• Anonym

Telefonräkning på över 9000kr.

Jag har en son på 15 172 år. Han bor på ett behandlingshem. Han fick en mobiltelefon av mig med abbonemang. Då han inte använder den när han är där så har jag inte satt tak på hur mycket han får ringa för eller skaffat kontantkort. Tänkte göra det i Januari när han kommer hem.

Vi var o hälsade på honom i 4 dagar för snart 2 vecka sen. Häromdagen kom det en räkning på 939 kr. Jag förstod ingenting. Går in o tittar på nätet o ser en räkning på lite över 7600 kr. Ringer operatören. Får veta att räkningen är på 8076 kr o ska betalas sista September.

Personalen har gett min son mobiltelefonen men de har glömt att ta in den igen då vi lämnade honom så han har ringt olika betalsamtal under kvällar o nätter som han har befunnit sig på behandlingshemmet.

Jag ifrågesatte personalen hur det var möjligt att min son överhuvudtaget kunde använda telefonen där men deras försvar var att det var lätt att glömma.

Jag ska på möte i morgon på kommunen o prata om detta, men frågan är om jag får någon hjälp. Räkningen är idag på 9015 kr.

Jag anser att det är behandlingshemmets ansvar då det är dom som har gett sonen mobilen men inte tagit in den igen.

Ni som läser detta. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Telefonräkning på över 9000kr.
  • Mrs Winter
    Anonym skrev 2009-08-25 19:15:21 följande:
    Jag har en son på 15 172 år. Han bor på ett behandlingshem. Han fick en mobiltelefon av mig med abbonemang. Då han inte använder den när han är där så har jag inte satt tak på hur mycket han får ringa för eller skaffat kontantkort. Tänkte göra det i Januari när han kommer hem.Vi var o hälsade på honom i 4 dagar för snart 2 vecka sen. Häromdagen kom det en räkning på 939 kr. Jag förstod ingenting. Går in o tittar på nätet o ser en räkning på lite över 7600 kr. Ringer operatören. Får veta att räkningen är på 8076 kr o ska betalas sista September.Personalen har gett min son mobiltelefonen men de har glömt att ta in den igen då vi lämnade honom så han har ringt olika betalsamtal under kvällar o nätter som han har befunnit sig på behandlingshemmet.Jag ifrågesatte personalen hur det var möjligt att min son överhuvudtaget kunde använda telefonen där men deras försvar var att det var lätt att glömma.Jag ska på möte i morgon på kommunen o prata om detta, men frågan är om jag får någon hjälp. Räkningen är idag på 9015 kr. Jag anser att det är behandlingshemmets ansvar då det är dom som har gett sonen mobilen men inte tagit in den igen.Ni som läser detta. Vad tycker ni?
    Hur gammal är han?
    Ett påspacklat skal är ej allt.
  • Anonym (hmm)

Det är la lite dumt att ge din son en mobiltelefon med abonnemang på .. Är det inte då bättre att ge han ett kontantkort och ladda på det ...

Det kankse är perosonalens ansvar men även erat då ni har gett honom det ....

• sasssyy

Nej. Det är ju ditt ansvar som står på abonemanget. Personalen kan hållas ansvarig så långt att de låtit honom ha mobilen nattetid, men den som skriver under pappren på abonemanget är till syvende och sist den som är ansvarig.

Att skriva på ett abonemang på en telefon som du inte har ansvar för är lite dumt, jag förstår hur du tänkte, att vara snäll mot sonen, men att skylla på personalen i detta tror jag inte du vinner på.

Ta ifrån honom telefonen och ring telefonbolaget och be om en avbetalningsplan för räkningarna.

• Anonym

Han är 15 1/2 år och han får inte ha mobil överhuvudtaget. Han använde mobilen efter det vi hade åkt hem.

Jag vet att det är den som står för abbonemanget som är skyldig att betala, men regler är regler o de ska väl följas även på behandlingshemmet? Jag hade inte ordnat detta nu då jag ansåg att jag inte skulle behöva det då han inte får använda mobil på behandlingshemmet.

• Anonym

Anonym (hmm) skrev 2009-08-25 19:17:41 följande:

Det är la lite dumt att ge din son en mobiltelefon med abonnemang på .. Är det inte då bättre att ge han ett kontantkort och ladda på det ... Det kankse är perosonalens ansvar men även erat då ni har gett honom det ....
    Ja jag håller med dig om att det även var mitt ansvar. Jag sa till sonen att jag skulle ha påmint personalen o personalen skulle ha tagit in den o sonen skulle gett fan i den.
  • Anonym (hmm)

Men om han inte får ha telefon på hemmet vardför få ge han en ???

• Mrs Winter
    Anonym skrev 2009-08-25 19:20:31 följande:
    Han är 15 1/2 år och han får inte ha mobil överhuvudtaget. Han använde mobilen efter det vi hade åkt hem.Jag vet att det är den som står för abbonemanget som är skyldig att betala, men regler är regler o de ska väl följas även på behandlingshemmet? Jag hade inte ordnat detta nu då jag ansåg att jag inte skulle behöva det då han inte får använda mobil på behandlingshemmet.
    Men varför ger du han en mobil när de ej får ha det på hemmet?
    Ett påspacklat skal är ej allt.
  • Anonym

Anonym (hmm) skrev 2009-08-25 19:23:54 följande:

Men om han inte får ha telefon på hemmet vardför få ge han en ???
    För när han kommer på hembesök så ska han kunna meddela när han är på väg. DÅ sitter han med en personal i bilen. Ja, personalen har oxå mobil men det är sällan man får tag på dom på det nr:et.
  • Anonym

Mrs Winter skrev 2009-08-25 19:23:58 följande:

Men varför ger du han en mobil när de ej får ha det på hemmet?
    Som jag skrev i föregående inlägg så har han fått en mobiltelefon för att jag ska kunna nå honom eller han mig under bilfärden hem o till hemmet. Resan tar ca 4 timmar med bil om man stannar på vägen som de ofta gör.

Innan åkte sonen tåg själv o skulle byta tåg. Han var tvungen att vara kontaktbar både för mig o personalen under resans gång. Därför har han telefon.
  • Anonym (hmm)

Har själv suttit på hem .. Inte fick jag ha mobil när jag hade permis .. Dom körde mig hem till mina päron.. Och innan vi åkte så ringde vi från hemmet och medelade att vi hade åkt och mina päron viste att det tar ca 3 timmar och köra 3,5 timmar om vi stannade.. Så dom va hemma då och jag kom fram ... Hade det varit något så hade jag kunnat ringa från personalens mobil telefon om vi blev försendae....

Och hemma fick jag ta min mobiltelefon som päronen hade laddat på pengar .. Sen när det va dags att åka till hemmet så tog päronen min mobil igen ..

svårt va det för mig som ville ha min mobil men intew för mina päron för sådana är reglerna

Svar på tråden Telefonräkning på över 9000kr.