Svampinfektion som kille
Jag hade för mig att jag läst någonstans att även killar kan få underlivssvamp men att det då sätter sig i ljumskar och på/bakom pungen men idag hittar jag ingenting om det.
Någon so vet?
Jag hade för mig att jag läst någonstans att även killar kan få underlivssvamp men att det då sätter sig i ljumskar och på/bakom pungen men idag hittar jag ingenting om det.
Någon so vet?
Japp, stammer, man kan fa svamp pa ljumskar, pung o penis som kille. Min kompis pojkvan fick svamp av henne.
SvampinfektionSvamp är ett annat ord för vaginal candida, en infektion som orsakas av en jästliknande svamp som heter Candida Albicans.
Svampen förekommer normalt i kroppen. Man kan finna den i vagina,mun och mag-tarmkanal. Om kroppens naturliga försvar minskar kan svampen föröka sig och orsaka problem.
Hur vet jag att jag har fått svamp?
De vanligaste symtomen på vaginal svamp är klåda och svullnads känsla i underlivet. Vanligt är också en vitaktig luktlös flytning som ibland kan vara lite kornig.
Är det vanligt?
Varje år får miljoner tjejer överallt i världen svampinfektion i underlivet. Nästan hälften av alla tjejer kommer någon gång i sitt liv att få en svamp infektion vaginalt.
Varför får man svamp?
Varför vet man egentligen inte, men graviditet, diabetes och antibiotikabehandling kan öka risken att man får en svampinfektion. Hos vissa tjejer kan även en normal mens leda till obalans i den normala floran i underlivet och då blir det en ökad risk för att få svamp. I vagina finns lättsmälta sockerarter och de ökar om blodsockerhalten stiger.Parfymerade tvålar, duschtvål, skumbad, rakning av underlivshåren mm kan orsaka irriterad och skadad hud vilket i sin tur gör att man blir mer mottaglig för svamp infektion. Tamponger kan också öka risken för svampinfektion.
Vaginal svamp är inte en sexuellt överförbar sjukdom.
Killar kan också få svamp på penis och får då oftast kliande utslag. Viktigt är också att partnern behandlas.
Är det farligt?
Nej, svamp är helt ofarligt, men det kan kännas obehagligt.
Kan man ha sex fast man har svamp?
Ja, men det kan kännas lite irriterat i underlivet och ibland kan det smitta över på din partner. Avvakta gärna tills det känns bättre.
Hur behandlas svamp?
Har du något av ovanstående symptom så prova med att utesluta din underlivstvål.
Använd bara vatten att tvätta slidan med och ta därefter lite barnolja (oprfymerad) på dina fingrar och ta det i underlivet där du känner att det kliar eller känns irriterat. Använd bomulls underkläder, inte string trosor och sov utan underkläder nattetid. Prova detta i ett par dagar, skulle det inte bli bättre så kontakta din ungdomsmottagning för vidare hjälp och råd.
Det finns också receptfria mediciner att köpa på apoteket.