en chans. Då går jag i så fall till skolan, gör det jag blir tillsagd, hånler varje gång jag ser chefen och cashar ut min lön.

Har funderat på tidningar osv. Avvaktar och ser vad facket kan göra, de har redan kopplat in regionskontoret, och ser mycket allvarligt på det här. De är verkligen ett stort stöd!
  • Anonym (oj)

Vad bra att du har stöd, då kan allt kanske bli lite lättare, och hoppas att allt löser sig för dig tilllslut på något sätt. Kanske din skolchef tar sitt förnuft till fånga...
    Lycka till.

• Lovely5

Jag förstår att du är arg! Men stå på dig!! Du har all rätt att vara kvar! Blanda in facket! Skolchefen verkar ju helt dum i huvudet rent ut sagt och inte veta nått om vad man får och inte får göra. Det denne person gör är ju ren mobbing mot dig och diskriminering för att du är gravid. Helt olagligt!! Du ska ju snart gå på mammaledighet och sen när du kommer tillbaka är det bara att söka nytt jobb- för skolchefen vill man ju inte ha som chef! Men se till att vara kvar så att du har anställning när du går på mammaledighet och kan ta med det på CV:et. Du verkar ju vara en jättebra lärare och din skolchef verkar vara en person med stora personliga problem. Kör hårt!

• metin

Kan du spela in ert möte?
    Så här får man bara inte bete sig..

kolla om du kan boka ett nytt möte med honom och spela in allt med mobilen eller annat..försök att få ut så mycket som möjligt.

Man blir juh mörkrädd av såna här människor..
    jag hoppas att du får hjälp och kan anmäla denna människa..tyvärr brukar inte det gå så bra men låt alla få veta vilken idiot han är.

Lycka till!

• Anonym

Bra att du fått bra hjälp och stöd från facket! Sådär kan han inte bete sig. Nog för att man inte kan räkna med att få behålla sina arbetsuppgifter om man är sjukskriven/föräldraledig men det finns absolut inget fog för honom att säga upp dig, eller som han vill få dig att säga upp dig själv. Vilken idiot! Vänta tills han säger upp dig isf för då har du "bevis" på att han inte vill ha dig där. Jag skulle tänka som du och jobba kvar och göra de arbetsuppgifter som tilldelas men inte med glädje direkt. Dessutom skulle jag genast börja se mig om efter ett nytt jobb även om jag var gravid. Lycka till!

• 071001

Finns en liten apparat att köpa som går att gömma i en väska eller dyl för inspelning. Tror Teknikmagasinet har såna.

• Samsmamma

Nästa gång du har ett möte med rektorn SKA någon från facket vara med.

Det löser sig säkert, om inte annat måste han betala för att bli av med dig... fy fan vilken skitstövel.

• mancora

Du är anställd som lärare och har ingen skyldighet att ta något annat jobb: arbetsgivaren får inte diskriminera gravida! Det är superviktigt att du står på dig och jag tycker att du ska kontakta facket igen! Facket kommer att hjälpa dig juridiskt.

Jag tycker att du ska kontakta din skolchef (via mail, så slipper du höra idioten) och be om att få allt han sa på mötet skriftligt! Det kommer att göra att han tänker igenom vad han egentligen har sagt, vilket är helt och hållet emot lagen!

Finns det någon på skolan som är facklig representant? I så fall skulle jag rekommendera dig att vid fortsatta möten med din skolchef ha med dig någon från facket vid din sida. Jag är själv lärare och det är just sådana här skräckexempel på skolchefer som gör att jag ogärna skulle söka jobb på en friskola....

Eftersom din skolchef är en sådan pisspotta tycker jag att du ska utnyttja dina rättigheter till max. Här kommer några ex
    - Rätt att gå till MVC 2 ggr på arbetstid med full betalning/lön.
    - Gå in i tjänst 2 ggr/kalenderår dvs om du är mammaledig till nov 2010 kan du gå in i tjänst jullovet-09, påsk och sportlovet.

Styrkekramar!!

• Themis

Han verkar ju dum på riktigt.

1) Kollektivavtalsbärande fack har ALLTID rätt att komma till en förhandling, att neka dem det kan väl leda till böter har jag för mig?

(om arbetsgivaren sen inte lyssnar ett smack när de väl är på plats är en annan sak).

2) Ha inga vidare kontakter med honom/skolan utan att ha din fackrepresentant med så att man vet vad som sägs.

3) Du ska INTE säga upp dig själv, det förlorar bara du på. Försök hellre förhandla om att lämna skolan i så fall, med hjälp av facket. Och sök jobb som en iller på annat håll under tiden.

• Anonym

Om du orkar så kämpa emot..usch vilken gris till chef!
    Hoppas du mår bättre snart också!

• mancora
    mancora skrev 2009-08-25 13:22:09 följande:
    Du är anställd som lärare och har ingen skyldighet att ta något annat jobb: arbetsgivaren får inte diskriminera gravida!
    Jag menar att du inte behöver ta nån annan uppgift så som dagis m.m.
  • Anonym (Lärarn)

Tack så jättemycket för era tips och ert stöd! Jag är så arg just nu, och det känns verkligen skönt att få ur sig allt, och att få läsa era svar!

• lillahjärtatsmamma

Provanställning är max 6 månader, ngt annat finns inte efter det övergår anställningen automatiskt till en tillsvidareanställning om inte arbetsgivaren meddelat innan provanställningen gått ut. Ta facket till hjälp och stå på dig, så här får det inte gå till. Ruggigt att han vill provocera fram en uppsägning...
    Lycka till!

• Themis

En sak till: Om den personen ska skriva referenser åt dig så kanske det är lika bra att ta det med en nypa salt.

Man kan be sina arbetskollegor att skriva rekommendationer också och uppge dem som referenser om det har funkat bra där.

Av rektorn kan du begära ett INtyg på att du haft anställning, utan medföljande BEtyg om du tror att han kommer att skriva ner dig.

Sen förekommer det ju också att chefer skriver stjärnbetyg för att bli av med folk men det tycker jag kanske inte är så bra.

• Anonym (Lärarn)
    lillahjärtatsmamma skrev 2009-08-25 13:29:10 följande:
    Provanställning är max 6 månader, ngt annat finns inte efter det övergår anställningen automatiskt till en tillsvidareanställning om inte arbetsgivaren meddelat innan provanställningen gått ut. Ta facket till hjälp och stå på dig, så här får det inte gå till. Ruggigt att han vill provocera fram en uppsägning... Lycka till!
    Det finns faktiskt ett undantag. Vi har KFO´s anställningsavtal. Enligt det får man ha ett års provanställning om man är nyutexaminerad lärare. I mitt fall var jag inte det, och provanställningen var alltså felaktig. Nu "löste" ju det sig ändå, eftersom han gav mig en tillsvidareanställning i juni.
    Jag tycker ju dock att det bara är ett bevis på att det är graviditeten som gör att han vill bli av med mig. En vecka skriver han på ett anställningsavtal, veckan efter får han veta att jag är gravid och gör allt han kan för att bli av med mig igen. Det enda som har hänt mellan att vi skrev avtalet och att han vill bli av med mig är att han fått veta att jag är gravid.
  • Anonym (Lärarn)
    Themis skrev 2009-08-25 13:32:04 följande:
    En sak till: Om den personen ska skriva referenser åt dig så kanske det är lika bra att ta det med en nypa salt. Man kan be sina arbetskollegor att skriva rekommendationer också och uppge dem som referenser om det har funkat bra där. Av rektorn kan du begära ett INtyg på att du haft anställning, utan medföljande BEtyg om du tror att han kommer att skriva ner dig. Sen förekommer det ju också att chefer skriver stjärnbetyg för att bli av med folk men det tycker jag kanske inte är så bra.
    Tack för tipset!
    Som tur är finns det en rektor på skolan som helt stödjer mig, och han kommer att skriva betyg åt mig. Den jag har problem med är alltså skolchefen. På just den här skolan finns nämligen skolchefen närvarande hela tiden, och bestämmer allt. Rektorn är mer en galjonsfigur, och har inga befogenheter alls. Förutom att skriva arbetsbetyg typ
Svar på tråden Känner mig så otroligt kränkt och arg på min chef!