• tempest1

4 år och STORA problem m trosor

Min 4,5-åring har varje morgon EXTREMA problem och utbrott vid val av trosor. Hon säger att inga passar och det spelar ingen roll om jag köper för små eller för stora, eller för den delen sådana som jag anser vara lagom. Alla är det fel på, de skaver, kryper in, gör ont - ja förklaringarna är oändliga. Varje morgon har blivit en pina som jag fasar inför. Till slut får jag med otrevliga hot och nästintill våld tvinga på henne ett par som hon med tårar då får ha på sig. Efter ca en kvart är det ok, hon rättar till dem under sina kläder, krånglar lite men sen är det över.

En morgon blev det så kaotiskt att hennes pappa lät henne vara utan trosor och hon fick klä på sig strumpbyxorna direkt inpå kroppen. Detta var en "dagisdag" och jag är inte så förtjust i systemet. Dottern, så klart, försöker den varianten med mig också men jag är ytterst tveksam.

Har något nåt tips eller erfarenhet av detta, för dotterna, stora problem? Jag önskar morgonfriden åter

• Svar på tråden 4 år och STORA problem m trosor
  • mammatalman

testa köp kalsonger modell boxer.

• viseversa

boxertrosor kanske. Eller så får hon välja och lägga fram ett par kvällen innan som hon SKA ha på sig på morgonen!

• Lusthan

Tänkte precis säga det också, prova boxerkallingar. Se om det fungerar bättre. Kan förstå att det inte är så kul med trosor, det tycker inte alltid jag heller och min bros ex gick alltid runt i hans boxerkallingar i vuxen ålder.

• Tinnys

Det är oftast en spetskant på trosor och de är jätte obekväma. Se till att de inte har någon spets eller något utan ser mer ut som kalsonger.

• tempest1

Har provat boxertrosor men då sa hon att det blev för mycket tyg på rumpan...

• Ärla Minou

Jag önskar också morgonfriden åter även om det var säg 3,5 år sedan den försvann. Jag har två klädkrånglare hemma med bestämd uppfattning om vad de ska ha på sig. Jobbigt. Som grundprincip får de ha vad de vill om det är adekvat för säsong/väder och om det är rent. Men jag får ibland huvudvärk av konstiga färgkombinationer så då kan det bli bråk.

Det är nog så där det är med viljestarka barn som "fått för sig något". Men det brukar gå över. Jag tror jag skulle plocka bort trosor som kunde misstänkas vara obekväma på riktigt. Tex så funkar inte boxertrosor för mina barn, de åker upp/skär in. Jag tror jag skulle försöka säga att jag märkt att det är ett problem för henne med trosor men att man måste ha det på sig, precis som att man måste borsta tänderna. Jag kan inte bestämma vilka du tycker är bäst. Det kan bara du och jag tänker att du ska få göra det. Sen skulle jag nog försöka vara så lugn som möjligt och hålla fast vid att hon får välja vilka trosor hon vill av dem som finns rena i lådan.

När hon är sex år tror jag iaf hon kommer att ha trosor på sig Misströsta inte!

Det kan eventuellt hjälpa att bestämma tillsammans på kvällen vilka hon ska ha på morgonen. Ifall hon är för trött för att orka välja på morgonen. Eller ett barn med dåligt morgonhumör.

• tempest1

Tack för era tankar och speciellt till Ärla Minou: Tack för kloka ord!

• astalacasta

Jag har ingen erfarenhet av just tros-krångel, men jag har en dotter som är väldigt fixerad av kläder och har väldigt bestämda uppfattningar om vad hon ska och inte ska ha på sig. För oss är det jeans som brukar utlösa ilskna vrål och raserianfall.

Det som har funkat någorlunda för oss är:
    - Att komma överens om en speciell dag (lördag) då hon får bestämma helt fritt utan att vi föräldrar lägger oss i vad hon ska ha på sig, i överenskommelsen ingår att övriga dagar bestämmer vi.
    - Att se till att det jobbiga momentet i påklädningen tar så kort tid som möjligt, dvs inte tjata eller dra ut på tiden, utan sätter hon inte på sig kläderna efter första tillsägningen så drar jag på henne kläderna snabbt.
    - Att behålla humöret till varje pris även om jag i princip måste brottas med henne för att få på henne ett par jeans, gärna också prata på i en trevlig ton om något kul vi ska göra senare den dagen eller om något som ska hända på dagis.
    - Direkt efter snabb påklädning avleda med något trevligt, strunt samma om det är "vill du att jag ska rita en tatuering också på dig idag", "vill du provsmaka en vindruva", "oj, jag tror att din nalle ropar något därnere, ska vi kolla vad det är"
    - Inte fokusera för mycket på hennes fixering eller ge oss in i långa diskussioner med henne. Kläderna ska bara på snabbt, och sedan undviker vi att snacka om kläder. Om hon tjatar om kläder snabbt bryta in med "nej, jag vill inte prata om kläder nu"

• hannaliza

Hon kanske kan följa med till affären och välja några själv?

• SanTan

Vi har iof inte haft några problem med tros-krångel men så här gör vi:

Vi duschar och byter till nya trosor på kvällen. Dom (jag har två döttrar) får då välja trosor själva. Det gör inget om det tar lite tid, på kvällen är vi inte så stressade som på morgonen.
    Dom sover sedan i sina trosor och har dom sen även på sig dagen efter.

Kläder väljer jag på kvällen och lägger fram till dom båda två på morgonen. Så på morgonen klär dom sig själva med de kläder jag lagt fram. Finns det inga kläder framme blir det dock liv, för då ska det börja väljas på morgonen, och det är ingen höjdare!!!!

Ibland har dom önskemål om speciella kläder och då får dom välja det på kvällen innan så att det är klart till morgonen!

Har fungerat jättebra hemma hos oss.... I alla fall än så länge. Tjejerna är 5 år och 2.5 år.

• Floria

Vi väljer kläder på kvällen. Hon väljer trosor av de som finns rena. Sen får hon välja klänning eller byxor, och så håller jag fram ett alternativ som hon oftast säger ja till. Alternativt får hon välja t ex tröja så tar jag de byxor som passar. Hon får alltid bara välja mellan två alternativ, förutom trosor och pyjamas, där hon kan plocka fram vad hon vill ur garderoben.

Ska tillägga att min dotter också vägrat trosor i perioder, men det funkar ganska bra nu. Hon är tre år.

• SaraLisa

Mina två tjejer, 3 och 5 år, väljer själva trosor och kläder på morgonen. De får ha vad de vill att vad som ligger på deras hylla, om det är för lite kläder bestämmer vi en extra tröja osv. Men i princip väljer dem själva, det har hjälpt för oss och har gjort att lugnet har kommit tillbaka.

Det kan ju vara så att trosorna faktiskt inte sitter skönt. Om hon inte vill ha trosor och blir helt hysterisk så skulle jag låta henne vara utan. Vad spelar det för roll om hon har strumpbyxor eller tights? Allt blir smutsigt hos oss på en dagis dag, så jag hade lagt ner striden och fortsatt köpa fina trosor så kanske hon blir sugen en dag på att också ha trosor

Sara

• tempest1

Tack för era svar. Jag har provat och provat... Om hon väljer ut allt på kvällen har hon ändrat sig på morgonen. När hon väljer trosor i affären är allt frid och fröjd. Dock när hon kommer hem och provar börjar problemen.
    Sen 1 vecka har jag infört ett belöningsystem där 4 av 5 morgnar måste ha gått bra. Då blir det lördagsgodis, inte annat. Hon förstod snabbt hur det skulle gå till och vi har haft i varje fall 1 fridfull och fredlig vecka. Om det håller i sig ett tag blir jag världens lyckligaste... Nåja, det blir i alla fall ett problem mindre

• Kärnhuset

Puh, jag kan känna igen mig i det där! Vi har haft trosproblem med dottern!

Allt kliade och satt fel och hon blev rasande irriterad, tills hon provade Lingon&Blåbärs trosor. De var dyra men det köpet ångrar jag aldrig. Det var alltid de trosorna hon valde när hon sen valde själv, så jag blev ju tvungen att köpa fler, och så småningom så sållade vi bort alla andra med resår runt låren, som antingen satt för hårt eller löst, hade spets (som kliade) eller annat som inte dög.
    Men L&B trosor höll måttet och klarade många tvättar utan att bli urtvättade och tappa formen och användes tills hon växt ur dem (flera år, rumpan växer inte så mycket).

Så mitt tips till dig är att satsa på bra trosor. Låt det kosta lite extra så ni slipper fighten!
    Det ska vara trosor som är U-formade bak (inte V-form) så de sitter bra runt rumpan och inte glider in i skåran. Ingen resår runt benen och ingen spets, utan en mjuk bomullskant. Och så bred resår runt midjan känns skönt.

• Drottningen70

När jag var liten och krånglade som värst, satte jag på mig trollerna utanpåstrumpbyxorna....så jag såg ut som stålmannen ungefär...Men det har gått över nu

• heartgirl

Fina motiv på som hon kan välja vilket hon vill ha på sig....har iof än så länge funkat på dottern(3 år) men börjar känna igen problemet då hon vill ha blöjan hela morgonen oxå.....nån gång får hon det(fel jag vet) men för det mesta tjaffsar vi tills hon följer med till lådan o väljer dem hon tycker mest om den dagen...sen är det bra igen!

Svar på tråden 4 år och STORA problem m trosor