• Dissan

Trotsig ettåring

Vill egentligen bara veta om det finns fler som har det som vi...
    Har en pigg och den mesta tiden en riktigt glad och go tjej. Men när hon inte får som hon vill kastar hon argt saker omkring sig, kastar sig bakåt om vi försöker ta upp henne. Hon "trostar" oss också genom att kasta sin mat, tallrik, bestik mm i golvet när vi äter.
    "Ska" det vara så här redan, hon är ca 15 månader. jag trodde trotsen kom senare... Hur har ni det med era små?

• Svar på tråden Trotsig ettåring
  • emmizenma

Fast detta är inte trotts, så små barn trottsar inte medvetet.
    Det som händer är att barnet kring 1-års åldern upptäcker att de har en egen vilja och en lust/nyfikenhet att testa och undersöka sin omgivning. Det är helt normalt och egentligen bara att stålsätta sig med tålamod.

Trottperioden är något annat och då lär man behöva ännu MER tålamod

• Flickan och kråkan

Håller med emmizenma. Varken 1-åringar eller 1½-åringar trotsar, även om man ibland brukar tala om "förtrots". Det handlar om att de vill en massa saker som de exempelvis inte får eller inte kan.....och vet inte hur man hanterar en motgång.

• Gladabarnensmamma

ojoj... nej, det är inte trots. Det är rena gullegullet ska du veta

Min 17-månaders gör precis som din lilla tjej. Surar och lägger sig på golvet, slingrar sig och åmar sig när det går emot.

Min snart-3åring däremot, han trotsar... det är NEJ till tamejfan allt man säger. Nej till pyjamas, gå & kissa, äta, ut och leka, sluta slå lillebror. Efter tolvtusenniohundrasextiosju "nej" samma dag innan lunchtid är man ganska less ska jag säga. Varenda gång slutar det med gräl, en ilsken förälder som bär en sprattlande 2-åring under vilda protester.

Lillebror? Han är rena paradiset!

• ouiouioui

Sådär gör vår dotter också. Särskilt svårt att hantera motg¨ngar har hon om hon är trött.
    Men jag tycker nog inte heller att det är direkt trots. Handlar nog mer om att hon upptäckt sin egen vilja och blir frustrerad när hon inte får som hon vill.

Svar på tråden Trotsig ettåring