• Mymemlan

Gudmor, ej döpt. Måste hon döpa sig?

När vårat barn föds har vi besämt oss för vilka som ska vara faddrar. Elr gudmor och gudfar som det kallas också. Men en av dom som ska vara gudmor är själv inte döpt, och läste på svenska kyrkans hemsida att dom måste vara döpta själv för att få vara det.

Hur gör man då? Kan hon döpa sig innan, elr får hon inte bli det på papper då? Hon kmr ju för oss ändå vara gudmor men.

Och om man ska döpa sig som vuxen, hur gör man då? Kostar det elr kan man bara göra det?

• Svar på tråden Gudmor, ej döpt. Måste hon döpa sig?
  • jelena2

Det är upp till varje präst att bedöma, har jag märkt. Jag har fem gudbarn, är inte döpt och det har aldrig varit några problem.
    Min syster fick däremot "avslag" av en präst och fick heller inget fadderbevis.

Så prata med prällen och hör hur just h*n ser på det hela.

Lycka till!

• klocka

Man kan döpa sig som vuxen om man vill det, men det är väl knappast något som hon skall göra/ni skall uppmana henne att göra enbart för att officiellt stå som fadder till ert barn? Det kostar ingenting att döpa sig som vuxen och man kan göra det i enskildhet eller i en högmässa.

Om hon inte vill döpa sig går det ju utmärkt att ni ändå ser henne som fadder, eller gudmor, om ni vill kalla henne det (den termen används inte av sv kyrkan); egentligen behöver ju bara skillnaden vara då att hon i svenska kyrkans mening inte är barnets fadder och itne står med på dopbeviset.

• Snuppsanne

jag kommer från norge och är inte döpt i den svenska kyrkan. jag blev gudmor för 3 veckor sen o prästen frågade aldrig om jah var döpt :)

• Mymemlan

Det var hon själv som gav som förslag att hon döper sig om det är det som behövs. men vi ska ringa till kyrkan där vi ska döpa vårt barn och se hur dom ser på saken senare :)

• AnnaT

min sons gudmor och gudfar är döpta men dom blev endå faddrar :(

• Asil1

Jag blev fadder trotts att jag ej är döpt och ej heller är med i svenskakyrkan. Frågar inte prästen, på samtalet som man brukar ha innan, så säg inget. Det är ju NI som föräldrar till barnet som väljer vem som ska vara fadder inte svenskakyrkan eller prästen. Säg det om han skulle neka er det.

Svar på tråden Gudmor, ej döpt. Måste hon döpa sig?