• kai

    Bakslag i potträningen

    Har en son som är drygt 2 år och vi har pottränat honom hela sommaren med goda resultat. Det har inte hänt många olyckor men nu ...... Nu kissar och bajsar han i byxorna gämt och det gör mig frustrerad eftersom det gått så bra innan. Vad göra? Är det så här?

  • Svar på tråden Bakslag i potträningen
  • Busbellan

    Känner igen det där.
    Min dotter blev torr i maj i år, hon var då 22 mån. Allt gick jättebra från börja med knappt inte en enda olycka under ca 2 månader.
    Men sen verkade det som att det inte var lika kul att gå på toaletten längre utan hon går inte förren det är absolut nödvändigt och då har det oftast hunnit komma några droppar i trosorna.
    Bajsat har hon dock aldrig gjort i trosorna.
    Det går bättre på dagis, men jag antar att det är för att där har de rutiner för när alla ska gå och kissa och då hinner det aldrig bli så akut som hemma.
    Hemma brukar jag inte fråga särsklit ofta, för jag får alltid svaret att nej hon behöver inte kissa


    Mamma till Nora, August och Ella
  • MollaBolla

    Jag känner igen det exakt! Vi pottränade i slutet av juni och det gick hur smidigt som helst. Dottern (2,5 år) har bara bajsat i trosan en gång sedan vi tog bort dagblöjan och efter den första veckan hände det i stort sett inga kissolyckor heller på 5-6 veckor.

    Men nu kissar hon på sig flera gånger per dag. Det är alltid en påse med kissiga kläder med hem från dagis och en gång kom hon hem från dagis i blöja eftersom hon kissat ner sig så många gånger att dagispersonalen tröttnade. Hemma kissar hon också på sig stup i kvarten. Vi försöker fråga minst en gång i timmen om hon behöver kissa och försöker även sätta henne på pottan då och då, men då blir hon förbannad.

    Vi är alldeles rådvilla. Hur mycket ilska/besvikelse ska vi visa för henne? Jag är övertygad om att hon faktiskt känner att hon behöver kissa men att hon helt enkelt struntar i att säga till. Kanske för att hon får full uppmärksamhet om hon kissar på sig.

  • lurksmulan
    MollaBolla skrev 2009-08-26 20:16:11 följande:
    Jag känner igen det exakt! Vi pottränade i slutet av juni och det gick hur smidigt som helst. Dottern (2,5 år) har bara bajsat i trosan en gång sedan vi tog bort dagblöjan och efter den första veckan hände det i stort sett inga kissolyckor heller på 5-6 veckor. Men nu kissar hon på sig flera gånger per dag. Det är alltid en påse med kissiga kläder med hem från dagis och en gång kom hon hem från dagis i blöja eftersom hon kissat ner sig så många gånger att dagispersonalen tröttnade. Hemma kissar hon också på sig stup i kvarten. Vi försöker fråga minst en gång i timmen om hon behöver kissa och försöker även sätta henne på pottan då och då, men då blir hon förbannad.Vi är alldeles rådvilla. Hur mycket ilska/besvikelse ska vi visa för henne? Jag är övertygad om att hon faktiskt känner att hon behöver kissa men att hon helt enkelt struntar i att säga till. Kanske för att hon får full uppmärksamhet om hon kissar på sig.
    Låt bli att uppmärksamma det då. Och visa absolut ingen ilska!
    Det barn uppmärksammas för ser man mer av, är en jättebra regel.

    Vår dotter blev 2 för två veckor sen och är helt torr dagtid sen kanske 2 månader tillbaka. Men det är klart att det händer olyckor ibland, speciellt på dagis.
    Och sen är det så att det kan gå fram och tillbaka i perioder. Om barnen varit torra en tid kanske de känner att de "kan det här nu" och låter bli att fokusera på det, med följden att det sker fler olyckor.
    Börja påminna igen så kommer det säkert tillbaka.
    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • theesi

    Oj, Min son har varit blöjfri nu i snart två månader. är 23månader nu. Har gått jättebra för honom och inga olyckor även om vi är utanför hemmet och går på toaletten på allmän plats.

    Men nu känner jag nästan att jag ska invänta olyckor snart. Dock har har varit lös i magen nu några dagar och igår kom det i kallingarna av den anledningen, men han hann inte dit. Har har även fått en påbörjan av infektion i snoppen nu också som vi försöker motverka med råd från sjukvården. Hoppas det går vägen och att det inte blir ett bakslag.

    Lycka till med era kämpar =) Tänk positivt. dom är fortfarande små och det finns många barn som går tills dom är 4år och har dagblöja :)

  • kai

    Jag försöker tänka positivt men det ÄR frustrerande när man vet att det gått så bra innan.

  • lena86

    ja fick sånt bakslag med.. men sen börjar säga går han på toa och bajsar och kissar får man nått i belöning de blir en rolig sak..

    man ska aldrig bli arg eller nått utan man ska göra pottan till en lek .. och att de roligt.. bra sak att gå på .. ja görde med inge bajs i kallsongerna fick han en glass=).. gjord av is de vart en rolig sak.. sen flyter på av sig själv och klarar sig bra själv sen sitter det:)

  • theesi

    Min son vill inte sitta på pottan, han sitter hellre på toaletten =) och det är skönt för då sitter han sitt och springer inte upp och ner innan han gör sina behov =)

  • kai

    Vi har klistermärken som vi sätter upp på ett papper på toaletten. En för kiss och en för bajs. Han får välja ett märke själv och sätta upp.

  • Enensammamma
    MollaBolla skrev 2009-08-26 20:16:11 följande:
    Jag känner igen det exakt! Vi pottränade i slutet av juni och det gick hur smidigt som helst. Dottern (2,5 år) har bara bajsat i trosan en gång sedan vi tog bort dagblöjan och efter den första veckan hände det i stort sett inga kissolyckor heller på 5-6 veckor.

    Men nu kissar hon på sig flera gånger per dag. Det är alltid en påse med kissiga kläder med hem från dagis och en gång kom hon hem från dagis i blöja eftersom hon kissat ner sig så många gånger att dagispersonalen tröttnade. Hemma kissar hon också på sig stup i kvarten. Vi försöker fråga minst en gång i timmen om hon behöver kissa och försöker även sätta henne på pottan då och då, men då blir hon förbannad.

    Vi är alldeles rådvilla. Hur mycket ilska/besvikelse ska vi visa för henne? Jag är övertygad om att hon faktiskt känner att hon behöver kissa men att hon helt enkelt struntar i att säga till. Kanske för att hon får full uppmärksamhet om hon kissar på sig.
    Jag tycker det låter som ni bör sluta stressa henne och ta på blöjan igen.
Svar på tråden Bakslag i potträningen