Känner mig så otroligt kränkt och arg på min chef!
Det här är en lång historia, men jag ska försöka sammanfatta den.
Augusti 2008
Jag börjar min anställning på skolan, en privat skola. Jag får en provanställning som löper hela läsåret. (Jag är inte nyutexaminerad, och medveten om att jag egentligen ska ha max 6 mån provanställning. Skolchefen vägrar dock detta).
Mars 2009
Jag har ett så kallat utvecklingssamtal med skolchefen. Han säger då att han har stort förtroende för mig som lärare, och att han vill ge mig en fast anställning när min provanställning går ut.
Slutet på maj 2009
Mitt nya anställningsavtal undertecknas av både skolchef och mig själv.
Skolavslutning juni 2009
Jag berättar för skolchefen att jag är gravid i vecka 15. Jag säger att barnet är beräknat till december, och att jag har planer på att jobba så länge som möjligt. Jag kommer dock inte att kunna jobba de sista två-tre veckorna av höstterminen.
Skolchefens reaktion på detta är att säga att det borde jag ha berättat innan jag skrev under mitt nya anställningsavtal. Han säger också att jag ska vara medveten om att han nu har planer på att slå ihop två klasser och därmed ta bort min tjänst. Jag frågar kollegor och andra som jag vet är fackligt insatta om det är möjligt för honom att göra så, men jag får till svar att det inte är det eftersom han samtidigt nyanställer flera personal. Jag tar därför inte kontakt med facket, utan tänker att han antagligen inte kommer genomföra det jag upplever som ett hot när han fått tid att tänka igenom saken. Skolchefen är allmänt känd för att inte tänka efter före han talar.
10 augusti 2009
Skolan startar igen efter sommarlovet
12 augusti 2009
Skolans personalansvarig kallar in mig på sitt kontor och berättar för mig att skolchefen nu bestämt sig för att genomföra den sammanslagning av klasser han tidigare berättat om, och därmed avsluta min tjänst på skolan. Jag kontaktar då facket.
13-20 augusti 2009
Jag jobbar på som vanligt. Jag får höra av facket att de har tagit kontakt med skolchefen, och att han inte varit intresserad av att träffa dem. Han ska också ha nekat till att han tänkte säga upp mig.
Jag träffar aldrig skolchefen under dessa dagar.
21 augusti 2009
Jag blir sjukskriven tre veckor pga högt blodtryck under graviditet. Detta meddelar jag skolans rektor.
25 augusti 2009
Jag besöker skolan för att lämna in mina sjukskrivningspapper. När skolchefen ser mig i korridoren säger han till mig att komma in på hans kontor. Han frågar mig varför jag pratat med facket, och säger att han nu inte har något förtroende för mig som lärare, eftersom jag har visat att jag inte är lojal mot skolan. Han säger också att jag inte är välkommen tillbaks något mer. Om jag kommer tillbaks är han tvungen att ta emot mig enligt lag, men jag kommer inte få de arbetsuppgifter jag vill ha, utan han kommer skicka runt mig på dagis, fritids, hemkunskap och alla möjliga ställen. Jag kommer inte heller få någon planeringstid. Han är tydlig med att han vill att jag ska säga upp mig.
Jag känner mig så otroligt kränkt och arg! Jag ska naturligtvis prata med facket igen, de har verkligen varit ett stöd för mig, men jag kan inte komma i kontakt med dem förens imorgon. Usch, jag vet inte vad jag ska ta mig till!