Hej!
Vid min första förlossning blev jag klippt och en hel del stygn. Efter ca 5-6 dagar kände jag att det "small" till där nere och ja det hade gått upp...iallafall de yttre stygnen, men ändå...men efter undersökning sa de att de syr inte om det utan att det får läka av sig själv...och det var jättejobbigt att sitta och hade ont hela tiden och mådde jättedåligt pga det...sen fick jag en depression samtidigt så det var verkligen inte kul de första månaderna...
efter ca 1 månad kunde jag väl sitta någorlunda normalt och inte förrän efter nåt år var det mkt bättre. Men det kunde spänna och kännas i ärret länge efter, även efter 1 år...
Nu vid min andra förlossning (ca 22 mån efter den första) var jag lagom rädd för att klippet/ärret skule spricka upp eller att jag skulle spricka nån annanstans med för den delen. Så det sa jag till barnmorskorna och skrev även det i det där pappret där man skriver önskemål mm.
Så de använde sig av varma, blöta handdukar och av olja att trycka och smörja in när det var dags för krystningarna och det gick väldigt bra...kändes konstigt att ha en massa folk därnere som tryckte och hängde här och där men det måste ha hjälpt. Jag fick bara ytliga bristningar så ca 2-3 stygn och det gick att sitta på rumpan stort sett direkt efter och det gick inte med första med klippet och allt...
så du behöver inte oroa dig för en andra förlossning att det skulle bli mycket värre, det kan gå välddigt bra
. Men var noga att säga till att du är rädd för detta och att du tänker mkt på det så kan de hjälpa dig.
Hoppas detta hjälp lite i dina tankar.
//Alexandra